Ціннісні виміри духовної культури студентської молоді
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pКлючові слова:
духовна культура, освітній процес, соціокультурний духовний простір ВНЗ, ціннісне самовизначення, духовно-творчий потенціал, духовний саморозвиток.Анотація
У статті розглянуто психологічні особливості ціннісного самовизначення студентів в освітньому просторі ВНЗ, показано університетську освіту як складну систему продукування особливого соціокультурного і психодуховного середовища, яке сприяє зростанню духовно-творчого потенціалу студентів, реалізації їх конструктивної діяльнісної позиції щодо ціннісного формування власного буття, реалізації свого духовного призначення. Проаналізовано розвиток духовної культури студентів як процес поглиблення самопізнання, готовність і здатність молодої людини осягати і переосмислювати духовний досвід, реалізувати потребу в ціннісному самовизначенні. Розкрито духовний досвід як один із компонентів змісту освітнього процесу, специфічна своєрідність якого полягає в тому, що, на відміну від фахових знань, він не може задаватися за допомогою традиційних програмно-методичних засобів, а вимагає створення особливого соціокультурного і психодуховного середовища, нових форм міжсуб’єктної взаємодії. Показано, що спільна освітня діяльність педагога і студентів, яка побудована як ціннісно-смисловий процес міжсуб’єктного спілкування, сприяє активному, творчому, свідомому ставленню молодої людини до дійсності та уможливлює її духовне зростання. Охарактеризовано етапність духовного розвитку студентів в процесі паритетної освітньої взаємодії через: а) долучення їх до соціокультурних зв’язків і відношень, б) освоєння соціальних норм паритетної співдіяльності, в) оволодіння ціннісними уявленнями, г) сформованість ціннісного і відповідального ставлення до власної життєдіяльності. Зроблено висновок, що створений належним чином ціннісно-смисловий простір навчального закладу сприяє розвитку духовної культури студентів, усвідомленню ними власної культурної самобутності, культивування саморозвивальної системи цінностей.
Посилання
Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку : [навч.
посібник] / Іван Дмитрович Бех. – К. : Академвидав, 2012. –
с.
Бугерко Я. Ціннісно-смисловий простір вищого навчального закладу як чинник духовного саморозвитку студентів /
Ярослава Бугерко // Вища освіта України :теоретичний та
науково-методичний часопис. – 2013. – № 3 (50).– Т. 2. –
С. 256–260.
Бугерко Я. Динаміка різновидів рефлексії у модульно-розвивальному навчальному процесі / Ярослава Бугерко // Психологія і суспільство. – 2002. – № 3 – 4. – С.142–159.
Гуменюк О. Є. Психологія впливу : [монографія] / Оксана Євстахівна Гуменюк. – Тернопіль : Економічна думка,
– 304 с.
Карпенко З. Предмет і метод аксіопсихології особистості /
Зіновія Карпенко // Психологія і суспільство. – 2008. –
№ 1. – С. 35–62.
Кудрявцев В. Т. Предпосылки личностного роста в развивающем образовании / В. Т. Кудрявцев, Г. К. Уразалиева //
Вопросы психологии. – 2005. – № 4. – С. 52–64.
Нестеров А. К. Формирование духовной культуры студентов
педагогического университета в процессе освоения ценностного содержания культурологических дисциплин: автореф.
дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.01
«Общая педагогика, история педагогики и образование». –
Оренбург, 2009. – 21 с.
Фурман А. Теорія освітньої діяльності як метасистема / Анатолій Фурман // Психологія і суспільство. – 2001. – № 3. –
С. 105–144; 2002. – № 3–4. – С. 20–58.
Юстус И. В. Теоретико-методологические основы развития
духовной культуры студентов университета: автореф. дис.
на соискание уч. cтепени докт. пед. наук : спец. 13.00.01
«Общая педагогика, история педагогики и образование» /
И. В. Юстус. – Самара, 2002. – 45 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.