Ціннісні виміри духовної культури студентської молоді
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
духовна культура, освітній процес, соціокультурний духовний простір ВНЗ, ціннісне самовизначення, духовно-творчий потенціал, духовний саморозвиток.Abstract
У статті розглянуто психологічні особливості ціннісного самовизначення студентів в освітньому просторі ВНЗ, показано університетську освіту як складну систему продукування особливого соціокультурного і психодуховного середовища, яке сприяє зростанню духовно-творчого потенціалу студентів, реалізації їх конструктивної діяльнісної позиції щодо ціннісного формування власного буття, реалізації свого духовного призначення. Проаналізовано розвиток духовної культури студентів як процес поглиблення самопізнання, готовність і здатність молодої людини осягати і переосмислювати духовний досвід, реалізувати потребу в ціннісному самовизначенні. Розкрито духовний досвід як один із компонентів змісту освітнього процесу, специфічна своєрідність якого полягає в тому, що, на відміну від фахових знань, він не може задаватися за допомогою традиційних програмно-методичних засобів, а вимагає створення особливого соціокультурного і психодуховного середовища, нових форм міжсуб’єктної взаємодії. Показано, що спільна освітня діяльність педагога і студентів, яка побудована як ціннісно-смисловий процес міжсуб’єктного спілкування, сприяє активному, творчому, свідомому ставленню молодої людини до дійсності та уможливлює її духовне зростання. Охарактеризовано етапність духовного розвитку студентів в процесі паритетної освітньої взаємодії через: а) долучення їх до соціокультурних зв’язків і відношень, б) освоєння соціальних норм паритетної співдіяльності, в) оволодіння ціннісними уявленнями, г) сформованість ціннісного і відповідального ставлення до власної життєдіяльності. Зроблено висновок, що створений належним чином ціннісно-смисловий простір навчального закладу сприяє розвитку духовної культури студентів, усвідомленню ними власної культурної самобутності, культивування саморозвивальної системи цінностей.
References
Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку : [навч.
посібник] / Іван Дмитрович Бех. – К. : Академвидав, 2012. –
с.
Бугерко Я. Ціннісно-смисловий простір вищого навчального закладу як чинник духовного саморозвитку студентів /
Ярослава Бугерко // Вища освіта України :теоретичний та
науково-методичний часопис. – 2013. – № 3 (50).– Т. 2. –
С. 256–260.
Бугерко Я. Динаміка різновидів рефлексії у модульно-розвивальному навчальному процесі / Ярослава Бугерко // Психологія і суспільство. – 2002. – № 3 – 4. – С.142–159.
Гуменюк О. Є. Психологія впливу : [монографія] / Оксана Євстахівна Гуменюк. – Тернопіль : Економічна думка,
– 304 с.
Карпенко З. Предмет і метод аксіопсихології особистості /
Зіновія Карпенко // Психологія і суспільство. – 2008. –
№ 1. – С. 35–62.
Кудрявцев В. Т. Предпосылки личностного роста в развивающем образовании / В. Т. Кудрявцев, Г. К. Уразалиева //
Вопросы психологии. – 2005. – № 4. – С. 52–64.
Нестеров А. К. Формирование духовной культуры студентов
педагогического университета в процессе освоения ценностного содержания культурологических дисциплин: автореф.
дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.01
«Общая педагогика, история педагогики и образование». –
Оренбург, 2009. – 21 с.
Фурман А. Теорія освітньої діяльності як метасистема / Анатолій Фурман // Психологія і суспільство. – 2001. – № 3. –
С. 105–144; 2002. – № 3–4. – С. 20–58.
Юстус И. В. Теоретико-методологические основы развития
духовной культуры студентов университета: автореф. дис.
на соискание уч. cтепени докт. пед. наук : спец. 13.00.01
«Общая педагогика, история педагогики и образование» /
И. В. Юстус. – Самара, 2002. – 45 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.