Порівняльна характеристика особливостей психоемоційного вигорання підлітків зі школи-інтернату та загальноосвітньої школи: результати факторного аналізу
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pКлючові слова:
психоемоційне вигорання, підліток, тривожність, депривація, психоемоційні стани, фактор, невротизація, депривований підліток.Анотація
В статті розкрито складність психо- і соціогенези сучасних підлітків; амбівалентність їхнього внутрішнього світу й намагання самоствердитися й захиститися за допомогою найтиповіших і найпростіших поведінкових тактик. Виявлено психохарактерологічні особливості підлітків в умовах депривації сімейної взаємодії, що набувають ознак тривожності, пригніченості, депресивності, фрустрованості та призводять у процесі подальшого розвитку до виникнення значних особистісних деструкцій, зокрема психоемоційних дисфункцій, найтиповішим проявом якого є емоційне вигорання. Встановлено низку специфічних особливостей і проблем, які породжують і супроводжують перебіг емоційного вигорання особистості. Проаналізовано, що до психоемоційного вигорання та пригнічено-захисної агресивності депривованих підлітків призводять позбавлення реальної сімейної взаємодії, брак батьківського тепла й опіки, нереалізованість у типових дитячо-сімейних ролях та інші деприваційні амортизації. Проведено порівняльну характеристику особливостей психоемоційного вигорання підлітків зі школи-інтернату та загальноосвітньої школи. Завдяки порівняльному аналізові отриманих результатів вдалося встановити ті найважливіші показники, які виступили своєрідними індикаторами психоемоційних станів і розладів депривованих підлітків зі школи-інтернату та їхніх однолітків, які виховуються в сім’ї та навчаються в загальноосвітній школі. Зроблено висновок, що констатовані результати є підставою стверджувати про необхідність надання нагальної системної кваліфікованої психологічної допомоги із залученням сучасних розвивальних технологій підліткам, які схильні до переживання багатьох симптомів психоемоційного вигорання.
Посилання
Агапова М.В. Социально-психологические аспекты эмоционального-выгорания и самоактуализации личности : автореф. дисс. ... канд. психол. наук : 19.00.05 / М.В. Агапова. –
Ярославль, 2004. – 21 с.
Бевз Г. Вплив деприваційних чинників на психічний розвиток дитини / Галина Бевз, Олена Дорошенко // Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць Інст. пс.
ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. –
– Т.5 – Ч.5. – С.25-34.
Гошовський Я. Сімейна депривація як психотравмуючий
чинник особистісно-духовного становлення дитини / Ярослав Гошовський // Проблеми загальної та педагогічної
психології : зб. наук. пр. Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка. – К. – 2006. –
Вип.7. – С.90-95.
Дорожкина О. А. Формирование потребности в эстетической
деятельности у воспитанников детских домов и школинтернатов : дис... канд. пед. наук : 13.00.01 / Ольга Алексеевна Дорожкина. – К., 1993. – 202 с.
Дьяконова Т.И. Особенности характера и познавательных
способностей подростков – воспитанников детских домов : диссертация ... кандидата психологических наук :
00.11 / Татьяна Игоревна Дьяконова. – СПб., 2000. –
c.
Комплексное сопровождение и коррекция развития детейсирот: социально- эмоциональные проблемы / [под науч.
ред. Л. М. Шипицыной и Е. И. Казаковой]. – СПб. : Питер,
– 108 с.
Кондрацька Л. В. Робота практичного психолога у попередженні емоційного вигорання підлітків / Л. В. Кондрацька //
Вісник ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Психологія. – Харків :
ХНПУ, 2006. – Вип. 20. – С 97-103.
Мудрак І. Психологічні особливості прояву тривожності
підлітків-колоністів в умовах комунікативної депривації
пенітенціарної установи / І. Мудрак // Aktualne problem w
wspolczesnej nauki : zbior raportow naukowych (28.06.2013–
06.2013). – Warszawa : Sp. z o. o. «Diamond traning tour»,
– S. 84–88.
Улунова Г. Є. Психологічна корекція ускладненого спілкування в учнів шкіл- інтернатів : дис... канд. психол.
наук : 19.00.07 / Ганна Євгенівна Улунова. – К., 2006. –
с.
Maslach C. Preventionof bumout: New perspectives/C. Maslach,
J. Goldberg // Applied and Preventive Psychology. –
–V.7. – P.63-74.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.