Порівняльна характеристика особливостей психоемоційного вигорання підлітків зі школи-інтернату та загальноосвітньої школи: результати факторного аналізу

Автор(и)

  • І.І. Брецко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25p

Ключові слова:

психоемоційне вигорання, підліток, тривожність, депривація, психоемоційні стани, фактор, невротизація, депривований підліток.

Анотація

В статті розкрито складність психо- і соціогенези сучасних підлітків; амбівалентність їхнього внутрішнього світу й намагання самоствердитися й захиститися за допомогою найтиповіших і найпростіших поведінкових тактик. Виявлено психохарактерологічні особливості підлітків в умовах депривації сімейної взаємодії, що набувають ознак тривожності, пригніченості, депресивності, фрустрованості та призводять у процесі подальшого розвитку до виникнення значних особистісних деструкцій, зокрема психоемоційних дисфункцій, найтиповішим проявом якого є емоційне вигорання. Встановлено низку специфічних особливостей і проблем, які породжують і супроводжують перебіг емоційного вигорання особистості. Проаналізовано, що до психоемоційного вигорання та пригнічено-захисної агресивності депривованих підлітків призводять позбавлення реальної сімейної взаємодії, брак батьківського тепла й опіки, нереалізованість у типових дитячо-сімейних ролях та інші деприваційні амортизації. Проведено порівняльну характеристику особливостей психоемоційного вигорання підлітків зі школи-інтернату та загальноосвітньої школи. Завдяки порівняльному аналізові отриманих результатів вдалося встановити ті найважливіші показники, які виступили своєрідними індикаторами психоемоційних станів і розладів депривованих підлітків зі школи-інтернату та їхніх однолітків, які виховуються в сім’ї та навчаються в загальноосвітній школі. Зроблено висновок, що констатовані результати є підставою стверджувати про необхідність надання нагальної системної кваліфікованої психологічної допомоги із залученням сучасних розвивальних технологій підліткам, які схильні до переживання багатьох симптомів психоемоційного вигорання.

Посилання

Агапова М.В. Социально-психологические аспекты эмоционального-выгорания и самоактуализации личности : автореф. дисс. ... канд. психол. наук : 19.00.05 / М.В. Агапова. –

Ярославль, 2004. – 21 с.

Бевз Г. Вплив деприваційних чинників на психічний розвиток дитини / Галина Бевз, Олена Дорошенко // Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць Інст. пс.

ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. –

– Т.5 – Ч.5. – С.25-34.

Гошовський Я. Сімейна депривація як психотравмуючий

чинник особистісно-духовного становлення дитини / Ярослав Гошовський // Проблеми загальної та педагогічної

психології : зб. наук. пр. Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка. – К. – 2006. –

Вип.7. – С.90-95.

Дорожкина О. А. Формирование потребности в эстетической

деятельности у воспитанников детских домов и школинтернатов : дис... канд. пед. наук : 13.00.01 / Ольга Алексеевна Дорожкина. – К., 1993. – 202 с.

Дьяконова Т.И. Особенности характера и познавательных

способностей подростков – воспитанников детских домов : диссертация ... кандидата психологических наук :

00.11 / Татьяна Игоревна Дьяконова. – СПб., 2000. –

c.

Комплексное сопровождение и коррекция развития детейсирот: социально- эмоциональные проблемы / [под науч.

ред. Л. М. Шипицыной и Е. И. Казаковой]. – СПб. : Питер,

– 108 с.

Кондрацька Л. В. Робота практичного психолога у попередженні емоційного вигорання підлітків / Л. В. Кондрацька //

Вісник ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Психологія. – Харків :

ХНПУ, 2006. – Вип. 20. – С 97-103.

Мудрак І. Психологічні особливості прояву тривожності

підлітків-колоністів в умовах комунікативної депривації

пенітенціарної установи / І. Мудрак // Aktualne problem w

wspolczesnej nauki : zbior raportow naukowych (28.06.2013–

06.2013). – Warszawa : Sp. z o. o. «Diamond traning tour»,

– S. 84–88.

Улунова Г. Є. Психологічна корекція ускладненого спілкування в учнів шкіл- інтернатів : дис... канд. психол.

наук : 19.00.07 / Ганна Євгенівна Улунова. – К., 2006. –

с.

Maslach C. Preventionof bumout: New perspectives/C. Maslach,

J. Goldberg // Applied and Preventive Psychology. –

–V.7. – P.63-74.

##submission.downloads##

Як цитувати

Брецко, І. (2019). Порівняльна характеристика особливостей психоемоційного вигорання підлітків зі школи-інтернату та загальноосвітньої школи: результати факторного аналізу. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (26). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%p