Порівняльна характеристика особливостей психоемоційного вигорання підлітків зі школи-інтернату та загальноосвітньої школи: результати факторного аналізу
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pKeywords:
психоемоційне вигорання, підліток, тривожність, депривація, психоемоційні стани, фактор, невротизація, депривований підліток.Abstract
В статті розкрито складність психо- і соціогенези сучасних підлітків; амбівалентність їхнього внутрішнього світу й намагання самоствердитися й захиститися за допомогою найтиповіших і найпростіших поведінкових тактик. Виявлено психохарактерологічні особливості підлітків в умовах депривації сімейної взаємодії, що набувають ознак тривожності, пригніченості, депресивності, фрустрованості та призводять у процесі подальшого розвитку до виникнення значних особистісних деструкцій, зокрема психоемоційних дисфункцій, найтиповішим проявом якого є емоційне вигорання. Встановлено низку специфічних особливостей і проблем, які породжують і супроводжують перебіг емоційного вигорання особистості. Проаналізовано, що до психоемоційного вигорання та пригнічено-захисної агресивності депривованих підлітків призводять позбавлення реальної сімейної взаємодії, брак батьківського тепла й опіки, нереалізованість у типових дитячо-сімейних ролях та інші деприваційні амортизації. Проведено порівняльну характеристику особливостей психоемоційного вигорання підлітків зі школи-інтернату та загальноосвітньої школи. Завдяки порівняльному аналізові отриманих результатів вдалося встановити ті найважливіші показники, які виступили своєрідними індикаторами психоемоційних станів і розладів депривованих підлітків зі школи-інтернату та їхніх однолітків, які виховуються в сім’ї та навчаються в загальноосвітній школі. Зроблено висновок, що констатовані результати є підставою стверджувати про необхідність надання нагальної системної кваліфікованої психологічної допомоги із залученням сучасних розвивальних технологій підліткам, які схильні до переживання багатьох симптомів психоемоційного вигорання.
References
Агапова М.В. Социально-психологические аспекты эмоционального-выгорания и самоактуализации личности : автореф. дисс. ... канд. психол. наук : 19.00.05 / М.В. Агапова. –
Ярославль, 2004. – 21 с.
Бевз Г. Вплив деприваційних чинників на психічний розвиток дитини / Галина Бевз, Олена Дорошенко // Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць Інст. пс.
ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. –
– Т.5 – Ч.5. – С.25-34.
Гошовський Я. Сімейна депривація як психотравмуючий
чинник особистісно-духовного становлення дитини / Ярослав Гошовський // Проблеми загальної та педагогічної
психології : зб. наук. пр. Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка. – К. – 2006. –
Вип.7. – С.90-95.
Дорожкина О. А. Формирование потребности в эстетической
деятельности у воспитанников детских домов и школинтернатов : дис... канд. пед. наук : 13.00.01 / Ольга Алексеевна Дорожкина. – К., 1993. – 202 с.
Дьяконова Т.И. Особенности характера и познавательных
способностей подростков – воспитанников детских домов : диссертация ... кандидата психологических наук :
00.11 / Татьяна Игоревна Дьяконова. – СПб., 2000. –
c.
Комплексное сопровождение и коррекция развития детейсирот: социально- эмоциональные проблемы / [под науч.
ред. Л. М. Шипицыной и Е. И. Казаковой]. – СПб. : Питер,
– 108 с.
Кондрацька Л. В. Робота практичного психолога у попередженні емоційного вигорання підлітків / Л. В. Кондрацька //
Вісник ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Психологія. – Харків :
ХНПУ, 2006. – Вип. 20. – С 97-103.
Мудрак І. Психологічні особливості прояву тривожності
підлітків-колоністів в умовах комунікативної депривації
пенітенціарної установи / І. Мудрак // Aktualne problem w
wspolczesnej nauki : zbior raportow naukowych (28.06.2013–
06.2013). – Warszawa : Sp. z o. o. «Diamond traning tour»,
– S. 84–88.
Улунова Г. Є. Психологічна корекція ускладненого спілкування в учнів шкіл- інтернатів : дис... канд. психол.
наук : 19.00.07 / Ганна Євгенівна Улунова. – К., 2006. –
с.
Maslach C. Preventionof bumout: New perspectives/C. Maslach,
J. Goldberg // Applied and Preventive Psychology. –
–V.7. – P.63-74.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.