Прояв духовного потенціалу та негативних емоційних станів старшокласників

Автор(и)

  • О.Б. Єгорова
  • Г.С. Кизим
  • Т.С. Фесенко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%25p

Ключові слова:

духовність, компоненти духовності, духовний потенціал, рівні духовного потенціалу, духовні цінності, негативні емоційні стани, психологічні теорії, особистість, школярі юнацького віку.

Анотація

У статті розгляну-
то основні підходи й визначення духовності, духовного потенціалу та
негативних емоційних станів, що існують у сучасній науці. Здійснено
аналіз психологічних теорій з вивчення даних феноменів. Проведено
дослідження особливостей прояву духовного потенціалу та негативних
емоційних станів в родинах школярів юнацького віку. Встановлено, що
у юнаків з більш високим духовним потенціалом в сімейних ситуаціях
найменше проявляються негативні емоційні стани (тривожність, кон-
фліктність, почуття неповноцінності та ворожість). Для старшокласни-
ків з низьким рівнем духовного потенціалу негативні емоційні стани в
родинах є більш типовими та спостерігаються частіше (в більшій мірі –
почуття неповноцінності та ворожість в сімейних ситуаціях). Представ-
лено перспективи подальшого дослідження.

Посилання

Ильин Е.П. Эмоциональное реагирование как психофизио-

логическое состояние / Е.П. Ильин // Эмоции и чувства. –

СПб.: Питер, 2008. – С. 337-340.

Климишин О.І. Психологічні особливості розвитку духо-

вності старшокласників у процесі навчання: дис. на здобуття

наукового ступеня кандидата психол наук: 19.00.07. / Ольга

Іванівна Климишин. – Івано-Франківськ, 2004. – 240 с.

Кордунова Н.О Психологічні особливості становлення духо-

вних цінностей старшокласників у процесі навчання: авто-

реф. дис. на здобуття наукового ступеня кандидата психол.

наук: 19.00.07. / Н.О. Кордунова. – К., 2001. – 20 с.

Матюша І.К. Духовність та її виховання у старшокласни-

ків / І.К. Матюша // Психологія та педагогіка. – 1998. –

№ 3. – С.164-170.

Москалець В.П. Психологічні основи виховання духовності

в українській національній школі: автореф. дис. на здобуття

наукового ступеня доктора психол. наук: 19.00.07. / Віктор

Петрович Москалець. – К., 1996. – 49 с.

Москалець В.П. Психологія релігії: Посібник / В.П. Моска-

лець. – К.: Академвидав, 2004. – 240 с.

Помиткін Е.О. Духовний розвиток учнів у системі шкільної

освіти: Науково-методичний посібник / Е.О. Помиткін. –К.:

ІЗМН, 1996. – 164 с.

Савчин М.В. Духовний потенціал людини / М.В.Савчин. –

Івано-Франківськ: Вид – во «Плай» Прикарпатського уні-

верситету, 2001. – 203 с.

Сатир В. Что я подразумеваю под словом «духовность» /

Вирджиния Сатир // Как строить себя и свою семью. – М.:

Педагогика-Пресс, 1992 – С. 170-173.

Стан психічний / В.Б. Шапар, В.О. Олефір, А.С. Куфлієв-

ський [та ін.] // Психологічний тлумачний словник найсу-

часніших термінів. – Х.: Прапор, 2009. – С. 521

Ткачук О. Вплив сім’ї на виховання духовності молоді /

О. Ткачук, М. Оліяр // Єдність національного та загаль-

нолюдського у формуванні морально-духовних ціннос-

тей: Збірник наукових праць. – Івано-Франківськ: Вид-во

«Плай» Прикарпатського університету, 2002. – С. 143-

Толстых А.В. Возрасты жизни / А.В. Толстых. – М.: Мол.

гвардия, 1988. – 223 с.

Тренинг развития жизненных целей / под ред. Е.Г. Троши-

хиной. – СПб.: Речь, 2001. – 216 с.

Франкл В. Духовность, свобода, ответственность / Виктор

Франкл // Человек в поисках смысла: Сборник / пер. с англ.

и нем. – М.: Прогресс, 1990. – С. 93-129.

Шадриков В.Д. Истоки духовности. Духовность как

выражение человечности / В.Д. Шадриков // Происхожде-

ние человечности: Учебное пособие для высших учебных за-

ведений. – М.: Логос, 2001. – С. 84-125.

##submission.downloads##

Як цитувати

Єгорова, О., Кизим, Г., & Фесенко, Т. (2019). Прояв духовного потенціалу та негативних емоційних станів старшокласників. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (24). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%p