Прояв духовного потенціалу та негативних емоційних станів старшокласників
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%25pKeywords:
духовність, компоненти духовності, духовний потенціал, рівні духовного потенціалу, духовні цінності, негативні емоційні стани, психологічні теорії, особистість, школярі юнацького віку.Abstract
У статті розгляну-
то основні підходи й визначення духовності, духовного потенціалу та
негативних емоційних станів, що існують у сучасній науці. Здійснено
аналіз психологічних теорій з вивчення даних феноменів. Проведено
дослідження особливостей прояву духовного потенціалу та негативних
емоційних станів в родинах школярів юнацького віку. Встановлено, що
у юнаків з більш високим духовним потенціалом в сімейних ситуаціях
найменше проявляються негативні емоційні стани (тривожність, кон-
фліктність, почуття неповноцінності та ворожість). Для старшокласни-
ків з низьким рівнем духовного потенціалу негативні емоційні стани в
родинах є більш типовими та спостерігаються частіше (в більшій мірі –
почуття неповноцінності та ворожість в сімейних ситуаціях). Представ-
лено перспективи подальшого дослідження.
References
Ильин Е.П. Эмоциональное реагирование как психофизио-
логическое состояние / Е.П. Ильин // Эмоции и чувства. –
СПб.: Питер, 2008. – С. 337-340.
Климишин О.І. Психологічні особливості розвитку духо-
вності старшокласників у процесі навчання: дис. на здобуття
наукового ступеня кандидата психол наук: 19.00.07. / Ольга
Іванівна Климишин. – Івано-Франківськ, 2004. – 240 с.
Кордунова Н.О Психологічні особливості становлення духо-
вних цінностей старшокласників у процесі навчання: авто-
реф. дис. на здобуття наукового ступеня кандидата психол.
наук: 19.00.07. / Н.О. Кордунова. – К., 2001. – 20 с.
Матюша І.К. Духовність та її виховання у старшокласни-
ків / І.К. Матюша // Психологія та педагогіка. – 1998. –
№ 3. – С.164-170.
Москалець В.П. Психологічні основи виховання духовності
в українській національній школі: автореф. дис. на здобуття
наукового ступеня доктора психол. наук: 19.00.07. / Віктор
Петрович Москалець. – К., 1996. – 49 с.
Москалець В.П. Психологія релігії: Посібник / В.П. Моска-
лець. – К.: Академвидав, 2004. – 240 с.
Помиткін Е.О. Духовний розвиток учнів у системі шкільної
освіти: Науково-методичний посібник / Е.О. Помиткін. –К.:
ІЗМН, 1996. – 164 с.
Савчин М.В. Духовний потенціал людини / М.В.Савчин. –
Івано-Франківськ: Вид – во «Плай» Прикарпатського уні-
верситету, 2001. – 203 с.
Сатир В. Что я подразумеваю под словом «духовность» /
Вирджиния Сатир // Как строить себя и свою семью. – М.:
Педагогика-Пресс, 1992 – С. 170-173.
Стан психічний / В.Б. Шапар, В.О. Олефір, А.С. Куфлієв-
ський [та ін.] // Психологічний тлумачний словник найсу-
часніших термінів. – Х.: Прапор, 2009. – С. 521
Ткачук О. Вплив сім’ї на виховання духовності молоді /
О. Ткачук, М. Оліяр // Єдність національного та загаль-
нолюдського у формуванні морально-духовних ціннос-
тей: Збірник наукових праць. – Івано-Франківськ: Вид-во
«Плай» Прикарпатського університету, 2002. – С. 143-
Толстых А.В. Возрасты жизни / А.В. Толстых. – М.: Мол.
гвардия, 1988. – 223 с.
Тренинг развития жизненных целей / под ред. Е.Г. Троши-
хиной. – СПб.: Речь, 2001. – 216 с.
Франкл В. Духовность, свобода, ответственность / Виктор
Франкл // Человек в поисках смысла: Сборник / пер. с англ.
и нем. – М.: Прогресс, 1990. – С. 93-129.
Шадриков В.Д. Истоки духовности. Духовность как
выражение человечности / В.Д. Шадриков // Происхожде-
ние человечности: Учебное пособие для высших учебных за-
ведений. – М.: Логос, 2001. – С. 84-125.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.