Прояв духовного потенціалу та негативних емоційних станів старшокласників
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%25pКлючові слова:
духовність, компоненти духовності, духовний потенціал, рівні духовного потенціалу, духовні цінності, негативні емоційні стани, психологічні теорії, особистість, школярі юнацького віку.Анотація
У статті розгляну-
то основні підходи й визначення духовності, духовного потенціалу та
негативних емоційних станів, що існують у сучасній науці. Здійснено
аналіз психологічних теорій з вивчення даних феноменів. Проведено
дослідження особливостей прояву духовного потенціалу та негативних
емоційних станів в родинах школярів юнацького віку. Встановлено, що
у юнаків з більш високим духовним потенціалом в сімейних ситуаціях
найменше проявляються негативні емоційні стани (тривожність, кон-
фліктність, почуття неповноцінності та ворожість). Для старшокласни-
ків з низьким рівнем духовного потенціалу негативні емоційні стани в
родинах є більш типовими та спостерігаються частіше (в більшій мірі –
почуття неповноцінності та ворожість в сімейних ситуаціях). Представ-
лено перспективи подальшого дослідження.
Посилання
Ильин Е.П. Эмоциональное реагирование как психофизио-
логическое состояние / Е.П. Ильин // Эмоции и чувства. –
СПб.: Питер, 2008. – С. 337-340.
Климишин О.І. Психологічні особливості розвитку духо-
вності старшокласників у процесі навчання: дис. на здобуття
наукового ступеня кандидата психол наук: 19.00.07. / Ольга
Іванівна Климишин. – Івано-Франківськ, 2004. – 240 с.
Кордунова Н.О Психологічні особливості становлення духо-
вних цінностей старшокласників у процесі навчання: авто-
реф. дис. на здобуття наукового ступеня кандидата психол.
наук: 19.00.07. / Н.О. Кордунова. – К., 2001. – 20 с.
Матюша І.К. Духовність та її виховання у старшокласни-
ків / І.К. Матюша // Психологія та педагогіка. – 1998. –
№ 3. – С.164-170.
Москалець В.П. Психологічні основи виховання духовності
в українській національній школі: автореф. дис. на здобуття
наукового ступеня доктора психол. наук: 19.00.07. / Віктор
Петрович Москалець. – К., 1996. – 49 с.
Москалець В.П. Психологія релігії: Посібник / В.П. Моска-
лець. – К.: Академвидав, 2004. – 240 с.
Помиткін Е.О. Духовний розвиток учнів у системі шкільної
освіти: Науково-методичний посібник / Е.О. Помиткін. –К.:
ІЗМН, 1996. – 164 с.
Савчин М.В. Духовний потенціал людини / М.В.Савчин. –
Івано-Франківськ: Вид – во «Плай» Прикарпатського уні-
верситету, 2001. – 203 с.
Сатир В. Что я подразумеваю под словом «духовность» /
Вирджиния Сатир // Как строить себя и свою семью. – М.:
Педагогика-Пресс, 1992 – С. 170-173.
Стан психічний / В.Б. Шапар, В.О. Олефір, А.С. Куфлієв-
ський [та ін.] // Психологічний тлумачний словник найсу-
часніших термінів. – Х.: Прапор, 2009. – С. 521
Ткачук О. Вплив сім’ї на виховання духовності молоді /
О. Ткачук, М. Оліяр // Єдність національного та загаль-
нолюдського у формуванні морально-духовних ціннос-
тей: Збірник наукових праць. – Івано-Франківськ: Вид-во
«Плай» Прикарпатського університету, 2002. – С. 143-
Толстых А.В. Возрасты жизни / А.В. Толстых. – М.: Мол.
гвардия, 1988. – 223 с.
Тренинг развития жизненных целей / под ред. Е.Г. Троши-
хиной. – СПб.: Речь, 2001. – 216 с.
Франкл В. Духовность, свобода, ответственность / Виктор
Франкл // Человек в поисках смысла: Сборник / пер. с англ.
и нем. – М.: Прогресс, 1990. – С. 93-129.
Шадриков В.Д. Истоки духовности. Духовность как
выражение человечности / В.Д. Шадриков // Происхожде-
ние человечности: Учебное пособие для высших учебных за-
ведений. – М.: Логос, 2001. – С. 84-125.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.