Структура самоставлення майбутніх психологів як основа конструювання образу світу професії

Автор(и)

  • О.М. Лозова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25p

Ключові слова:

образ світу професії, життєконструювання, самоставлення, студенти.

Анотація

Професійну самосвідомість розглянуто в контексті життєконстру-
ювання особистості, як основу її професійного розвитку та конструю-
вання образу світу професії. Останній потрактовано як фактор, що опо-
середковує собою взаємозалежність індивіда з професійно визначеним
зовнішнім світом. Образ світу професії вбирає в себе операціональні
моделі суб’єктів професійної діяльності, предмет, процес праці, образ Я
самого працівника.
Здатність до життєконструювання у професії спирається на стій-
кі уявлення про власні професійні, соціальні, психологічні й моральні
якості. Однією з актуальних соціальних практик є професіоналізації
студентів, при цьому позитивне самоставлення передумовою успішного
життєконструювання особистості у професії. Означені феномени дослі-
джувалися у студентів психологічних спеціальностей як окрема систе-
ма смислів – суб’єктивна семантика професійної свідомості, яка пере-
буває у стадії свого формування.
Констатовано, що студенти-майбутні психологи виявляють по-
зитивне самоставлення, аутосимпатію та самоінтерес, екстрапунітив-
ність, низький рівень самокерівництва, самоповаги та самовпевненості,
острах негативної оцінки. В цілому, виявлено нестійкість позитивного
самоставлення студентів, його високу диференційованість та вибірко-
вість.

Посилання

Артемьева Е.Ю. Основы психологии субъективной семанти-

ки /Е.Ю. Артемьева.– М.: Наука; Смысл, 1999.–350 с.

Артемьева Е.Ю. Психосемантические методы описания про-

фессии / Е.Ю. Артемьева, Ю.Г. Вяткин // Вопросы психоло-

гии.– 1986.– № 3.– С.127–133.

Белова Е.И. Модель формирования профессионала нового

типа как отражение его социального статуса / Е.И. Белова //

Профессиональные сообщества и развитие интеграционных

процессов между Россией и США : Тезисы Международной

конференции.– Ижевск: Центр американистики; Удмурт-

ский гос. ун-т.– С.69–72.

Грищук О.П. Оптимізація самоставлення особистості в умо-

вах навчальної діяльності / О.П. Грищук// Практична пси-

хологія та соціальна робота. –2000. – № 8. –С.19-25.

Дементий Л.И. Проблемы профессиональной идентичности

и маргинальности в ситуации сознательной смены профес-

сии (на примере получения второго высшего психологичес-

кого образования / Л.И. Дементий // Известия Алтайского

государственного университета –2009.– №2. – С. 48-53.

Зайчук В.О. Дидактичний аналіз процесу праці / В.О. Зай-

чук.– К.: Навчальна книга, 2003.–76 с.

Зеер Э.Ф. Психология профессий: учебное пособие для студен-

тов вузов / Э.Ф. Зеер.– М. : Академический проект, 2006.– 336 с.

Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения:

Учебное пособие / Е.А. Климов. – М.: Академия, 2004.– 304 с.

Климов Е.А. Индивидуальный стиль деятельности / Климов

Е.А. // Психология индивидуальных различий. Тексты/

Под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, В.Я. Романова. – М.: Изд-во

МГУ, 1982 – 278 с.

Общая психодиагностика /Под ред. А.А.Бодалева,

В.В.Столина. – М.: МГУ, 1987. – 304 с.

Психологический словарь / Под общ. ред. А.В. Петровского,

М.Г. Ярошевского. – 2-е изд.,испр., и доп. – М.: Политиздат,

– 494 с.

Радзімовська О.В. Професійна ідентичність особистості та її

формування в юнацькому віці / О.В. Радзімовська // Пробле-

ми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-

Подільського національного університету імені Івана Огі-

єнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України /

За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 5. –

Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2009. – С.390-399.

Романова Е. 99 популярных профессий. Психологический

анализ и профессиограммы / Е. Романова. – СПб.: Питер,

– 464 с.

Сторож О.В. Аналіз основних теоретико-методологічних

підходів до вивчення i розвитку самосвідомості особистості /

О.В. Сторож // Оновлення змісту, форм та методів навчання i

виховання в закладах освіти.– 2004.– Вип. 30. – С. 202–207.

Титаренко Т.М. Соціально-психологічні практики життє-

конструювання особистості / Т. М. Титаренко // Актуальні

проблеми психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С.

Костюка НАПН України. – Т. ІІ: Психологічна герменевти-

ка. Вип. 7 / Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН Украї-

ни, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України.– Жи-

томир: ЖДУ ім. І. Франка, 2011. – С .15–23.

Фонарев А.Р Развитие личности в процессе её профессио-

нализации / А.Р. Фонарев // Вопросы психологии. –2004 –

№ 6. – С. 72–83.

Ханина И.Б. К вопросу о профессиональной составляющей

в структуре образа мира / И.Б. Ханина // Вестник Моск. ун-

та.– Сер. 14, Психология.– 1990.–№ 3.– С.42–56.

##submission.downloads##

Як цитувати

Лозова, О. (2019). Структура самоставлення майбутніх психологів як основа конструювання образу світу професії. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (21). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%p