Структура самоставлення майбутніх психологів як основа конструювання образу світу професії
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pKeywords:
образ світу професії, життєконструювання, самоставлення, студенти.Abstract
Професійну самосвідомість розглянуто в контексті життєконстру-
ювання особистості, як основу її професійного розвитку та конструю-
вання образу світу професії. Останній потрактовано як фактор, що опо-
середковує собою взаємозалежність індивіда з професійно визначеним
зовнішнім світом. Образ світу професії вбирає в себе операціональні
моделі суб’єктів професійної діяльності, предмет, процес праці, образ Я
самого працівника.
Здатність до життєконструювання у професії спирається на стій-
кі уявлення про власні професійні, соціальні, психологічні й моральні
якості. Однією з актуальних соціальних практик є професіоналізації
студентів, при цьому позитивне самоставлення передумовою успішного
життєконструювання особистості у професії. Означені феномени дослі-
джувалися у студентів психологічних спеціальностей як окрема систе-
ма смислів – суб’єктивна семантика професійної свідомості, яка пере-
буває у стадії свого формування.
Констатовано, що студенти-майбутні психологи виявляють по-
зитивне самоставлення, аутосимпатію та самоінтерес, екстрапунітив-
ність, низький рівень самокерівництва, самоповаги та самовпевненості,
острах негативної оцінки. В цілому, виявлено нестійкість позитивного
самоставлення студентів, його високу диференційованість та вибірко-
вість.
References
Артемьева Е.Ю. Основы психологии субъективной семанти-
ки /Е.Ю. Артемьева.– М.: Наука; Смысл, 1999.–350 с.
Артемьева Е.Ю. Психосемантические методы описания про-
фессии / Е.Ю. Артемьева, Ю.Г. Вяткин // Вопросы психоло-
гии.– 1986.– № 3.– С.127–133.
Белова Е.И. Модель формирования профессионала нового
типа как отражение его социального статуса / Е.И. Белова //
Профессиональные сообщества и развитие интеграционных
процессов между Россией и США : Тезисы Международной
конференции.– Ижевск: Центр американистики; Удмурт-
ский гос. ун-т.– С.69–72.
Грищук О.П. Оптимізація самоставлення особистості в умо-
вах навчальної діяльності / О.П. Грищук// Практична пси-
хологія та соціальна робота. –2000. – № 8. –С.19-25.
Дементий Л.И. Проблемы профессиональной идентичности
и маргинальности в ситуации сознательной смены профес-
сии (на примере получения второго высшего психологичес-
кого образования / Л.И. Дементий // Известия Алтайского
государственного университета –2009.– №2. – С. 48-53.
Зайчук В.О. Дидактичний аналіз процесу праці / В.О. Зай-
чук.– К.: Навчальна книга, 2003.–76 с.
Зеер Э.Ф. Психология профессий: учебное пособие для студен-
тов вузов / Э.Ф. Зеер.– М. : Академический проект, 2006.– 336 с.
Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения:
Учебное пособие / Е.А. Климов. – М.: Академия, 2004.– 304 с.
Климов Е.А. Индивидуальный стиль деятельности / Климов
Е.А. // Психология индивидуальных различий. Тексты/
Под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, В.Я. Романова. – М.: Изд-во
МГУ, 1982 – 278 с.
Общая психодиагностика /Под ред. А.А.Бодалева,
В.В.Столина. – М.: МГУ, 1987. – 304 с.
Психологический словарь / Под общ. ред. А.В. Петровского,
М.Г. Ярошевского. – 2-е изд.,испр., и доп. – М.: Политиздат,
– 494 с.
Радзімовська О.В. Професійна ідентичність особистості та її
формування в юнацькому віці / О.В. Радзімовська // Пробле-
ми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-
Подільського національного університету імені Івана Огі-
єнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України /
За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 5. –
Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2009. – С.390-399.
Романова Е. 99 популярных профессий. Психологический
анализ и профессиограммы / Е. Романова. – СПб.: Питер,
– 464 с.
Сторож О.В. Аналіз основних теоретико-методологічних
підходів до вивчення i розвитку самосвідомості особистості /
О.В. Сторож // Оновлення змісту, форм та методів навчання i
виховання в закладах освіти.– 2004.– Вип. 30. – С. 202–207.
Титаренко Т.М. Соціально-психологічні практики життє-
конструювання особистості / Т. М. Титаренко // Актуальні
проблеми психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С.
Костюка НАПН України. – Т. ІІ: Психологічна герменевти-
ка. Вип. 7 / Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН Украї-
ни, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України.– Жи-
томир: ЖДУ ім. І. Франка, 2011. – С .15–23.
Фонарев А.Р Развитие личности в процессе её профессио-
нализации / А.Р. Фонарев // Вопросы психологии. –2004 –
№ 6. – С. 72–83.
Ханина И.Б. К вопросу о профессиональной составляющей
в структуре образа мира / И.Б. Ханина // Вестник Моск. ун-
та.– Сер. 14, Психология.– 1990.–№ 3.– С.42–56.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.