Структура самоставлення майбутніх психологів як основа конструювання образу світу професії
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pКлючові слова:
образ світу професії, життєконструювання, самоставлення, студенти.Анотація
Професійну самосвідомість розглянуто в контексті життєконстру-
ювання особистості, як основу її професійного розвитку та конструю-
вання образу світу професії. Останній потрактовано як фактор, що опо-
середковує собою взаємозалежність індивіда з професійно визначеним
зовнішнім світом. Образ світу професії вбирає в себе операціональні
моделі суб’єктів професійної діяльності, предмет, процес праці, образ Я
самого працівника.
Здатність до життєконструювання у професії спирається на стій-
кі уявлення про власні професійні, соціальні, психологічні й моральні
якості. Однією з актуальних соціальних практик є професіоналізації
студентів, при цьому позитивне самоставлення передумовою успішного
життєконструювання особистості у професії. Означені феномени дослі-
джувалися у студентів психологічних спеціальностей як окрема систе-
ма смислів – суб’єктивна семантика професійної свідомості, яка пере-
буває у стадії свого формування.
Констатовано, що студенти-майбутні психологи виявляють по-
зитивне самоставлення, аутосимпатію та самоінтерес, екстрапунітив-
ність, низький рівень самокерівництва, самоповаги та самовпевненості,
острах негативної оцінки. В цілому, виявлено нестійкість позитивного
самоставлення студентів, його високу диференційованість та вибірко-
вість.
Посилання
Артемьева Е.Ю. Основы психологии субъективной семанти-
ки /Е.Ю. Артемьева.– М.: Наука; Смысл, 1999.–350 с.
Артемьева Е.Ю. Психосемантические методы описания про-
фессии / Е.Ю. Артемьева, Ю.Г. Вяткин // Вопросы психоло-
гии.– 1986.– № 3.– С.127–133.
Белова Е.И. Модель формирования профессионала нового
типа как отражение его социального статуса / Е.И. Белова //
Профессиональные сообщества и развитие интеграционных
процессов между Россией и США : Тезисы Международной
конференции.– Ижевск: Центр американистики; Удмурт-
ский гос. ун-т.– С.69–72.
Грищук О.П. Оптимізація самоставлення особистості в умо-
вах навчальної діяльності / О.П. Грищук// Практична пси-
хологія та соціальна робота. –2000. – № 8. –С.19-25.
Дементий Л.И. Проблемы профессиональной идентичности
и маргинальности в ситуации сознательной смены профес-
сии (на примере получения второго высшего психологичес-
кого образования / Л.И. Дементий // Известия Алтайского
государственного университета –2009.– №2. – С. 48-53.
Зайчук В.О. Дидактичний аналіз процесу праці / В.О. Зай-
чук.– К.: Навчальна книга, 2003.–76 с.
Зеер Э.Ф. Психология профессий: учебное пособие для студен-
тов вузов / Э.Ф. Зеер.– М. : Академический проект, 2006.– 336 с.
Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения:
Учебное пособие / Е.А. Климов. – М.: Академия, 2004.– 304 с.
Климов Е.А. Индивидуальный стиль деятельности / Климов
Е.А. // Психология индивидуальных различий. Тексты/
Под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, В.Я. Романова. – М.: Изд-во
МГУ, 1982 – 278 с.
Общая психодиагностика /Под ред. А.А.Бодалева,
В.В.Столина. – М.: МГУ, 1987. – 304 с.
Психологический словарь / Под общ. ред. А.В. Петровского,
М.Г. Ярошевского. – 2-е изд.,испр., и доп. – М.: Политиздат,
– 494 с.
Радзімовська О.В. Професійна ідентичність особистості та її
формування в юнацькому віці / О.В. Радзімовська // Пробле-
ми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-
Подільського національного університету імені Івана Огі-
єнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України /
За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 5. –
Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2009. – С.390-399.
Романова Е. 99 популярных профессий. Психологический
анализ и профессиограммы / Е. Романова. – СПб.: Питер,
– 464 с.
Сторож О.В. Аналіз основних теоретико-методологічних
підходів до вивчення i розвитку самосвідомості особистості /
О.В. Сторож // Оновлення змісту, форм та методів навчання i
виховання в закладах освіти.– 2004.– Вип. 30. – С. 202–207.
Титаренко Т.М. Соціально-психологічні практики життє-
конструювання особистості / Т. М. Титаренко // Актуальні
проблеми психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С.
Костюка НАПН України. – Т. ІІ: Психологічна герменевти-
ка. Вип. 7 / Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН Украї-
ни, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України.– Жи-
томир: ЖДУ ім. І. Франка, 2011. – С .15–23.
Фонарев А.Р Развитие личности в процессе её профессио-
нализации / А.Р. Фонарев // Вопросы психологии. –2004 –
№ 6. – С. 72–83.
Ханина И.Б. К вопросу о профессиональной составляющей
в структуре образа мира / И.Б. Ханина // Вестник Моск. ун-
та.– Сер. 14, Психология.– 1990.–№ 3.– С.42–56.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.