Психологічна компетентність викладача як передумова ефективної розвивальної взаємодії зі студентами
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-50.236-266Ключові слова:
модульно-розвивальна система, психологічна ком¬петентність, розвивальна взаємодія, соціально-психологічний експери¬мент, етапи навчального модуля, самоактуалізована особистість.Анотація
Мета статті – теоретично обґрунтувати й емпірично довести, що рівень психологічної компетентності викладачів-дослідників значно впливає на якість організації та ефективність повноцінної розвивальної взаємодії зі студентами в умовах сучасного ЗВО.
Методи. У ході дослідження автори послуговувалися теоретичними способами пізнання (критичний аналіз, теоретичний синтез, ранжування, абстрагування, критеріальне порівняння, методологічне узагальнення, теоретичне моделювання тощо), а також емпіричними методами фіксації фактологічних даних (закрите анкетування, психолого-педагогічний експеримент, психодіагностичні методики: опитувальник А. Фурмана «Хто підніме папірець?», самоактуалізаційний тест (САТ) Е. Шострома тощо). В експерименті, котрий тривав із вересня 2017 по вересень 2019 рр., взяли участь 65 викладачів і 511 студентів бакалаврату (I–IV курсів) юридичного факультету Тернопільського національного економічного університету (ТНЕУ).
Результати дослідження. Окреслено актуальні завдання й інноваційні шляхи вдосконалення психологічної підготовки викладачів сучасних ЗВО, зокрема розкрито авторський досвід реалізації програми підготовки викладача-психолога-дослідника (690 год.), що супроводжується нарощуванням експериментальних умов у інноваційній діяльності педагогічного колективу; охарактеризовано пʼять груп експериментальних змін (нововведень), що спричинили позитивну перебудову внутрішнього світу педагогів-дослідників; експериментально відстежено динаміку зростання психологічної компетентності викладачів юридичного факультету ТНЕУ за два роки фундаментального експерименту; емпірично обґрунтовано зростання сукупного коефіцієнта самоактуалізації педагогів-дослідників за 13-ма шкалами вимірювання. Одержані кількісні показники наочно переконують у тому, що за два роки фундаментального експериментування суттєво зросли як сумарний показник коефіцієнта самоактуалізації педагогічного колективу факультету (від 43,2% до 48,8%), так і його структурні складові (контактність – 9%, самоприйняття – 7,7%, гнучкість поведінки – 7,5%, синергійність – 7,3%, сенситивність – 6,2%, спонтанність – 6,0% тощо). Особливо позитивним є факт посилення тенденцій до самореалізації викладачів за базовими шкалами – часової компетентності й підтримки, сумарне зростання котрих становить 15,6%.
Висновки. Модульно-розвивальна система навчання має низку переваг, порівняно з класичною академічною системою. Зокрема, вона уможливлює підготовку викладача до професійної діяльності з психолого-педагогічним змістом актуального освітнього процесу й за допомогою відповідних технологій дає змогу ґрунтовніше втілювати в практику сучасного ЗВО полірівневу розвивальну взаємодію зі студентами. Ефективність останньої першочергово залежить від психологічної грамотності викладача, гуманізації завдань, змісту і стилю освітньої діяльності й утілення оригінальних технологій ведення цілісного модульно-розвивального процесу. Якісно вищої професійно-психологічної підготовки викладача можна домогтися, коли центром навчального процесу є не зміст предмета, а взаємодія наставника і студента, яка не лише гуманізує освітнє середовище, а й передбачає зміну власної позиції кожного субʼєкта актуальних взаємин. При цьому інтегральним психометричним показником розвитку культури і функціональної грамотності викладачів-дослідників є коефіцієнт самоактуалізації, зростання якого вказує на суттєве розширення меж конструктивного вияву свободи, альтруїзму, творчості, самоповаги, взаєморозуміння і взаємоприйняття особистостей в індивідуально зорієнтованому освітньому процесі.
Посилання
Амонашвили Ш. А. Размышления о гуманной педагогике. Москва : Издательский дом Шалвы Амонашвили, 1996. 494 с.
Андрєєв В. Педагогічна взаємодія викладачів коледжу мистецького напрямку. Social work and education. 2019. № 6 (1). С. 80–86.
Бабанский Ю. К. Избранные педагогические труды: науч. изд. / сост. М. Ю. Бабанский. Москва : Педагогика, 1989. 560 с.
Бех І. Акценти мистецької творчості та виховання особистості. Естетика і етика педагогічної дії. 2012. Вип. 3. С. 38–43.
Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання: наук.-метод. посіб. Київ : ІЗМН, 1998. 204 с.
Біблер В. Діалог культур. Філософія. Психологія і суспільство. 2015. № 3. С. 117–118.
Братусь Б. С. К проблеме человека в психологии. Вопросы психологии. 1997. № 5. С. 3–19.
Бригадир М. Б. Організаційно-діяльнісні ігри в системі підготовки фахівців-професіоналів. Проблеми емпіричних досліджень в психології. Київ : Гнозис, 2013. Вип. 7. С. 433–438.
Брушлинский А. В. Психология субъекта. Санкт Петербург : Алетейя, 2003. 272 с.
Бугерко Я. М. Психологічна динаміка розгортання рефлексивних процесів у модульно-розвивальному освітньому циклі: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Одеса, 2009. 255.
Булах І. С., Долинська Л. В. Психологічні аспекти міжособистісної взаємодії викладачів і студентів: навч.-метод. посіб. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2002. 114 с.
Велитченко Л. К. Педагогічна взаємодія як аналогова модель психологічного супроводу. Науковий вісник Південноукраїнського націо нального педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. 2013. № 7–8. С. 136–145.
Гірняк А. Н. Психологічна діагностика міжособистісної взаємодії засобами соціометричного опитування. Психологія і суспільство. 2019. № 3–4. С. 138–147.
Гірняк А. Психологічний аналіз і систематика стилів освітньої взаємодії. Психологія і суспільство. 2018. № 1–2. С. 118–126.
Гірняк Г., Гірняк А. Принципи психологічного проектування змісту і структури навчально-книжкових комплексів для студентів ВНЗ. Психологія і суспільство. 2014. № 1. С. 91–106.
Гозман Л. Я., Кроз М. В., Латинская М. В. Самоактуализационный тест. Москва : Роспедагентсов, 1995. 44 c.
Гуменюк О. Є. Модульно-розвивальне навчання: соціально-психологічний аспект / за ред. А. В. Фурмана. Київ : Школяр, 1998. 112 с.
Гуменюк О. Інноваційно-психологічний клімат як об’єкт теоретико-методологічного аналізу. Психологія і суспільство. 2007. № 1. С. 86– 108.
Демків В. Г. Психологічні особливості розвитку творчого мислення у майбутніх дизайнерів. Науковий огляд. 2019. Т. 6, № 59. С. 111– 127.
Зязюн І. А. Освітні парадигми та педагогічні технології у вимірах філософії освіти. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. 2011. Вип. 1.33. С. 22–27.
Каленський А. А. Етика та мораль в діяльності майбутніх викладачів вищих навчальних закладів. Вісник Національного університету оборони України. 2013. Вип. 5. С. 38–42.
Кан-Калик В. А. Учителю о педагогическом общении: книга для учителя. Москва : Просвещение, 1987. 190 с.
Костін Я. Умови модульно-розвивальної взаємодії вчителя і учнів засобами інноваційного забезпечення. Психологія і суспільство. 2007. № 2. С. 57–68.
Леонтьев А. А. Психология общения. 2-е изд., испр. и доп. Москва : Смысл, 1997. 365 с.
Матвієнко О. В. Теоретичні аспекти забезпечення педагогічної взаємодії у навчально-виховному процесі школи. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2010. № 3. С. 3–8.
Надвинична Т. Л. Розвиток аналітико-синтетичної діяльності майбутніх соціальних працівників за допомогою системи навчальних проблемно-евристичних задач. Вісник Національної академії Дер жавної прикордонної служби України. Серія: Психологічні науки. 2012. Вип. 3.
Педагогічна комунікація та ідентичність педагога: монографія / Г. О. Балл та ін.; за наук. ред. В. Л. Зливкова. Київ : Педагогічна думка, 2011. 160 с.
Ребуха Л. Історіогенез соціогуманітарної експертизи. Вітакультурний млин. 2011. Мод. 10. С. 34–37.
Ревасевич І. С. Особистісна адаптованість як багатопараметричне психодуховне утворення. Психологія і суспільство. 2018. № 3–4. С. 132–145.
Рибалка В. В. Особистісний підхід у профільному навчанні старшокласників: монографія / за ред. Г. О. Балла. Київ : Деміур, 1998. 160 с.
Рогов Е. И. Психология общения. Москва : Владос, 2004. 336 с.
Роджерс К. Клиент-центрированная психотерапия. Теория, современная практика и применение / пер. с англ. Т. Рожковой; под. ред. С. Римского. Москва : Психотерапия, 2007. 560 с.
Скрипник М. Вступ до теорії інтерактивних технологій післядипломного навчання. Післядипломна освіта в Україні. 2012. № 2. С. 87– 91.
Фурман А. А. Ціннісно-орієнтаційні чинники особистісного розвитку майбутніх психологів: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Одеса, 2009. 20 с.
Фурман А. В., Гірняк Г. С., Козлова Т. В. Проектування змісту і структури електронного навчально-книжкового комплексу для учнів початкової школи. Вітакультурний млин. 2014. Модуль 16. С. 29–39.
Фурман А. В. Методологічна рефлексія генезису поняття про змістовий модуль. Вітакультурна методологія: антологія. До 25-річчя наукової школи професора А. В. Фурмана: колективна монографія. Тернопіль : ТНЕУ, 2019. С. 330–349.
Фурман А. В. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення: монографія. Київ : Правда Ярославичів, 1997. 340 с.
Фурман А. Розвивальна діагностика психологічної грамотності педагога. Тест «Хто підніме папірець?». Психологія і суспільство. 2002. № 1 (7). С. 119–153.
Фурман (Гуменюк) О. Є. Теорія і методологія інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього закладу: монографія. Ялта – Тернопіль : Підручники і посібники, 2008. 340 с.
Фурман О. Є. Психологічні параметри інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього навчального закладу: дис. … д-ра психол. наук: 19.00.07. Одеса, 2015. 467 с.
Шандрук С. К. Організаційно-діяльнісна гра як засаднича умова і чинник розвитку професійних творчих здібностей і креативності майбутніх психологів. Вісник Національного університету оборони України. Київ : НУОУ, 2015. Вип. 2 (45). С. 291–300.
Шаюк О. Вітакультурні обрії сутнісного пізнання толерантності. Психологія і суспільство. 2017. № 1. С. 73–78.
Штепа О. Г. Дидактична взаємодія в системі вивчення педагогічних дисциплін у ВНЗ. Витоки педагогічної майстерності. Сер.: Педагогічні науки. 2011. Вип. 8 (1). С. 326–332.
Boller, Sharon, & Kapp, Karl M. (2017). Play to Learn: Everything You Need to Know About Designing Effective Learning Games. Association for talent development.
Burkhanova, I., Drandrov, G., Ivanova, S., Stafeeva, A., Vorobyov, N., Balchugov, V., & Ignatyeva, E. (2020). Technological Support of Professional Self-Development of Teachers in the System of Lifelong Learning. International Journal of Applied Exercise Physiology. Vol. 9, № 4. P. 117–124.
Knysh, O., Liaska, O., Bielinska, I., Levandovska, I., & Vasylieva, O. (2020). Strategies in Planning Research Integrity Training (Evidence of Ukraine). Independent Journal of Management and Production. Vol. 11, № 8. P. 556–570.
Luterbach, J. Kenneth (2018). Designing and Developing Robust Instructional Apps. Routledge.
Lypka, М. (2018). Peculiarities of the mutually caused development of personality self-consciousness and Self-concept. Психологія і суспільство. № 3–4. С. 154–162.
Maicon da Silva, Luis Carlos Alves da Silva, & Flavio Regio Brambilla (2020). Value Co-Creation: a Study of Life Quality at an University in the South Brazil. Independent Journal of Management and Production. Vol. 11, № 3. P. 807–832.
Nilson, B. Linda (2016). Teaching at Its Best: A Research-based Resource for College Instructors. Jossey-Bass.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.