До проблеми основи психологічної типології пред- ставників інформаційних культур.
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-36.%25pKeywords:
інформаційна культура, знакова система, інформаційні потреби, слово, образ, культурне знаряддя, активність.Abstract
У статті обговорюється проблема
пошуку підстави для побудови психологічної типології представників
інформаційних культур. Подібна типологія видається кроком у вирі-
шенні психологією завдання гуманізації життя в сучасних соціокуль-
турних умовах плюралістичності інформаційних культур. Проводиться
критичний аналіз підстав існуючих типологій інформаційних культур
і їх користувачів. Як методологічна основа авторської типології об-
ґрунтовується культурно-історична концепція Л.С. Виготського, а саме
вільний вибір суб’єктом культурного знаряддя.
Показано, що типи інформаційних культур виділяються на підста-
ві провідної знакової системи кодування інформації, зокрема, тради-
ційна культура друкованого слова і формуюча медіакультура або екран-
на культура, культура кадру. Відзначено, що вільний вибір суб’єктом
культурного знаряддя відповідно до культурно-історичної концепції
Л.С. Виготського може розглядатися як відображення ненормованої со-
ціумом активності з «вростання» в культуру і з «оволодіння» власною
психікою. Крім цього, вибір знаряддя (слово або образ) одночасно задає
і діяльність з ним (читання або перегляд). І теоретично закономірно, що
різні види діяльностей формують і суб’єктів з різними типами психічної
організації, з різними культурними функціями.
References
Тоффлер А. Футурошок : пер. с англ. / А. Тоффлер. – СПб. : Лань, 1997. – 464 с.
Гендина Н. И. Формирование информационной культуры личности: теоретическое обоснование и моделирование содержания учебной дисциплины / Н. И. Гендина, Н. И. Колкова, Г. А. Стародубова. – М. : Межрегион. центр библиотеч. сотрудничества, 2006. – 512 с.
Дулатова, А. Н. Информационная культура личности : учеб.-метод. пособие / А. Н. Дулатова, Н. Б. Зиновьева. – М. : Либерея-Бибинформ, 2007. – 180 с.
Юнитер. Телекоммуникационный сектор. 2015 : [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.uniter.by/upload/iblock/897/ 897484245b3bc2c37632a063c962d811.
pdf. – Дата доступа: 22.10.2015.
Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека / М. Маклюэн; пер. с англ. – М. : Жуковский : КАНОН-пресс-Ц : Кучково поле, 2003. – 464 с.
Бодрийяр Ж. Почему все еще не исчезло? : [Электронный ресурс] / Ж. Бодрийяр. – Режим доступа: http://syg.ma/@alesya-bolgova/zhan-bodriiiar-pochiemu-vsie-ieshchie-nieischiezlo. – Дата доступа: 5.05.2015.
Основы воздействия СМИ / М. Брайант и др.; пер. с англ. – М. : Вильямс, 2004. – 225 с.
Вирилио П. Машина зрения / П. Вирилио; пер. с фр. – СПб. : Наука, 2004. – 140 с.
Кирилова Н. Б. Медиакультура: теория, история, практика / Н. Б. Кирилова. – М. : Академ. проект : Культура, 2008. – 469 с.
Greenfield D. Virtual addiction: Help for Netheads, cyberfreaks, and those who love them / D. Greenfield. – Oakland, CA. : New Harbinger Publication, 1999. – 227 р.
Кастельс М. Галактика Интернет. Размышления об Интернете, бизнесе и обществе / М. Кастельс; пер. с англ.. – Екатеринбург : У-Фактория, 2004. – 328 с.
Брежнева В. В. От библиотечно-библиографического обслуживания к информационному сервису / В. В. Брежнева // НТИ. Сер. 1. – 2003. – № 6. – С. 18-23.
Гиляревский Р. С. Научные коммуникации и проблема информационной потребности / Р. С. Гиляревский, В. А. Маркусова, А. И. Черный // НТИ. Сер. 1. Орг. и методика ин-
форм. работы. – 1993. – № 9. – С. 1-7.
Соколов А. В. Что есть информационная потребность? / А. В. Соколов // Тр. С.-Петерб. ун-та культуры и искусств. – 2013. – Т. 197. – С. 7-18.
Арестова О. Н. Мотивация пользователей Интернета / О. Н. Арестова, Л. Н. Бабанин, А. Е. Войскунский // Гуманитарные исследования в Интернете : сб. ст. – М. : Можайск-Терра, 2000. – С. 55–77.
Выготский Л. С. Орудие и знак в развитии ребенка / Л. С. Выготский // Психология. – М. : ЭКСМО-Пресс, 2000. – С. 828–891.
Лурия А. Р. Язык и сознание / А. Р. Лурия. – М. : МГУ, 1979. – 320 с.
Лeонтьeв A. Н. Пcиxология обрaзa / А. Н. Леонтьев // Вecтн. МГУ. Ceр. 14. Пcиxология. – 1979. – № 2. – С. 3–13.
Смирнов С. Д. Психология образа: проблема активности психического отражения / С. Д. Смирнов. – М. : МГУ, 1985. – 231 с.
Дубин Б. В. Чтение в России-2008. Тенденции и проблемы / Б. В. Дубин, Н. А. Зоркая. – М. : Межрегион. центр библ. сотрудничества, 2008. – 80 с.
Стельмах В. Д. Читатель и современное литературное сообщество: возможности диалога / В. Д. Стельмах // Читающий мир и мир чтения. – М. : Рудомино, 2003. – С. 145–156.
Гудков Л. Д. Российские библиотеки в системе репродуктивных институтов: контекст и перспективы / Л. Д. Гудков, Б. В. Дубин // Новое литературное обозрение. – 2005. –
№ 74. – С. 166–202.
National Endowment for the Arts. Reading at rink. A Survey of Literary reading in America : Research Division Report. – Wachington, 2004.
Смолл Г. Мозг онлайн. Человек в эпоху Интернета / Г. Смолл, Г. Ворган; пер. с англ. – М. : КоЛибри, 2011. – 352 с.
Петровский А. В. Психология в России. ХХ век / А. В. Петровский. – М. : УРАО, 2000. – 312 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.