Мотиваційні особливості процесу прийняття рішень
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pKeywords:
мотивація досягнення успіху, мотиваційні установки, прийняття рішень, стратегії прийняття рішень, раціональність, ризик, саморегуляція, самоуправління.Abstract
Теоретичний аналіз проблеми прийняття рішень показав, що
процес прийняття рішення э цілеспрямованим актом вибору способу
дій, для розв’язання проблемної ситуації на основі усвідомлення мети.
Мотив досягнення успіху виступає в цьому процесі як вектор, що спря-
мовує людину до конкретних дій, і, як наслідок, до певного способу при-
йняття рішень. У статті емпірично досліджено особливості прийняття
рішень в осіб з мотиваційною спрямованістю на досягнення успіху. Ви-
користано комплекс методик на визначення рівня мотивації досягнення
успіху та інших мотиваційних установок (уникнення невдач, орієнта-
ція на процес, результат, свободу, працю та ін.), особистісних факторів
та стратегій прийняття рішень, а також особливостей саморегуляції та
самоуправління.
У результаті кластерного аналізу було виділено дві групи осіб з
різними мотиваційними установками та проведено порівняння їхніх
особливостей у прийнятті рішень, самоуправлінні та саморегуляції. Ви-
явлено, що респонденти з високим рівнем мотивації досягнення успіху
раціональніше та конструктивніше приймають рішення, краще вміють
управляти собою та регулювати свою поведінку, порівняно з особами із
низьким та середнім рівнем мотивації досягнення успіху. Вони також
схильні адекватно оцінювати результати власної діяльності, продуму-
вати способи своїх дій для досягнення поставлених цілей і контролюва-
ти те, як іде виконання плану в реальності.
Результати порівняльного аналізу показали, що для осіб з низьким
рівнем мотивації досягнення успіху не характерно ризикувати, прита-
манно відкладати прийняття рішень, в них найменше розвинені особли-
вості саморегуляції та самоуправління, найнижчий рівень орієнтації на
результат, працю і свободу, а також найнижча навчальна успішність.
Результати порівняльного аналізу виявили відмінності особли-
востей процесу прийняття рішення між аспірантами технічних і сту-
дентами гуманітарних спеціальностей. Перші більш конструктивні в
прийнятті рішень, схильні самостійно програмувати та контролюва-
ти свої дії, з вищим рівнем самоуправління, більшою орієнтацією на
процес і результат, а студенти гуманітарного спрямування виражають
більшу готовність ризикувати і приймати рішення в ситуаціях неви-
значеності.
Кластерний аналіз дозволив виділити дві групи осіб – з високим
рівнем умовно позитивних мотиваційних установок (процес, резуль-
тат, праця, свобода, досягнення успіху, уникнення невдач) та з високим
рівнем умовно корисливих установок (егоїзм, гроші). При порівнянні
особливостей прийняття рішень, саморегуляції та самоуправління між
цими групами, було виявлено, що особи, які мають розвинені позитив-
ні мотиваційні установки, є більш раціональними і конструктивними в
прийнятті рішень, мають вищий рівень самоуправління і саморегуляції
та їх компонентів, порівняно з особами із розвиненими установками на
егоїзм та гроші.
Отримані дані узагальнено і представлено у вигляді графіків та діа-
грам. Результати емпіричного дослідження можуть бути використані в
роботі практичних психологів, організаційних психологів, які займа-
ють профорієнтацією і профвідбором, або менеджерів по персоналу.
References
Канеман Д. Принятие решений в неопределённости : правила и предубеждения / Д. Канеман, П. Словик, А. Тверски. – Харьков : Гуманитарный центр, 2005. – 632 с.
Карпов А.В. Психология принятия решений в профессиональной деятельности: учебное пособие / А.В. Карпов. – Ярославль : Ярославск. ун-т, 1991. – 152 с.
Козелецкий Ю. Психологическая теория решений / Ю. Козелецкий. – М. : Прогресс, 1979. – 504 с.
Колпаков В. М. Теория и практика принятия управленческих решений : учеб. пособие. – 2-е изд., перераб. и доп. / В.М. Колпаков. – К. : МАУП, 2004. – 504 с.
Корнилова Т. В. Психология риска и принятия решений / Т.В. Корнилова. – М. : Аспект-Пресс, 2003. – 286 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Леонтьев. – М. : Смысл; Издательский центр «Академия», 2004. – 352 с.
Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія управління : посібник / Л.Е. Орбан-Лембрик. – К. : Академвидав, 2003. – 568 с.
Словарь / под. ред. А.В. Петровского // Психологический лексикон. Энциклопедический словарь в шести томах / Ред. сост. Л.А. Карпенко. Под общ. ред. А.В. Петровского. – М.: ПЕР СЭ, 2005. – 251 с.
Чернобровкін В.М. Психологія прийняття педагогічних рішень / В.М. Чернобровкін. – Луганськ : Альма-матер, 2006. – 416 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.