Психологічні особливості впливу сімейного виховання на формування креативності у дітей старшого дошкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
креативність, творчі здібності, стилі сімейного виховання, авторитетний стиль, ліберальний стиль, авторитарний стиль, індиферентний стиль, змішаний стиль, дошкільний вік.Abstract
У
статті проаналізовано психолого-педагогічну літературу, в якій ви-
вчається проблема впливу сімейного виховання на формування креа-
тивності дітей старшого дошкільного віку. Проведено порівняльний
аналіз рівня креативності дітей, що виховуються у сім’ях з різними
стилями виховання (авторитетним, ліберальним, авторитарним, інди-
ферентним, змішаним), який показав, що найбільш сприятливі умови
для формування креативності дітей даного вікового періоду створені у
сім’ях з авторитетним стилем виховання. Зазначено, що в цих сім’ях
значну роль батьки приділяють можливості емоційного самовираження
дитини; задоволенню креативних потреб і бажань; розвитку внутріш-
ньої мотивації виконання творчих завдань. Високі результати показали
також діти із сімей з авторитарним стилем виховання, однак жорсткий
контроль та вимоги зі сторони батьків при виконанні творчих завдань
дітьми призво дить до підвищеної тривожності, втрачається самостій-
ність вибору методу розв’язання творчих завдань. Встановлено, що у
дітей із сімей з ліберальним стилем виховання присутній низький рі-
вень внутрішньої мотивації. З’ясовано, що дошкільнята цієї категорії
схильні швидко переключатись із одного виду діяльності на інший, до
чого спонукають незначні труднощі у виконанні певного завдання, їх
орієнтиром при виконанні творчих завдань є реакція дорослого та отри-
мання похвали після вдало виконаного завдання. Встановлено, що під
впливом зовнішньої мотивації показники рівнів креативності дітей зна-
чно зростають. Найнижчий рівень розвитку креативності у сім’ях з ін-
диферентним та змішаним стилем виховання. У даних сім’ях батьки не
приділяють достатньої уваги розвитку творчих здібностей, у результаті
чого в дітей відсутній достатній досвід для самовираження у творчій ді-
яльності.
References
Бурлачук Л. Ф. Словарь-справочник по психодиагностике / Л. Ф. Бурлачук, С. М. Морозов. – Спб. : ПитерКом, 1999. – 528 с.
Дружинин В. Н. Психология общих способностей / В.Н. Дружинин. – СПб. : Питер, 2008. – 368 с.
Любарт Т. Психология креативности / [Т. Любарт, К. Муширу, С. Торджман, Ф. Зенасни]. – М. : Когито-Центр, 2009. – 215 с.
Роджерс К. Р. Взгляд на психотерапию, становление человека / К. Р. Роджерс; Пер. с англ. – М. : Изд. группа «Прогресс» : Универс, 1994. – 480 с.
Роменець В. А. Психологія творчості / В. А. Роменець. – К. : Вища школа, 1971. – 247 с.
Шелестова Л. В. Методи діагностики креативності дошкільників у сучасному дошкільному навчальному закладі / Л. В. Шелестова // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2014. – №11(30) – C. 38–43.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.