Психологічні особливості впливу сімейного виховання на формування креативності у дітей старшого дошкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pКлючові слова:
креативність, творчі здібності, стилі сімейного виховання, авторитетний стиль, ліберальний стиль, авторитарний стиль, індиферентний стиль, змішаний стиль, дошкільний вік.Анотація
У
статті проаналізовано психолого-педагогічну літературу, в якій ви-
вчається проблема впливу сімейного виховання на формування креа-
тивності дітей старшого дошкільного віку. Проведено порівняльний
аналіз рівня креативності дітей, що виховуються у сім’ях з різними
стилями виховання (авторитетним, ліберальним, авторитарним, інди-
ферентним, змішаним), який показав, що найбільш сприятливі умови
для формування креативності дітей даного вікового періоду створені у
сім’ях з авторитетним стилем виховання. Зазначено, що в цих сім’ях
значну роль батьки приділяють можливості емоційного самовираження
дитини; задоволенню креативних потреб і бажань; розвитку внутріш-
ньої мотивації виконання творчих завдань. Високі результати показали
також діти із сімей з авторитарним стилем виховання, однак жорсткий
контроль та вимоги зі сторони батьків при виконанні творчих завдань
дітьми призво дить до підвищеної тривожності, втрачається самостій-
ність вибору методу розв’язання творчих завдань. Встановлено, що у
дітей із сімей з ліберальним стилем виховання присутній низький рі-
вень внутрішньої мотивації. З’ясовано, що дошкільнята цієї категорії
схильні швидко переключатись із одного виду діяльності на інший, до
чого спонукають незначні труднощі у виконанні певного завдання, їх
орієнтиром при виконанні творчих завдань є реакція дорослого та отри-
мання похвали після вдало виконаного завдання. Встановлено, що під
впливом зовнішньої мотивації показники рівнів креативності дітей зна-
чно зростають. Найнижчий рівень розвитку креативності у сім’ях з ін-
диферентним та змішаним стилем виховання. У даних сім’ях батьки не
приділяють достатньої уваги розвитку творчих здібностей, у результаті
чого в дітей відсутній достатній досвід для самовираження у творчій ді-
яльності.
Посилання
Бурлачук Л. Ф. Словарь-справочник по психодиагностике / Л. Ф. Бурлачук, С. М. Морозов. – Спб. : ПитерКом, 1999. – 528 с.
Дружинин В. Н. Психология общих способностей / В.Н. Дружинин. – СПб. : Питер, 2008. – 368 с.
Любарт Т. Психология креативности / [Т. Любарт, К. Муширу, С. Торджман, Ф. Зенасни]. – М. : Когито-Центр, 2009. – 215 с.
Роджерс К. Р. Взгляд на психотерапию, становление человека / К. Р. Роджерс; Пер. с англ. – М. : Изд. группа «Прогресс» : Универс, 1994. – 480 с.
Роменець В. А. Психологія творчості / В. А. Роменець. – К. : Вища школа, 1971. – 247 с.
Шелестова Л. В. Методи діагностики креативності дошкільників у сучасному дошкільному навчальному закладі / Л. В. Шелестова // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2014. – №11(30) – C. 38–43.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.