Особливості комунікативно-особистісного розвитку дитини дошкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pKeywords:
дитина, особистість, дошкільний вік, батьки, спілкування, комунікативна діяльність, образ «Я», розвиток.Abstract
У статті представлено науково-теоретичний аналіз стану розробки проблеми комунікативно-особистісного розвитку дитини дошкільного віку. Визначено, що розвиток особистості дитини, уявлення про своє «Я», ступінь її впевненості (невпевненості) в собі, емоційне благополуччя у цілому визначаються в значній мірі складною системою взаємодії окремих підсистем її особистісного мікросередовища. Зазначено, що комунікативно-мовленнєвий розвиток є передумовою розвитку особистості дитини. Проаналізовано, що комунікативні навички є індивідуально-психологічними властивостями особистості дитини, що забезпечують їй умови для особистісного розвитку, соціальної адаптації, самостійної інформаційної, перцептивної, інтерактивної діяльності на основі суб’єкт-суб’єктних відносин. Доведено, що можливості самореалізації особистості у спілкуванні, особливості її поведінки у різних ситуаціях спілкування зі значимими іншими визначаються комунікативними якостями особистості. Зроблено висновок, що регулювання формування комунікативної діяльності дітей безпосередньо пов’язане зі здійсненням процесу засвоєння – сприймання, мислення, пам’яті та ін., забезпечення якого можливе лише за спеціально організованих освітніх умов у вигляді розвиваючого комунікативного навчання. Зазначено, що цілеспрямоване організоване засвоєння форм і способів комунікативної взаємодії дитини з дорослими й однолітками у ході їх спільної діяльності і міжособистісних контактів закономірно має привести до формування соціально заданих комунікативних новоутворень у структурі особистості дитини та її повноцінного особистісного розвитку у цілому. Отже, цілеспрямоване формування комунікативної діяльності забезпечує як попередження потенційних, так і усунення наявних негативних проявів у комунікативному й особистісному розвитку дитини.References
Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте : монография, цикл статей / Л.И. Божович. – СанктПетербург : Питер, 2009. – 400 с.
Гавалешко О.М. Інтеграція комунікативних та творчих
компонентів у структурі самосвідомості особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук :
спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології» /
О.М. Гавалешко. – Київ, 2001. – 20 с.
Детская психология : учеб. пособие для студ. высш. учеб.
заведений. – 4-е изд., стер / Д.Б. Эльконин; ред.-сост.
Б.Д. Эльконин. – М. : Издательский центр «Академия»,
– 384 с.
Кобелева Г.Р. Формирование коммуникативной деятельности детей старшего дошкольного возраста в образовательном
процессе : автореф. дис ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Гузель Риязовна Кобелева. – Самара : Б.и., 2004 . – 28 с.
Коломинский Я.П. Психическое развитие детей в норме и
патологии: психологическая диагностика, профилактика и
коррекция / Я.П. Коломинский, Е.А. Панько, С.А. Игумнов. – СПб. : Питер, 2004. – 480 с.
Кононко О.Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня
док. психол. наук : спец. 19.00.07. «Педагогічна та вікова
психологія» / О.Л. Кононко. – Київ, 2001. – 37 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность /
А.Н.Леонтьев. – 2-е изд. – М. : Политиздат, 1977. – 304 с.
Лисина М. Влияние общения со взрослыми на психическое
здоровье ребенка / М. Лисина // Дошкольное воспитание. –
– №8. – С. 43-47.
Піроженко Т. Сучасні підходи до мовленнєвого розвитку дітей / Т.Піроженко // Дошкільне виховання. – 2001. – №1. –
С. 10–11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

