Особливості комунікативно-особистісного розвитку дитини дошкільного віку

Автор(и)

  • С.А . Михальська

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25p

Ключові слова:

дитина, особистість, дошкільний вік, батьки, спілкування, комунікативна діяльність, образ «Я», розвиток.

Анотація

У статті представлено науково-теоретичний аналіз стану розробки проблеми комунікативно-особистісного розвитку дитини дошкільного віку. Визначено, що розвиток особистості дитини, уявлення про своє «Я», ступінь її впевненості (невпевненості) в собі, емоційне благополуччя у цілому визначаються в значній мірі складною системою взаємодії окремих підсистем її особистісного мікросередовища. Зазначено, що комунікативно-мовленнєвий розвиток є передумовою розвитку особистості дитини. Проаналізовано, що комунікативні навички є індивідуально-психологічними властивостями особистості дитини, що забезпечують їй умови для особистісного розвитку, соціальної адаптації, самостійної інформаційної, перцептивної, інтерактивної діяльності на основі суб’єкт-суб’єктних відносин. Доведено, що можливості самореалізації особистості у спілкуванні, особливості її поведінки у різних ситуаціях спілкування зі значимими іншими визначаються комунікативними якостями особистості. Зроблено висновок, що регулювання формування комунікативної діяльності дітей безпосередньо пов’язане зі здійсненням процесу засвоєння – сприймання, мислення, пам’яті та ін., забезпечення якого можливе лише за спеціально організованих освітніх умов у вигляді розвиваючого комунікативного навчання. Зазначено, що цілеспрямоване організоване засвоєння форм і способів комунікативної взаємодії дитини з дорослими й однолітками у ході їх спільної діяльності і міжособистісних контактів закономірно має привести до формування соціально заданих комунікативних новоутворень у структурі особистості дитини та її повноцінного особистісного розвитку у цілому. Отже, цілеспрямоване формування комунікативної діяльності забезпечує як попередження потенційних, так і усунення наявних негативних проявів у комунікативному й особистісному розвитку дитини.

Посилання

Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте : монография, цикл статей / Л.И. Божович. – СанктПетербург : Питер, 2009. – 400 с.

Гавалешко О.М. Інтеграція комунікативних та творчих

компонентів у структурі самосвідомості особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук :

спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології» /

О.М. Гавалешко. – Київ, 2001. – 20 с.

Детская психология : учеб. пособие для студ. высш. учеб.

заведений. – 4-е изд., стер / Д.Б. Эльконин; ред.-сост.

Б.Д. Эльконин. – М. : Издательский центр «Академия»,

– 384 с.

Кобелева Г.Р. Формирование коммуникативной деятельности детей старшего дошкольного возраста в образовательном

процессе : автореф. дис ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Гузель Риязовна Кобелева. – Самара : Б.и., 2004 . – 28 с.

Коломинский Я.П. Психическое развитие детей в норме и

патологии: психологическая диагностика, профилактика и

коррекция / Я.П. Коломинский, Е.А. Панько, С.А. Игумнов. – СПб. : Питер, 2004. – 480 с.

Кононко О.Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня

док. психол. наук : спец. 19.00.07. «Педагогічна та вікова

психологія» / О.Л. Кононко. – Київ, 2001. – 37 с.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность /

А.Н.Леонтьев. – 2-е изд. – М. : Политиздат, 1977. – 304 с.

Лисина М. Влияние общения со взрослыми на психическое

здоровье ребенка / М. Лисина // Дошкольное воспитание. –

– №8. – С. 43-47.

Піроженко Т. Сучасні підходи до мовленнєвого розвитку дітей / Т.Піроженко // Дошкільне виховання. – 2001. – №1. –

С. 10–11.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-02-27

Як цитувати

Михальська, С. . (2016). Особливості комунікативно-особистісного розвитку дитини дошкільного віку. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (32). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%p