Консультування як корегуюча і профілактична діяльність для підтримки розвитку сучасної людини
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
консультування, профорієнтація, професійний консалтинг, освіта.Abstract
У статті розкрито сутність понять, пов’язаних із проблемою консультування і профорієнтації на усіх етапах розвитку учня, починаючи з початкової школи і закінчуючи вишом. Представлено різноманітні психолого-психометрично-мотиваційні тести, які використовуються на європейському ринку праці у процесі підбору персоналу і забезпечують отримання даних про схильності та вміння людей, їх потенціал, тобто ту інформацію, яку рідко можна отримати під час звичайної співбесіди, індивідуальних або групових профконсультацій. Обговорювані у статті проблеми проаналізовано із урахуванням знань студентів про діяльність організацій профорієнтації і профконсультування за допомогою досліджень, проведених у 2013-2014 роках серед студентів Підкарпаття. З’ясовано, що профорієнтація сприяє успішному переходу учня на ринок праці, а також допомагає при можливій зміні роботи. Встановлено, що наявність в кожній школі і на кожному рівні освіти професійного консультанта стає сьогодні безперечною необхідністю. Доведено необхідність і значущість контактування усіх шкіл, включаючи вищі професійні школи, з психолого-педагогічними установами, службою охорони здоров’я, органами праці і їх консультаційними відділеннями, у тому числі центрами інформації і планування професійної кар’єри. Зроблено висновки, що нестабільність ринку праці, постійні зміни й обмеження Європейського Економічного Простору вимагають впровадження обов’язкової системи консалтингу і профорієнтації, а правильність вибору професії учня на усіх етапах навчання та його професійної діяльності сприятиме зниженню рівня безробіття і зменшенню проявів різноманітних патологій серед молоді.References
Bauman Z. Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika / Z. Bauman. – Warszawa, 2000.
Banesz G. Technicke vzdelavanie v digitalnom prostredi / G. Banesz, D. Lukacova, J. Sitas. – Nitra, 2010.
Decyzja nr 2241/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie jednolitych ram wspólnotowych dla przejrzystoĞci kwalifikacji i kompetencji.
Depeszowa J. Informacne a komunikacne technologii v pedagogickiej priprawie ucitelov // Civilizacne vyzvy profesionalneho vzdelawania. Vybrane problemy v oblasti
odborneho vzdelavania Polsko a Slovensko / red. T. Piątek. – Rzeszów, 2010.
Dziennik. Firmy sprawdzają osobowoĞü pracowników. – 2008.
Grajek M. Testy ruszają od 4 maja, Testy psychometryczne, Magazyn akademicki Eurostudent, nr 168/05/2009.
Grajek M. Motywacja – decydujący czynnik rekrutacji, Magazyn akademicki Eurostudent, nr 169/05/2009.
Furmanek W. Edukacja a przemiany cywilizacyjne. – Rzeszów, 2010.
Herr E. Planowanie kariery zawodowej / E. Herr, S. Cramer. – Warszawa, 2001.
Kargulowa A. O teorii i praktyce poradnictwa. – Warszawa, 2004.
Kodeks pracy. – Warszawa, 2015.
Krauz Ag. Zasady wspóápracy edukacyjnej – uznawalnoĞü kwalifikacji w Unii Europejskiej // Cywilizacyjne wyzwania edukacji zawodowej Wybrane problemy ksztaácenia zawodowego w Polsce i na Sáowacji / red. T. Piątek. – Rzeszów, 2010.
Krauz A. Semiprogramowanie nowoczesną metodą wspóáczesnej edukacji zawodowej / A. Krauz. – Rzeszów, 2010.
Krauz A. Nowoczesne zarządzanie przedsiĊbiorstwem a strumieĔ wartoĞci spoáecznych na rynku pracy // W. Furmanek, W. Walat, Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji technicznej, tom XI. – Rzeszów, 2009.
LeliĔska K. Orientacja i poradnictwo zawodowe w nowym systemie edukacji / red. H. Bednarczyk, J. Figurski, M. ĩurka. – Pedagogika Pracy – doradztwo zawodowe. WSP ZNP. – Warszawa, 2004.
MEN o reformie programowej – ksztaácenie zintegrowane, MEN Biblioteczka Reformy, Zeszyt nr 7. – Warszawa, 1999.
MEN o reformie programowej – ksztaácenie blokowe, MEN Biblioteczka Reformy, Zeszyt nr 8. – Warszawa, 1999.
MEN o reformie programowej – gimnazjum, MEN Biblioteczka Reformy, Zeszyt nr 9. – Warszawa, 1999.
Multimedialna encyklopedia powszechna, 2003.
Nowacki T.W. Zawodoznawstwo / T.W. Nowacki. – ITE Radom, 1999.
Nowacki T.W. Leksykon pedagogiki pracy/ T.W. Nowacki. – Radom, 2004.
Paluch M. Strategia edukacji w perspektywie wielokulturowej // O wychowaniu, wartoĞciach i myĞli spoáecznej, dylematy i refleksje / red. M. Paluch, B. Wyczawski. – Sanok, 2008.
Piątek T. Orientacja zawodowa – zagubiona funkcja wspóáczesnej szkoáy / red. W. Furmanek, Wyd. ZDTiI – UR. – Rzeszów, 2007.
Rachalska W. Problemy orientacji zawodowej / W. Rachalska. – Warszawa, 1987.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej publicznych przedszkolach, szkoáach i placówkach (Dz. U. nr 11, poz. 114).
Szajek S. System orientacji i poradnictwa zawodowego. – Warszawa, 1987.
SzubaĔski R. Nowy system edukacji zawodowej, [w:] Edukacja zawodowa a rynek pracy Raport IPiSS, zeszyt nr 17. – Warszawa, 1999.
Szymanek Z. Poradnictwo zawodowe wobec wyzwaĔ wspóáczesnoĞci, UMCS. – Lublin, 2001.
Toffler A. Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali. – PoznaĔ, 1996.
Wiatrowski Z. Podstawy pedagogiki pracy / Z. Wiatrowski. – Bydgoszcz, 1994.
Wojtasik B. Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogicznopsychologiczne. – Warszawa, 1997.
Vargova M. Metodika pracovnej vychovy a pracovneho vyucovania. – Nitra, 2007.
Zalewski T. Firmy szukają káamców, «Prawo pracy» z dnia 09.01.2010.
http://www.rzeszow.roefs.pl/News/exeDefault/?id=9352 z dnia 15.05.2015 r.
http://www.gazeta.edu.pl/Orientacja_zawodowa_czyli_planowanie_kariey-95_372-0.html
www.praca.gov.pl
http://pl.wikipedia.org/wiki/Poradnictwo_zawodowe 15.05.2015r.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.