Професійне вигорання вчителя та його наслідки
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
професійне вигорання, вчитель, освіта, стрес.Abstract
Констатовано, що особи, у професіях яких важливим є контакт з іншою людиною, особливо наражаються на виникнення у них комплексу професійного вигорання. Авторами досліджувалось професійне вигорання, що проявляється серед учителів. Описано, з чим пов’язаний стрес у роботі вчителя та які стереотипи стосуються цієї професії. Детально схарактеризовано явище професійного вигорання, його симптоми та причини, перелічено багато чинників, пов’язаних із появою обговорюваної проблеми з перспективи індивідуальних і позаособистісних обумовленостей. Представлено наслідки професійного вигорання серед учителів, посилаючись на актуальні емпіричні дослідження. Зазначено, що професійне вигорання впливає на якість та ефективність здійснюваної діяльності, з огляду на численні обмеження, викликані стресом на робочому місці і надміром обов’язків. Показано, що протилежністю є ефективний вчитель, який еластичним і спонукальним способом слугує учням у вирішенні щоденних проблем, сприяючи їх інтелектуальному, суспільному й емоційному розвитку. Доведено, що виснажені професійно вчителі характеризуються більшим рівнем страху, агресії, а також мають занижене відчуття власної гідності та впевненості у собі. Зроблено висновок, що ці чинники можуть впливати на невідповідний підхід по відношенню до учня і можуть призвести до порушення взаємовідносин вчитель – учень, вчитель – інший вчитель, вчитель – батьки. Описано техніки дистанціювання та запобіжні засоби, які корисні в роботі вчителя.References
Bańka A. Psychologia pracy / A. Bańka // Psychologia.
Podręcznik Akademicki// J. Strelau, t. 3, GWP. – Poznań, 2001.
Kretschmer R. Stres w zawodzie nauczyciela / R. Kretschmer. –
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.
Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele, Warszawa
, eduentuzjasci.pl/images/stories/.../ibe-raport-o-stanieedukacji-2013.pdf
Raport «Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli,
Warszawa 2013, www.znp.olsztyn.pl/czaspracyraport.pdf
Zbyrad T. Wypalenie zawodowe pracowników służb społecznych / T. Zbyrad // Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana
Pawła II. – Stalowa Wola, 2008.
Kukołowicz T. Wychowujący nauczyciel // Personalistyczna
wizja sportu / M. Bralak (red.). – Warszawa, 1994.
Poczucie oczywistości jako bariera w edukacji i tworzeniu
się obrazu świata u dzieci // Tworzenie się obrazu świata u
dzieci w młodszym wieku szkolnym. Szanse i bariery / K.
Gąsiorek, Z. Nowak, (red.). – Kraków : Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2010.
Stresory w środowisku pracy nauczyciela, [w:] Psychospołeczne
warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem
zawodowym a zaangażowaniem / red. J. Pyżalski, D. Merecz;
Kraków : Oficyna Wydawnicza «Impuls», 2010.
Tucholska S. Stres zawodowy u nauczycieli: poziom nasilenia i
symptomy, «Psychologia Wychowawcza». – Nr 3. – 1999.
Wołowska A. Wypalenie zawodowe, czyli o konieczności odpoczynku od tablicy // Szkoło, jaka jesteś? Problemy nauczycieli
i uczniów we współczesnej szkole / red. M. Banasiak, A.
Wołowska, Difin. – Warszawa, 2015.
S. Tucholska, Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Wyd. KUL. – Lublin, 2009.
Kwiatkowska H. Pedeutologia / H. Kwiatkowska. – Warszawa,
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.