Професійне вигорання вчителя та його наслідки

Автор(и)

  • Уршуля Солинська
  • Анна Юрчак

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25p

Ключові слова:

професійне вигорання, вчитель, освіта, стрес.

Анотація

Констатовано, що особи, у професіях яких важливим є контакт з іншою людиною, особливо наражаються на виникнення у них комплексу професійного вигорання. Авторами досліджувалось професійне вигорання, що проявляється серед учителів. Описано, з чим пов’язаний стрес у роботі вчителя та які стереотипи стосуються цієї професії. Детально схарактеризовано явище професійного вигорання, його симптоми та причини, перелічено багато чинників, пов’язаних із появою обговорюваної проблеми з перспективи індивідуальних і позаособистісних обумовленостей. Представлено наслідки професійного вигорання серед учителів, посилаючись на актуальні емпіричні дослідження. Зазначено, що професійне вигорання впливає на якість та ефективність здійснюваної діяльності, з огляду на численні обмеження, викликані стресом на робочому місці і надміром обов’язків. Показано, що протилежністю є ефективний вчитель, який еластичним і спонукальним способом слугує учням у вирішенні щоденних проблем, сприяючи їх інтелектуальному, суспільному й емоційному розвитку. Доведено, що виснажені професійно вчителі характеризуються більшим рівнем страху, агресії, а також мають занижене відчуття власної гідності та впевненості у собі. Зроблено висновок, що ці чинники можуть впливати на невідповідний підхід по відношенню до учня і можуть призвести до порушення взаємовідносин вчитель – учень, вчитель – інший вчитель, вчитель – батьки. Описано техніки дистанціювання та запобіжні засоби, які корисні в роботі вчителя.

Посилання

Bańka A. Psychologia pracy / A. Bańka // Psychologia.

Podręcznik Akademicki// J. Strelau, t. 3, GWP. – Poznań, 2001.

Kretschmer R. Stres w zawodzie nauczyciela / R. Kretschmer. –

Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.

Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele, Warszawa

, eduentuzjasci.pl/images/stories/.../ibe-raport-o-stanieedukacji-2013.pdf

Raport «Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli,

Warszawa 2013, www.znp.olsztyn.pl/czaspracyraport.pdf

Zbyrad T. Wypalenie zawodowe pracowników służb społecznych / T. Zbyrad // Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana

Pawła II. – Stalowa Wola, 2008.

Kukołowicz T. Wychowujący nauczyciel // Personalistyczna

wizja sportu / M. Bralak (red.). – Warszawa, 1994.

Poczucie oczywistości jako bariera w edukacji i tworzeniu

się obrazu świata u dzieci // Tworzenie się obrazu świata u

dzieci w młodszym wieku szkolnym. Szanse i bariery / K.

Gąsiorek, Z. Nowak, (red.). – Kraków : Wydawnictwo Naukowe

Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2010.

Stresory w środowisku pracy nauczyciela, [w:] Psychospołeczne

warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem

zawodowym a zaangażowaniem / red. J. Pyżalski, D. Merecz;

Kraków : Oficyna Wydawnicza «Impuls», 2010.

Tucholska S. Stres zawodowy u nauczycieli: poziom nasilenia i

symptomy, «Psychologia Wychowawcza». – Nr 3. – 1999.

Wołowska A. Wypalenie zawodowe, czyli o konieczności odpoczynku od tablicy // Szkoło, jaka jesteś? Problemy nauczycieli

i uczniów we współczesnej szkole / red. M. Banasiak, A.

Wołowska, Difin. – Warszawa, 2015.

S. Tucholska, Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Wyd. KUL. – Lublin, 2009.

Kwiatkowska H. Pedeutologia / H. Kwiatkowska. – Warszawa,

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-01-02

Як цитувати

Солинська, У., & Юрчак, А. (2016). Професійне вигорання вчителя та його наслідки. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (31). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%p