Професійне вигорання вчителя та його наслідки
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pКлючові слова:
професійне вигорання, вчитель, освіта, стрес.Анотація
Констатовано, що особи, у професіях яких важливим є контакт з іншою людиною, особливо наражаються на виникнення у них комплексу професійного вигорання. Авторами досліджувалось професійне вигорання, що проявляється серед учителів. Описано, з чим пов’язаний стрес у роботі вчителя та які стереотипи стосуються цієї професії. Детально схарактеризовано явище професійного вигорання, його симптоми та причини, перелічено багато чинників, пов’язаних із появою обговорюваної проблеми з перспективи індивідуальних і позаособистісних обумовленостей. Представлено наслідки професійного вигорання серед учителів, посилаючись на актуальні емпіричні дослідження. Зазначено, що професійне вигорання впливає на якість та ефективність здійснюваної діяльності, з огляду на численні обмеження, викликані стресом на робочому місці і надміром обов’язків. Показано, що протилежністю є ефективний вчитель, який еластичним і спонукальним способом слугує учням у вирішенні щоденних проблем, сприяючи їх інтелектуальному, суспільному й емоційному розвитку. Доведено, що виснажені професійно вчителі характеризуються більшим рівнем страху, агресії, а також мають занижене відчуття власної гідності та впевненості у собі. Зроблено висновок, що ці чинники можуть впливати на невідповідний підхід по відношенню до учня і можуть призвести до порушення взаємовідносин вчитель – учень, вчитель – інший вчитель, вчитель – батьки. Описано техніки дистанціювання та запобіжні засоби, які корисні в роботі вчителя.Посилання
Bańka A. Psychologia pracy / A. Bańka // Psychologia.
Podręcznik Akademicki// J. Strelau, t. 3, GWP. – Poznań, 2001.
Kretschmer R. Stres w zawodzie nauczyciela / R. Kretschmer. –
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.
Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele, Warszawa
, eduentuzjasci.pl/images/stories/.../ibe-raport-o-stanieedukacji-2013.pdf
Raport «Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli,
Warszawa 2013, www.znp.olsztyn.pl/czaspracyraport.pdf
Zbyrad T. Wypalenie zawodowe pracowników służb społecznych / T. Zbyrad // Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana
Pawła II. – Stalowa Wola, 2008.
Kukołowicz T. Wychowujący nauczyciel // Personalistyczna
wizja sportu / M. Bralak (red.). – Warszawa, 1994.
Poczucie oczywistości jako bariera w edukacji i tworzeniu
się obrazu świata u dzieci // Tworzenie się obrazu świata u
dzieci w młodszym wieku szkolnym. Szanse i bariery / K.
Gąsiorek, Z. Nowak, (red.). – Kraków : Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2010.
Stresory w środowisku pracy nauczyciela, [w:] Psychospołeczne
warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem
zawodowym a zaangażowaniem / red. J. Pyżalski, D. Merecz;
Kraków : Oficyna Wydawnicza «Impuls», 2010.
Tucholska S. Stres zawodowy u nauczycieli: poziom nasilenia i
symptomy, «Psychologia Wychowawcza». – Nr 3. – 1999.
Wołowska A. Wypalenie zawodowe, czyli o konieczności odpoczynku od tablicy // Szkoło, jaka jesteś? Problemy nauczycieli
i uczniów we współczesnej szkole / red. M. Banasiak, A.
Wołowska, Difin. – Warszawa, 2015.
S. Tucholska, Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Wyd. KUL. – Lublin, 2009.
Kwiatkowska H. Pedeutologia / H. Kwiatkowska. – Warszawa,
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.