Практичне мислення офіцера в процесі прийняття управлінського рішення
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
практичне мислення, навчання з використанням комп’ютерів, екстремальні умови, інформаційні технології, саногенне мислення, патогенне мислення, конструктивні тренажери, система імітаційного моделювання.Abstract
У статті розглядається складність процесу мислення офіцера під час прийняття рішення в особливих умовах. Наведено аналіз досліджень вітчизняних та іноземних вчених, які розглядали особливості формування, розвитку і функціонування мислення. Розглянуто особливості практичного мислення військового фахівця, які дозволяють йому успішно виконувати професійні завдання на високому рівні. Встановлено, найновіші засоби інформаційних технологій є інструментами перспективного розвитку практичного мислення офіцерів та відпрацювання завдань і поведінки в екстремальних умовах. Визначаються можливості комп’ютерних тренажерів та їх переваги під час проведення навчань з використанням систем імітаційного моделювання. Виявлено, що, крім практичного мислення, комп’ютерні тренажери розвивають такі вищі психічні процеси як уява та вольові якості. Мисленевий вплив на афективну сферу людини нами аналізується через поняття саногенного і патогенного мислення як важливих компонентів інтелекту людини. Зроблено висновок, що складність екстремальних подій вимагає від офіцерів розвинутого практичного мислення і привласнення «культури мислення » минулого і свого часу. Серйозною перешкодою до цього стають надання переваги стандартним методам рішення, конформізм, страх помилитися, завищена або занижена оцінка власних ідей, високий рівень тривожності. Використання систем імітаційного моделювання створює умови для успішного подолання сформованих стереотипів; вміння йти на ризик, виявляти різноманітність і різноспрямованість знань і умінь, що орієнтують мислення на нові підходи.References
Александров Д.О. Психологічне забезпечення оперативнослужбової діяльності працівників міліції : Навч.- метод. посіб. / Д.О.Александров, О.В.Давидова. – К. : НАВСУ, 2004. – 134 с.
Шемчук В.А. Педагогічні умови розвитку управлінського мислення майбутніх магістрів військового управління
в системі післядипломної освіти: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і
методика професійної освіти» / В.А.Шемчук. – К., 2012. –
с.
Тарасова О.В. Психологічний зміст професійного мислення особистості: [Електронний ресурс] / О.В.Тарасова. – Режим доступу: http://rusnauka.com/8_DN_2011 /Psihologia /
_82491.doc.htm/. – Назва з екрана.
Трофімов Ю.Л. Психологія : [підручник] / Ю.Л.Трофімов. –
К. : Либідь, 2008. – 560 с.
Поченцов Г. Військові дослідження проблем комунікації та
мислення: [Електронний ресурс] / Г.Поченцов. – Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/ethics/manipulation/
viyskovi_doslidzhennya_problem_komunikatsii_ta_
mislennya.
Миллс Т. Імітаційне моделювання / Т.Миллс; [пер. з англ.] –
Каліфорнія : Вид-во «Cubic Defense Application team»,
– Розділи 5, 6 – С. 1–37, 1–35.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / С. Л. Рубинштейн – М. : Педагогика, 2002. – 424 с.
Теплов Б.М. Ум полководца / Б.М. Теплов // Проблемы
индивидуальных различий : [избр. работы] – М. : АПН
РСФСР, 1961. – С. 252–344.
Аверченко Л.К. Психологія та педагогіка / Л.К. Аверченко,
Т.В. Андрюшина, А.А. Булигіна та ін. – Москва-Новосибірськ : ІНФРА–М–НГАЭиУ, 2000. – 200 с.
Болотських М.В. Проблеми екстремальної та кризової психології / М.В.Болотських // Зб. наук. пр. – Вип. 14. – Ч. ІІ–
Х.: НУЦЗУ, 2013. – С. 3–10.
Варій М.Й. Військова психологія і педагогіка / М.Й.Варій,
М.М.Козяр, М.С.Коваль. – Л. : Вид–во «Сполом», 2003. –
С. 602–621.
Кармин А.С. Интуиция: философские концепции и научное
исследование / А.С. Кармин. – СПб. : «Наука», 2011. –
С. 577–579.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.