Практичне мислення офіцера в процесі прийняття управлінського рішення
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pКлючові слова:
практичне мислення, навчання з використанням комп’ютерів, екстремальні умови, інформаційні технології, саногенне мислення, патогенне мислення, конструктивні тренажери, система імітаційного моделювання.Анотація
У статті розглядається складність процесу мислення офіцера під час прийняття рішення в особливих умовах. Наведено аналіз досліджень вітчизняних та іноземних вчених, які розглядали особливості формування, розвитку і функціонування мислення. Розглянуто особливості практичного мислення військового фахівця, які дозволяють йому успішно виконувати професійні завдання на високому рівні. Встановлено, найновіші засоби інформаційних технологій є інструментами перспективного розвитку практичного мислення офіцерів та відпрацювання завдань і поведінки в екстремальних умовах. Визначаються можливості комп’ютерних тренажерів та їх переваги під час проведення навчань з використанням систем імітаційного моделювання. Виявлено, що, крім практичного мислення, комп’ютерні тренажери розвивають такі вищі психічні процеси як уява та вольові якості. Мисленевий вплив на афективну сферу людини нами аналізується через поняття саногенного і патогенного мислення як важливих компонентів інтелекту людини. Зроблено висновок, що складність екстремальних подій вимагає від офіцерів розвинутого практичного мислення і привласнення «культури мислення » минулого і свого часу. Серйозною перешкодою до цього стають надання переваги стандартним методам рішення, конформізм, страх помилитися, завищена або занижена оцінка власних ідей, високий рівень тривожності. Використання систем імітаційного моделювання створює умови для успішного подолання сформованих стереотипів; вміння йти на ризик, виявляти різноманітність і різноспрямованість знань і умінь, що орієнтують мислення на нові підходи.Посилання
Александров Д.О. Психологічне забезпечення оперативнослужбової діяльності працівників міліції : Навч.- метод. посіб. / Д.О.Александров, О.В.Давидова. – К. : НАВСУ, 2004. – 134 с.
Шемчук В.А. Педагогічні умови розвитку управлінського мислення майбутніх магістрів військового управління
в системі післядипломної освіти: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і
методика професійної освіти» / В.А.Шемчук. – К., 2012. –
с.
Тарасова О.В. Психологічний зміст професійного мислення особистості: [Електронний ресурс] / О.В.Тарасова. – Режим доступу: http://rusnauka.com/8_DN_2011 /Psihologia /
_82491.doc.htm/. – Назва з екрана.
Трофімов Ю.Л. Психологія : [підручник] / Ю.Л.Трофімов. –
К. : Либідь, 2008. – 560 с.
Поченцов Г. Військові дослідження проблем комунікації та
мислення: [Електронний ресурс] / Г.Поченцов. – Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/ethics/manipulation/
viyskovi_doslidzhennya_problem_komunikatsii_ta_
mislennya.
Миллс Т. Імітаційне моделювання / Т.Миллс; [пер. з англ.] –
Каліфорнія : Вид-во «Cubic Defense Application team»,
– Розділи 5, 6 – С. 1–37, 1–35.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / С. Л. Рубинштейн – М. : Педагогика, 2002. – 424 с.
Теплов Б.М. Ум полководца / Б.М. Теплов // Проблемы
индивидуальных различий : [избр. работы] – М. : АПН
РСФСР, 1961. – С. 252–344.
Аверченко Л.К. Психологія та педагогіка / Л.К. Аверченко,
Т.В. Андрюшина, А.А. Булигіна та ін. – Москва-Новосибірськ : ІНФРА–М–НГАЭиУ, 2000. – 200 с.
Болотських М.В. Проблеми екстремальної та кризової психології / М.В.Болотських // Зб. наук. пр. – Вип. 14. – Ч. ІІ–
Х.: НУЦЗУ, 2013. – С. 3–10.
Варій М.Й. Військова психологія і педагогіка / М.Й.Варій,
М.М.Козяр, М.С.Коваль. – Л. : Вид–во «Сполом», 2003. –
С. 602–621.
Кармин А.С. Интуиция: философские концепции и научное
исследование / А.С. Кармин. – СПб. : «Наука», 2011. –
С. 577–579.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.