Психологічні основи профілактики конфліктів у роботі соціального працівника з підлітками
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
конфлікт, профілактика конфлікту, конфліктна ситуація, стратегія поведінки, соціальний працівник, підліток, суперництво, компроміс, співробітництво, пристосування.Abstract
Розглядається проблема становлення людини як особистості, надається психологічна характеристика конфлікту як соціально-психологічному явищу, що розглядається як протиріччя, пов’язане з гострим емоційним переживанням, як зіткнення протилежно спрямованих цілей, інтересів, позицій, думок, поглядів суб’єктів для взаємодії. Характеризуються психологічні особливості виникнення труднощів підліткового віку як важливого етапу розвитку особистості. Розглядаються особливості конфліктів у підлітковому віці між дітьми та дорослими, а також між самими учнями, а саме: міжособистісні, між особистістю та групою, міжгрупові. Аналізуються соціально-психологічні аспекти профілактики конфліктів у роботі соціального працівника. Соціально-психологічна профілактика являє собою систему заходів, спрямованих на охорону психологічного здоров`я; попередження неблагополуччя у розвитку лю- дини, групи, суспільства; створення психологічних умов, сприятливих до цього розвитку. Зміст профілактичної робота соціального працівника щодо конфліктів у підлітковому середовищі складають прогнозування конфліктів та їх попередження. Аналізуються результати емпіричного дослідження знаходження стратегії поведінки підлітків у конфліктній ситуації, оцінки рівня конфліктності особистості. Результати експериментального дослідження свідчать про те, що для підлітків найбільш характерним є середній рівень конфліктності, більш типовими стратегіями реагування у конфлікті –суперництво та компроміс, найменш розповсюдженою є стратегія співробітництва. Підлітки з низьким рівнем конфліктності обирають такі стратегії реагування у конфлікті як уникнення та поступливість, тобто вони або взагалі намагаються уникати вирішення конфліктних ситуацій, що склались, або ж прагнуть вийти з конфлікту шляхом ігнорування власних інтересів і поступок іншій стороні. Підлітки з середнім рівнем конфліктності демонструють різні способи поведінки у конфліктних ситуаціях: від уникнення до суперництва, від співробітництва до пристосування. Але найбільш типовим для них є стиль компромісу, тобто намагання частково задовольнити як свої інтереси, так і інтереси іншого. Для підлітків з високим рівнем конфліктності притаманним є стиль суперництва у конфлікті, тобто вони здійснюють активні дії для задоволення власних потреб і досягнення перемоги у ситуації, що склалася.References
Анцупов А.Я. Введение в конфликтологию: Как предупреждать и разрешать межличностные конфликты: Учеб. пособие / А.Я. Анцупов, А.А. Малышев. – К. : МАУП, 1996. –
с.
Бандурка А.М. Конфликтология: Учеб. пособие для студентов вузов / А.М. Бандурка, В.А. Друзь. – Х.: РИП «Оригинал»; Фортуна-Пресс, 1997. – 356 с.
Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6-ти томах. Т.4. Детская психология / Под ред. Д.Б. Эльконина. – М. : Педагогика, 1984. – 433 с.
Гришина Н.В. Психология конфликта / Н.В. Гришина. –
СПб. : Питер, 2003. – 464 с.
Драгунова Т.В. Проблема конфликта в подростковом
возpасте // Вопросы психологии / Т.В. Драгунова. – 1972. –
№2. – С. 9–13.
Емельянов С.Л. Практикум по конфликтологии / С.Л. Емельянов. – СПб. : Питер, 1999. – 325 с.
Ішмуратов А.Т. Конфлікт і злагода. Основи когнітивної теорії конфліктів : Навч. посібник / А.Т. Ішмуратов. – К. : Наукова думка, 1996. – 191 с.
Моргун В.Ф. Делинквентный подросток : Учеб. пособие по
психопрофилактике, диагностике и коррекции отклоняющегося поведения подростков для социальных педагогов,
студентов педагогических, психологических, юридических специальностей, интернов-психиатров / В.Ф. Моргун,
К.В. Седих. – Полтава, 1995. – 161 с.
Петровская Л.А. Компетентность в общении : Социальнопсихологический тренинг / Л.А. Петровская. – М., 1989. – 216 с.
Пірен М.І. Конфліктологія: підручник / М.І. Пірен. – К. :
МАУП, 2003. – 360 с.
Сисун М. Конфлікти між учителями й підлітками. Методи
їх подолання / М. Сисун // Психолог. – 2003. – №6. – С.5–6.
Скутина Т.В. Конфликт как механизм развития отношений
с близким сверстником в подростковом возрасте / Т.В. Скутина // Психология и школа. – 2004. – №3. – С.92–105.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.