Психологічні основи профілактики конфліктів у роботі соціального працівника з підлітками
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pКлючові слова:
конфлікт, профілактика конфлікту, конфліктна ситуація, стратегія поведінки, соціальний працівник, підліток, суперництво, компроміс, співробітництво, пристосування.Анотація
Розглядається проблема становлення людини як особистості, надається психологічна характеристика конфлікту як соціально-психологічному явищу, що розглядається як протиріччя, пов’язане з гострим емоційним переживанням, як зіткнення протилежно спрямованих цілей, інтересів, позицій, думок, поглядів суб’єктів для взаємодії. Характеризуються психологічні особливості виникнення труднощів підліткового віку як важливого етапу розвитку особистості. Розглядаються особливості конфліктів у підлітковому віці між дітьми та дорослими, а також між самими учнями, а саме: міжособистісні, між особистістю та групою, міжгрупові. Аналізуються соціально-психологічні аспекти профілактики конфліктів у роботі соціального працівника. Соціально-психологічна профілактика являє собою систему заходів, спрямованих на охорону психологічного здоров`я; попередження неблагополуччя у розвитку лю- дини, групи, суспільства; створення психологічних умов, сприятливих до цього розвитку. Зміст профілактичної робота соціального працівника щодо конфліктів у підлітковому середовищі складають прогнозування конфліктів та їх попередження. Аналізуються результати емпіричного дослідження знаходження стратегії поведінки підлітків у конфліктній ситуації, оцінки рівня конфліктності особистості. Результати експериментального дослідження свідчать про те, що для підлітків найбільш характерним є середній рівень конфліктності, більш типовими стратегіями реагування у конфлікті –суперництво та компроміс, найменш розповсюдженою є стратегія співробітництва. Підлітки з низьким рівнем конфліктності обирають такі стратегії реагування у конфлікті як уникнення та поступливість, тобто вони або взагалі намагаються уникати вирішення конфліктних ситуацій, що склались, або ж прагнуть вийти з конфлікту шляхом ігнорування власних інтересів і поступок іншій стороні. Підлітки з середнім рівнем конфліктності демонструють різні способи поведінки у конфліктних ситуаціях: від уникнення до суперництва, від співробітництва до пристосування. Але найбільш типовим для них є стиль компромісу, тобто намагання частково задовольнити як свої інтереси, так і інтереси іншого. Для підлітків з високим рівнем конфліктності притаманним є стиль суперництва у конфлікті, тобто вони здійснюють активні дії для задоволення власних потреб і досягнення перемоги у ситуації, що склалася.Посилання
Анцупов А.Я. Введение в конфликтологию: Как предупреждать и разрешать межличностные конфликты: Учеб. пособие / А.Я. Анцупов, А.А. Малышев. – К. : МАУП, 1996. –
с.
Бандурка А.М. Конфликтология: Учеб. пособие для студентов вузов / А.М. Бандурка, В.А. Друзь. – Х.: РИП «Оригинал»; Фортуна-Пресс, 1997. – 356 с.
Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6-ти томах. Т.4. Детская психология / Под ред. Д.Б. Эльконина. – М. : Педагогика, 1984. – 433 с.
Гришина Н.В. Психология конфликта / Н.В. Гришина. –
СПб. : Питер, 2003. – 464 с.
Драгунова Т.В. Проблема конфликта в подростковом
возpасте // Вопросы психологии / Т.В. Драгунова. – 1972. –
№2. – С. 9–13.
Емельянов С.Л. Практикум по конфликтологии / С.Л. Емельянов. – СПб. : Питер, 1999. – 325 с.
Ішмуратов А.Т. Конфлікт і злагода. Основи когнітивної теорії конфліктів : Навч. посібник / А.Т. Ішмуратов. – К. : Наукова думка, 1996. – 191 с.
Моргун В.Ф. Делинквентный подросток : Учеб. пособие по
психопрофилактике, диагностике и коррекции отклоняющегося поведения подростков для социальных педагогов,
студентов педагогических, психологических, юридических специальностей, интернов-психиатров / В.Ф. Моргун,
К.В. Седих. – Полтава, 1995. – 161 с.
Петровская Л.А. Компетентность в общении : Социальнопсихологический тренинг / Л.А. Петровская. – М., 1989. – 216 с.
Пірен М.І. Конфліктологія: підручник / М.І. Пірен. – К. :
МАУП, 2003. – 360 с.
Сисун М. Конфлікти між учителями й підлітками. Методи
їх подолання / М. Сисун // Психолог. – 2003. – №6. – С.5–6.
Скутина Т.В. Конфликт как механизм развития отношений
с близким сверстником в подростковом возрасте / Т.В. Скутина // Психология и школа. – 2004. – №3. – С.92–105.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.