Психологічний супровід процесу самоактуалізації особистості майбутніх фахівців
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pKeywords:
захисні механізми, мотиваційно-потребнісна сфера особистості, розвиток, самоактуалізація, ціннісні орієнтації.Abstract
У статті розглянуто феномен самоактуалізації, який вважається досягненням найвищого ступеня духовного розвитку майбутніх фахівців (на прикладі студентів-психологів та студентів-педагогів). Запропоновано методику психологічного супроводу процесу самоактуалізації особистості майбутніх фахівців під час навчання у ВНЗ шляхом вивчення зв’язку даного процесу з ціннісними орієнтаціями та захисними механізмами. Ознайомлення з теоретичними основами процесу самоактуалізації забезпечило усвідомлення студентами своїх індивідуальних особливостей, поглибило їх уявлення про себе і свій актуальний стан. Встановлено, що студентам-психологам більш властиві якості самоактуалізуючої особистості, ніж студентам-педагогам. Виявлено розбіжності у мотиваційно-потребнісній сфері студентів, що свідчить про ступінь незадоволеності поточною життєвою ситуацією, внутрішньою конфліктністю. Обґрунтовано необхідність виявлення захисних механізмів, що стримують розвиток особистості студентів, уповільнюють процес їх самореалізації. Проаналізовано відповіді студентів на творчі завдання. Встановлено, що вони спроможні виділити конкретні якості, які у них є, які вимагають подальшої роботи, усвідомлюють наявність перешкод і труднощів у самоактуалізації своєї особистості та намічають шляхи самовдосконалення. Використано кореляційний аналіз за критерієм Крамера-Уелча. В статті окреслено шляхи подальшого вивчення проблеми дослідження.
References
Боднар М.Б. Вплив етнопсихологічних життєвих орієнтацій
на самоактуалізацію студентської молоді : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05 / М.Б. Боднар; Інститут соціальної та політичної психології АПН України. – К., 2004. – 216 с.
Гупаловська В.А. Професійна самореалізація як чинник становлення особистості жінки : автореф. дис. ... канд. психол.
наук / В.А. Гупаловська; Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – К., 2005. – 25 с.
Долінська Ю.Г. Самоактуалізація особистості майбутнього
психолога у процесі професійної підготовки : 19.00.07. –
пед. та вікова психологія: дис. ... канд. психологічних наук/
Ю.Г. Долінська. – К., 2000. – 200 с.
Карпенко З.С. Аксіологічна психологія особистості /
З.С. Карпенко. – Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2009. – 512 с.
Маслоу А. По направлению к психологии Бытия / А. Маслоу; Пер. с англ. Е.Рачковой. – М. : Изд-во ЭКСМО-Пресс,
– 272 с.
Мова Л.В. Психологічні особливості забезпечення особистісної самореалізації майбутніх психологів у процесі фахової підготовки : автореф. дис. ... канд. психологічних наук:
00.07. – пед. та вікова психологія / Л.В. Мова. – К.,
– 20 с.
Ребрик С.Б. Примерьте «пиджачок» Вернера Эрхарда: прорыв
в новое мышление, или новое видение себя / С.Б. Ребрик //
Психологический журнал. – 1992. – № 4. – С. 105–110.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.