Психологічний супровід процесу самоактуалізації особистості майбутніх фахівців

Автор(и)

  • Л.М. Кобильнік
  • Т.А. Каткова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

захисні механізми, мотиваційно-потребнісна сфера особистості, розвиток, самоактуалізація, ціннісні орієнтації.

Анотація

У статті розглянуто феномен самоактуалізації, який вважається досягненням найвищого ступеня духовного розвитку майбутніх фахівців (на прикладі студентів-психологів та студентів-педагогів). Запропоновано методику психологічного супроводу процесу самоактуалізації особистості майбутніх фахівців під час навчання у ВНЗ шляхом вивчення зв’язку даного процесу з ціннісними орієнтаціями та захисними механізмами. Ознайомлення з теоретичними основами процесу самоактуалізації забезпечило усвідомлення студентами своїх індивідуальних особливостей, поглибило їх уявлення про себе і свій актуальний стан. Встановлено, що студентам-психологам більш властиві якості самоактуалізуючої особистості, ніж студентам-педагогам. Виявлено розбіжності у мотиваційно-потребнісній сфері студентів, що свідчить про ступінь незадоволеності поточною життєвою ситуацією, внутрішньою конфліктністю. Обґрунтовано необхідність виявлення захисних механізмів, що стримують розвиток особистості студентів, уповільнюють процес їх самореалізації. Проаналізовано відповіді студентів на творчі завдання. Встановлено, що вони спроможні виділити конкретні якості, які у них є, які вимагають подальшої роботи, усвідомлюють наявність перешкод і труднощів у самоактуалізації своєї особистості та намічають шляхи самовдосконалення. Використано кореляційний аналіз за критерієм Крамера-Уелча. В статті окреслено шляхи подальшого вивчення проблеми дослідження.

Посилання

Боднар М.Б. Вплив етнопсихологічних життєвих орієнтацій

на самоактуалізацію студентської молоді : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05 / М.Б. Боднар; Інститут соціальної та політичної психології АПН України. – К., 2004. – 216 с.

Гупаловська В.А. Професійна самореалізація як чинник становлення особистості жінки : автореф. дис. ... канд. психол.

наук / В.А. Гупаловська; Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – К., 2005. – 25 с.

Долінська Ю.Г. Самоактуалізація особистості майбутнього

психолога у процесі професійної підготовки : 19.00.07. –

пед. та вікова психологія: дис. ... канд. психологічних наук/

Ю.Г. Долінська. – К., 2000. – 200 с.

Карпенко З.С. Аксіологічна психологія особистості /

З.С. Карпенко. – Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2009. – 512 с.

Маслоу А. По направлению к психологии Бытия / А. Маслоу; Пер. с англ. Е.Рачковой. – М. : Изд-во ЭКСМО-Пресс,

– 272 с.

Мова Л.В. Психологічні особливості забезпечення особистісної самореалізації майбутніх психологів у процесі фахової підготовки : автореф. дис. ... канд. психологічних наук:

00.07. – пед. та вікова психологія / Л.В. Мова. – К.,

– 20 с.

Ребрик С.Б. Примерьте «пиджачок» Вернера Эрхарда: прорыв

в новое мышление, или новое видение себя / С.Б. Ребрик //

Психологический журнал. – 1992. – № 4. – С. 105–110.

##submission.downloads##

Як цитувати

Кобильнік, Л., & Каткова, Т. (2019). Психологічний супровід процесу самоактуалізації особистості майбутніх фахівців. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p