Особливості компетентнісного підходу до підготовки практичних психологів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pKeywords:
компетентність, підхід, компетентнісний підхід, практичний психолог, рольова структура особистості практичного психолога, фахівець з вищою освітою, життєва компетентність, рольова компетентність.Abstract
У статті розглянуто сучасні погляди вчених щодо особливостей компетентнісного підходу до підготовки практичних психологів. Проаналізовано концептуальні положення щодо професійної підготовки і розвитку особистості (І. Зимня, Н. Кузьміна, Л. Петровська, О. Хуторський). Обґрунтовано поняття «компетентність» (В. Бондар, І. Зимня, О. Хуторський, І. Шапошнікова, В. Шепель), «підхід» (І. Зимня, О. Кучай), «компетентнісний підхід» (Н. Кузьміна, А. Маркова, Л. Петровська), «рольова структура особистості практичного психолога» (З. Мірошник), «рольова компетентність» (П. Горностай). Зазначено, що рольова структура особистості практичного психолога – це система, взаємозв’язок і послідовність виконання спеціалістом професійних ролей, об’єднаних у рольовий комплекс. Рольова структура особистості психолога – це таке психологічно-особистісне новоутворення фахівця, у якому професійні ролі об’єднані у конструктивні моделі поведінки (З. Мірошник). Зроблено висновок, що практичний психолог – фахівець з вищою освітою, який володіє відповідними знаннями, уміннями, навичками; діє в межах певного суспільства і виконує низку професійних соціальних функцій, приміряючи на себе ті чи інші соціальні ролі; наділений моральними якостями та ідеалами; постійно вдосконалюється і розвивається як професійно, так і особистісно. Обґрунтовано поняття рольової компетентності як необхідної складової особистісної характеристики практичного психолога, що забезпечує успішне виконання професійної діяльності. Зазначено, що з позиції компетентнісного підходу формування професійної компетентності майбутніх спеціалістів виступає метою вищої професійної освіти.
References
Абрамова С.В. Оценка сформированности профессиональных
компетенций у студентов / С.В. Абрамова, Е.Н. Бояров //
Психология обучения. – 2011. – №3. – С. 68–77.
Горностай П.П. Личность и роль: Ролевой поход в социальной психологии личности / П.П. Горностай. – К. : Интерпресс ЛТД, 2007. – 312 с.
Демин В.А. Профессиональное образование компетентного
специалиста: понятие и виды / В.А. Демин // Мониторинг
образовательного процесса. – 2000. – №4. – С.35.
Дружиніна І. Професійне становлення майбутніх психологів: теоретико-методологічний аналіз проблеми / Інна Дружиніна // Освіта регіону. – 2011. – №2. – С. 425–428.
Затворнюк О. Формування професійної компетентності майбутніх психологів в позааудиторній діяльності / О. Затворнюк // Рідна школа. – 2013. – №11. – С.62–65.
Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компентностного подхода в образовании.
Авторская версия. – М. : исследовательский центр проблем
качества подготовки специалистов, 2004. – 40 с.
Кайріс О. Шляхи удосконалення системи професійної підготовки студентів – майбутніх психологів / О. Кайріс // Освіта
регіону. – 2011. – №2. – С. 429–433.
Кучай О. Компетенція і компетентність – відображення цілісності та інтеграційної суті результату освіти / О.Кучай //
Рідна школа. – 2009. – №11(959). – С.44–47.
Мірошник З.М. Рольова структура особистості практичного
психолога в контексті сучасних психологічних теорій особистості / З.М. Мірошник // Вісник Одеського національного університету ім. І.І. Мечникова. – Том 18. Випуск 4(30).
Психологія. – 2013. – С.209 – 213.
Потапова В.Д. Розвиток функціональної системи інтуїтивно-почуттєвого відображення у майбутніх психологів: автореф. дис. доктора психол. наук: 19.00.01 / В.Д. Потапова;
Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – К.,
– 37 с.
Родигіна І.В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання/ Ірина Вікторівна Родигіна. – Х. : Вид.група «Основа», 2008. – 112 с.
Савченко Е.П.Компетентностный подход в современной
высшей школе : [Электронный ресурс] / Е.П. Савченко //
журнал «Педагогическая наука: история, теория, практика, тенденции развития». – 2010. – №3. – Режим доступа до
журн.: http://www.intellect-invest.org.ua
Смирнова И.Е. Компетентностно-ориентированный учебный
процесс: психолого-педагогический аспект / И.Е. Смирнова // Психология обучения. – 2014. – №3. – С.33–46.
Шапошнікова А. Формування професійної компетентності
майбутнього практичного психолога: обґрунтування психолого-педагогічних умов / А. Шапошнікова // Рідна школа. –
– №11. – С. 73–76.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.