Особливості компетентнісного підходу до підготовки практичних психологів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pКлючові слова:
компетентність, підхід, компетентнісний підхід, практичний психолог, рольова структура особистості практичного психолога, фахівець з вищою освітою, життєва компетентність, рольова компетентність.Анотація
У статті розглянуто сучасні погляди вчених щодо особливостей компетентнісного підходу до підготовки практичних психологів. Проаналізовано концептуальні положення щодо професійної підготовки і розвитку особистості (І. Зимня, Н. Кузьміна, Л. Петровська, О. Хуторський). Обґрунтовано поняття «компетентність» (В. Бондар, І. Зимня, О. Хуторський, І. Шапошнікова, В. Шепель), «підхід» (І. Зимня, О. Кучай), «компетентнісний підхід» (Н. Кузьміна, А. Маркова, Л. Петровська), «рольова структура особистості практичного психолога» (З. Мірошник), «рольова компетентність» (П. Горностай). Зазначено, що рольова структура особистості практичного психолога – це система, взаємозв’язок і послідовність виконання спеціалістом професійних ролей, об’єднаних у рольовий комплекс. Рольова структура особистості психолога – це таке психологічно-особистісне новоутворення фахівця, у якому професійні ролі об’єднані у конструктивні моделі поведінки (З. Мірошник). Зроблено висновок, що практичний психолог – фахівець з вищою освітою, який володіє відповідними знаннями, уміннями, навичками; діє в межах певного суспільства і виконує низку професійних соціальних функцій, приміряючи на себе ті чи інші соціальні ролі; наділений моральними якостями та ідеалами; постійно вдосконалюється і розвивається як професійно, так і особистісно. Обґрунтовано поняття рольової компетентності як необхідної складової особистісної характеристики практичного психолога, що забезпечує успішне виконання професійної діяльності. Зазначено, що з позиції компетентнісного підходу формування професійної компетентності майбутніх спеціалістів виступає метою вищої професійної освіти.
Посилання
Абрамова С.В. Оценка сформированности профессиональных
компетенций у студентов / С.В. Абрамова, Е.Н. Бояров //
Психология обучения. – 2011. – №3. – С. 68–77.
Горностай П.П. Личность и роль: Ролевой поход в социальной психологии личности / П.П. Горностай. – К. : Интерпресс ЛТД, 2007. – 312 с.
Демин В.А. Профессиональное образование компетентного
специалиста: понятие и виды / В.А. Демин // Мониторинг
образовательного процесса. – 2000. – №4. – С.35.
Дружиніна І. Професійне становлення майбутніх психологів: теоретико-методологічний аналіз проблеми / Інна Дружиніна // Освіта регіону. – 2011. – №2. – С. 425–428.
Затворнюк О. Формування професійної компетентності майбутніх психологів в позааудиторній діяльності / О. Затворнюк // Рідна школа. – 2013. – №11. – С.62–65.
Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компентностного подхода в образовании.
Авторская версия. – М. : исследовательский центр проблем
качества подготовки специалистов, 2004. – 40 с.
Кайріс О. Шляхи удосконалення системи професійної підготовки студентів – майбутніх психологів / О. Кайріс // Освіта
регіону. – 2011. – №2. – С. 429–433.
Кучай О. Компетенція і компетентність – відображення цілісності та інтеграційної суті результату освіти / О.Кучай //
Рідна школа. – 2009. – №11(959). – С.44–47.
Мірошник З.М. Рольова структура особистості практичного
психолога в контексті сучасних психологічних теорій особистості / З.М. Мірошник // Вісник Одеського національного університету ім. І.І. Мечникова. – Том 18. Випуск 4(30).
Психологія. – 2013. – С.209 – 213.
Потапова В.Д. Розвиток функціональної системи інтуїтивно-почуттєвого відображення у майбутніх психологів: автореф. дис. доктора психол. наук: 19.00.01 / В.Д. Потапова;
Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – К.,
– 37 с.
Родигіна І.В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання/ Ірина Вікторівна Родигіна. – Х. : Вид.група «Основа», 2008. – 112 с.
Савченко Е.П.Компетентностный подход в современной
высшей школе : [Электронный ресурс] / Е.П. Савченко //
журнал «Педагогическая наука: история, теория, практика, тенденции развития». – 2010. – №3. – Режим доступа до
журн.: http://www.intellect-invest.org.ua
Смирнова И.Е. Компетентностно-ориентированный учебный
процесс: психолого-педагогический аспект / И.Е. Смирнова // Психология обучения. – 2014. – №3. – С.33–46.
Шапошнікова А. Формування професійної компетентності
майбутнього практичного психолога: обґрунтування психолого-педагогічних умов / А. Шапошнікова // Рідна школа. –
– №11. – С. 73–76.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.