Емпіричне дослідження структурних компонентів самовдосконалення особистості в юнацькому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pKeywords:
самовдосконалення, самовиховання, самоактуалізація, самореалізація, самотворення, самопізнання, саморозвиток, самосвідомість.Abstract
У статті представлено результати емпіричного дослідження виокремлених автором структурних компонентів самовдосконалення в осіб юнацького віку (як провідного у дослідженні) і додатково в осіб підліткового та дорослого віку. На основі співставлення, порівняння, детального аналізу й узагальнення даних, одержаних у кожній з трьох вікових груп, було встановлено, що саме юнацький вік виступає найоптимальнішим періодом для формування, становлення, розвитку, прояву й функціонування усіх без винятку основних структурних складових самовдосконалення особистості – когнітивної, емоційно-оцінкової, вольової, потребово-мотиваційної й діяльнісного, завдяки чому стає можливим ефективне й результативне здійснення даного самотворчого процесу. Доведено виключно позитивне значення практичної реалізації самовдосконалення в юнацькому віці для вирішення актуальних для даного вікового періоду проблем особистісного й професійного самовизначення, суспільного функціонування, становлення життєвої перспективи майбутнього, самоактуалізації та життєвої самореалізації особистості. Виявлено, що рівень усвідомлення й врахування юнаками та дівчатами виняткової значущості формування, становлення й прояву усіх структурних компонентів самовдосконалення в їхньому віці та належним чином організований, цілеспрямований, безперервний, самостійний, систематичний розвиток і оптимізація кожного з цих компонентів позитивним чином впливають на швидкість, успішність і ефективність практичного здійснення ними даного процесу, на рівень задоволеності досягненим кінцевим результатом та на його відповідність попереднім очікуванням і поставленій меті.
References
Боришевський М.Й. Особистість у вимірах самосвідомості:
[монографія] / М.Й. Боришевський. – Суми: Вид-во «Еллада», 2012. – 608 с.
Головатий М.Ф. Навчи себе сам: [Навч.-метод. розробка] /
М.Ф. Головатий. – 2-ге вид., випр. і доп. – К. : МАУП, 2005. –
с.
Єрахторіна О.М. До виявлення сутності та змісту самовдосконалення особистості / О.М. Єрахторіна // Проблеми та
перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. – К., 2008. – Вип. 28. – С.147–153.
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога:
Учеб. пособие / Е.И. Рогов. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2004. – 384 с: ил.
Торгонский В.В. Формирование личности, индивидуальности и её интегративных качеств / В.В. Торгонский // Историческая и образовательная мысль. – Краснодар : Изд-во
КМАПППКС. – 2010. – №4. – С. 95.
Холодкова О.Г. Теоретические проблемы исследования
стремления к самосовершенствованию / О.Г. Холодкова //
Педагогический университетский вестник Алтая. – Барнаул. – 2010. – №4. – С. 114–115.
Цвєткова Г.Г. Самовдосконалення особистості як психолого-педагогічна проблема / Г.Г. Цвєткова // Гуманізація навчально-виховного процесу: зб. наук. праць. – Слов’янськ :
Вид-во СДПУ. – 2012. – Вип. 60. – С. 99.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.