Емпіричне дослідження структурних компонентів самовдосконалення особистості в юнацькому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pКлючові слова:
самовдосконалення, самовиховання, самоактуалізація, самореалізація, самотворення, самопізнання, саморозвиток, самосвідомість.Анотація
У статті представлено результати емпіричного дослідження виокремлених автором структурних компонентів самовдосконалення в осіб юнацького віку (як провідного у дослідженні) і додатково в осіб підліткового та дорослого віку. На основі співставлення, порівняння, детального аналізу й узагальнення даних, одержаних у кожній з трьох вікових груп, було встановлено, що саме юнацький вік виступає найоптимальнішим періодом для формування, становлення, розвитку, прояву й функціонування усіх без винятку основних структурних складових самовдосконалення особистості – когнітивної, емоційно-оцінкової, вольової, потребово-мотиваційної й діяльнісного, завдяки чому стає можливим ефективне й результативне здійснення даного самотворчого процесу. Доведено виключно позитивне значення практичної реалізації самовдосконалення в юнацькому віці для вирішення актуальних для даного вікового періоду проблем особистісного й професійного самовизначення, суспільного функціонування, становлення життєвої перспективи майбутнього, самоактуалізації та життєвої самореалізації особистості. Виявлено, що рівень усвідомлення й врахування юнаками та дівчатами виняткової значущості формування, становлення й прояву усіх структурних компонентів самовдосконалення в їхньому віці та належним чином організований, цілеспрямований, безперервний, самостійний, систематичний розвиток і оптимізація кожного з цих компонентів позитивним чином впливають на швидкість, успішність і ефективність практичного здійснення ними даного процесу, на рівень задоволеності досягненим кінцевим результатом та на його відповідність попереднім очікуванням і поставленій меті.
Посилання
Боришевський М.Й. Особистість у вимірах самосвідомості:
[монографія] / М.Й. Боришевський. – Суми: Вид-во «Еллада», 2012. – 608 с.
Головатий М.Ф. Навчи себе сам: [Навч.-метод. розробка] /
М.Ф. Головатий. – 2-ге вид., випр. і доп. – К. : МАУП, 2005. –
с.
Єрахторіна О.М. До виявлення сутності та змісту самовдосконалення особистості / О.М. Єрахторіна // Проблеми та
перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. – К., 2008. – Вип. 28. – С.147–153.
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога:
Учеб. пособие / Е.И. Рогов. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2004. – 384 с: ил.
Торгонский В.В. Формирование личности, индивидуальности и её интегративных качеств / В.В. Торгонский // Историческая и образовательная мысль. – Краснодар : Изд-во
КМАПППКС. – 2010. – №4. – С. 95.
Холодкова О.Г. Теоретические проблемы исследования
стремления к самосовершенствованию / О.Г. Холодкова //
Педагогический университетский вестник Алтая. – Барнаул. – 2010. – №4. – С. 114–115.
Цвєткова Г.Г. Самовдосконалення особистості як психолого-педагогічна проблема / Г.Г. Цвєткова // Гуманізація навчально-виховного процесу: зб. наук. праць. – Слов’янськ :
Вид-во СДПУ. – 2012. – Вип. 60. – С. 99.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.