Феномен почуття провини як глибинний аспект особистості батьків, які мають дітей з обмеженими можливостями
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pKeywords:
почуття провини, особистість, родина, дитина, емоції, психіка, адаптація, інтеграція, соціум.Abstract
У даній роботі розглянуто проблему внутрішнього емоційного стану батьків дітей з обмеженими можливостями, а саме почуття провини. Увага акцентувалась на проблемі впливу цього почуття на міжособистісні відносини у сім’ї. Проаналізовано психоаналітичний підхід до розгляду феномена почуття провини. Проведено теоретичний аналіз робіт зарубіжних і вітчизняних вчених, на основі якого зроблено висновок, що поряд з емпатією, почуття провини є моральною емоцією «вищого порядку». Також увага акцентувалась на особливостях сприйняття феномена почуття провини в різних психологічних школах. Проаналізовано, що почуття провини впливає на поведінку людини як негативно, так і позитивно. Розглянуто, що тривалий вплив почуття провини на психіку людини, глибоко впливає на її поведінку. Зроблено висновок, що почуття провини пов’язане з едипальною залежністю особистості від одного з батьків протилежної статі, а тому є причиною внутрішніх конфліктів. Акцентовано увагу на відмінностях сприйняття матір’ю та батьком інформації про хворобу дитини. Зроблено висновок, що значний вплив на адаптацію батьків до процесу виховання дитини з обмеженими можливостями має соціум. Також у цій роботі проаналізовано зв’язок внутрішнього емоційного стану батьків з особливостями психологічного стану дитини, яка має обмежені можливості. Розглянуто, що у системі реабілітації дітей головним чинником є робота з родиною, мобілізація її потенціалу в спільній роботі з лікарями. Зроблено висновок, що гармонізація як особистості батьків, так і оточуючого простору, необхідна для оптимізації процесу лікування, реабілітації та розвитку дитини загалом.
References
Ветрила Т.Г. Успешное функционирование семейной
системы как основа развития и становления гармоничной
личности / Т.Г. Ветрила // Вестник психиатрии и психофармакотерапии. – 2008. – № 2 (14). – С. 27–31.
Забабурина О.С. Психологическая помощь родителям в воспитании детей с нарушениями развития: Пособие для педагогов-психологов / О.С. Забабурина, О.В. Максименко,
Е.А. Савина; под ред. Е.А. Савиной, О.В. Максименко. – М. :
Владос, 2008. – 223 с.
Кришталь В.В. Системная семейная психотерапия нарушений здоровья семьи / В.В. Кришталь // Медицинская психология. – 2007. – Т. 1. – № 2. – С. 3–8.
Концептуальні засади і методика глибинної психокорекції:
Підготовка психолога-практика: навч. посіб. / [Т.С. Яценко
(в співавторстві)]; за ред. Т.С. Яценко. – К. : Вища школа,
– 342 с.
Лейбин В. Постклассический психоанализ. Энциклопедия /
В.М. Лейбин. – М. : Издательский дом «Территория будущего», 2006. – 568 с.
Рахманов В.М. Семейная психотерапия у родителей детей
с ограниченными возможностями / В.М. Рахманов, Ю.Н.
Завалко, Р.В. Рахманов // Сучасні методи діагностики і лікування психічних і соматичних розладів психогенного походження (ХІІ Платонівські читання). Матеріали науковопрактичної конференції. – Харків, 2011. – С. 81–82.
Татенко В.О. Сучасна психологія: теоретично-методологічні проблеми: навч. посіб. / В.О. Татенко. – К. : Вид-во НАУдрук, 2009. – 228 с.
Ткачева В.В. Система психологической помощи семьям,
воспитывающим детей с отклонениями в развитии: автореф.
на соискание уч. степени д-ра психол. наук: спец. 19.00.10
«Коррекционная психология» / В.В. Ткачева; Моск. гос.
открытый пед. ун-т. им. М.А. Шолохова. – Н. Новгород,
– 46 с.
Тулегенова С.Ю. Психологический микроклимат в семье и особенности родительского отношения к детям с
ограниченными психическими возможностями / С.Ю. Тулегенова, Г.К. Тулегенова, С.К. Кудайбергенова // Тезисы Второй всероссийской научной конференции «Психологические
проблемы современной российской семьи» (25-27 октября
г.) : В 3-х частях. – 2 часть; под общ. ред. д-ра психол.
наук В.К. Шабельникова и канд. психол. наук А.Г. Лидерса. – М., 2005. – С. 261–263.
Фрейд З. По ту сторону принципа удовольствия / З.Фрейд. –
М., 2005. – 64 с.
Фрейд З. Лекции по введению в психоанализ / З. Фрейд. –
М., 2007. – 456 с.
Хорни К. Невроз и личностный рост. Борьба за самореализацию / К. Хорни; Б.С.К. Восточно-Европейский институт
психоанализа. – Санкт-Петербург, 1997. – 76 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.