Феномен почуття провини як глибинний аспект особистості батьків, які мають дітей з обмеженими можливостями

Authors

  • О.В. Царькова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Keywords:

почуття провини, особистість, родина, дитина, емоції, психіка, адаптація, інтеграція, соціум.

Abstract

У даній роботі розглянуто проблему внутрішнього емоційного стану батьків дітей з обмеженими можливостями, а саме почуття провини. Увага акцентувалась на проблемі впливу цього почуття на міжособистісні відносини у сім’ї. Проаналізовано психоаналітичний підхід до розгляду феномена почуття провини. Проведено теоретичний аналіз робіт зарубіжних і вітчизняних вчених, на основі якого зроблено висновок, що поряд з емпатією, почуття провини є моральною емоцією «вищого порядку». Також увага акцентувалась на особливостях сприйняття феномена почуття провини в різних психологічних школах. Проаналізовано, що почуття провини впливає на поведінку людини як негативно, так і позитивно. Розглянуто, що тривалий вплив почуття провини на психіку людини, глибоко впливає на її поведінку. Зроблено висновок, що почуття провини пов’язане з едипальною залежністю особистості від одного з батьків протилежної статі, а тому є причиною внутрішніх конфліктів. Акцентовано увагу на відмінностях сприйняття матір’ю та батьком інформації про хворобу дитини. Зроблено висновок, що значний вплив на адаптацію батьків до процесу виховання дитини з обмеженими можливостями має соціум. Також у цій роботі проаналізовано зв’язок внутрішнього емоційного стану батьків з особливостями психологічного стану дитини, яка має обмежені можливості. Розглянуто, що у системі реабілітації дітей головним чинником є робота з родиною, мобілізація її потенціалу в спільній роботі з лікарями. Зроблено висновок, що гармонізація як особистості батьків, так і оточуючого простору, необхідна для оптимізації процесу лікування, реабілітації та розвитку дитини загалом.

References

Ветрила Т.Г. Успешное функционирование семейной

системы как основа развития и становления гармоничной

личности / Т.Г. Ветрила // Вестник психиатрии и психофармакотерапии. – 2008. – № 2 (14). – С. 27–31.

Забабурина О.С. Психологическая помощь родителям в воспитании детей с нарушениями развития: Пособие для педагогов-психологов / О.С. Забабурина, О.В. Максименко,

Е.А. Савина; под ред. Е.А. Савиной, О.В. Максименко. – М. :

Владос, 2008. – 223 с.

Кришталь В.В. Системная семейная психотерапия нарушений здоровья семьи / В.В. Кришталь // Медицинская психология. – 2007. – Т. 1. – № 2. – С. 3–8.

Концептуальні засади і методика глибинної психокорекції:

Підготовка психолога-практика: навч. посіб. / [Т.С. Яценко

(в співавторстві)]; за ред. Т.С. Яценко. – К. : Вища школа,

– 342 с.

Лейбин В. Постклассический психоанализ. Энциклопедия /

В.М. Лейбин. – М. : Издательский дом «Территория будущего», 2006. – 568 с.

Рахманов В.М. Семейная психотерапия у родителей детей

с ограниченными возможностями / В.М. Рахманов, Ю.Н.

Завалко, Р.В. Рахманов // Сучасні методи діагностики і лікування психічних і соматичних розладів психогенного походження (ХІІ Платонівські читання). Матеріали науковопрактичної конференції. – Харків, 2011. – С. 81–82.

Татенко В.О. Сучасна психологія: теоретично-методологічні проблеми: навч. посіб. / В.О. Татенко. – К. : Вид-во НАУдрук, 2009. – 228 с.

Ткачева В.В. Система психологической помощи семьям,

воспитывающим детей с отклонениями в развитии: автореф.

на соискание уч. степени д-ра психол. наук: спец. 19.00.10

«Коррекционная психология» / В.В. Ткачева; Моск. гос.

открытый пед. ун-т. им. М.А. Шолохова. – Н. Новгород,

– 46 с.

Тулегенова С.Ю. Психологический микроклимат в семье и особенности родительского отношения к детям с

ограниченными психическими возможностями / С.Ю. Тулегенова, Г.К. Тулегенова, С.К. Кудайбергенова // Тезисы Второй всероссийской научной конференции «Психологические

проблемы современной российской семьи» (25-27 октября

г.) : В 3-х частях. – 2 часть; под общ. ред. д-ра психол.

наук В.К. Шабельникова и канд. психол. наук А.Г. Лидерса. – М., 2005. – С. 261–263.

Фрейд З. По ту сторону принципа удовольствия / З.Фрейд. –

М., 2005. – 64 с.

Фрейд З. Лекции по введению в психоанализ / З. Фрейд. –

М., 2007. – 456 с.

Хорни К. Невроз и личностный рост. Борьба за самореализацию / К. Хорни; Б.С.К. Восточно-Европейский институт

психоанализа. – Санкт-Петербург, 1997. – 76 с.

How to Cite

Царькова, О. (2019). Феномен почуття провини як глибинний аспект особистості батьків, які мають дітей з обмеженими можливостями. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p