Розуміння гумористичного контексту дітьми молодшого шкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
гумор, молодший школяр, розуміння, комічний текст, суперечність, емоції, мислення.Abstract
У статті підкреслюється необхідність вивчення процесу розуміння гумористичних текстів у аспекті його вікових особливостей і динаміки. Показано, що для розуміння комічного тексту необхідним є повне й точне відтворення дитиною у своєму ментальному просторі проблемної ситуації (діючих у ній героїв, зв’язків, відношень між ними, а також їх символічного значення). Комічний контекст задач вимагає від дитини додаткової психічної роботи (відтворення у своєму психічному просторі думок, мотивів і станів учасників текстової ситуації та співввіднесення їх із психічним станом спостерігача). Уявлення дитини у процесі розуміння комічного тексту забарвлені її суб’єктивними переживаннями та є результатом неусвідомленої особистісної трансформації вихідного стимулу – предметного змісту комічного тексту. З метою вивчення почуття гумору в дітей молодшого шкільного віку використано опитувальник Дж.Гілфорда для батьків і вчителя, субтест «Послідовні картинки» методики Векслера (дитячий варіант). З’ясовано, що розуміння комічного контексту становить для мислення дітей значну складність, що пов’язана з їх умінням діяти не стільки на основі логіки, скільки з урахуванням діалектики (відношень протилеж- ності, суперечності). Розуміння комічного змісту передбачає когнітивні та емоційні аспекти і є можливим лише за умови певної емоційної зрілості молодшого школяра, його здатності розуміти емоційні стани свої та інших людей. Молодші школярі з високим рівнем розуміння гумору стабільно користуються гумором як у сімейному оточенні у спілкуванні з батьками, братами і сестрами, так і в навчальному процесі у взаєминах із ровесниками.
References
Артемьева Т.В. Понимание юмора и диалектические действия – исследование взаимосвязи / Т.В. Артемьева, А.О. Ильина // Журнал «Образование и саморазвитие». – Казань : «Центр инновационных технологий». – 2012. – № 5 (33). – С.114–117.
Артемьева Т.В. Корреляционные исследования юмора и
Я-концепции студентов / Т.В. Артемьева // Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного університету ім. І.Огієнка, Інституту психології
ім. Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д.Максименка,
Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 23–24. – Кам’янець-Подільський :
Аксіома, 2014. – С.17-29.
Ахметзянова А.И. Исследование вербального интеллекта в
структуре готовности к школьному обучению слабовидящих
детей / А.И. Ахметзянова // Проблеми сучасної психології :
зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного університету ім. І.Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка
НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 23. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2014. –
С.32-44.
Ахметзянова А.И. Особенности антиципационной деятельности при общем недоразвитии речи у детей старшего дошкольного возраста : Автореферат дис. … канд. психол.
наук: 19.00.13, 19.00.04 / А.И. Ахметзянова. – Казань,
– 20 с.
Bayanova L.F. (2013) Vygotsky’s Hamlet: The dialectic method
and personality psychology // Psychology in Russia: State of
the Art (1). – РР. 35-42.
Холодная М. А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. – 2-е изд., перераб. / М. А. Холодная. – СПб:
«Питер», 2004. – 384 с.
Щербакова О.В. Юмористический компонент как фактор
повышения сложности интеллектуальных задач (на примере теста Д.Векслера) / О.В. Щербакова, М.В. Осорина //
Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 12. –
– Вып. 1. – Ч. 1. – С. 108 – 115.
Artemyeva T.V. Humor as a Form of Coping Behavior among
Russian Students // Middle East Journal of Scientific Research.
(3). – 2013. – РР. 348–351.
Artemyeva T.V. Peculiarities of Primary School Children
Figurative Speech Comprehension // World Applied Sciences
Journal. 27(6). – 2013. – РР. 738-741.
Artemyeva T.V. Study of understanding of contradictions of
comic content by grade school students // American Journal of
Sciences. 11(9). – 2014. – РР. 1671-1675.
Dutkevich T.V. Rozwój dialogicznoĞci myĞlenia dziecka jak
doskonalenia zdatnoĞci do stawiania pytaĔ / T.V. Dutkevich//
Pedagogika dialogu. Nauczyciele dialogu : monografia / pod
redakcja D.Jankowskiej. – Warszawa: Wydawnictwo Akademii
Pedagogiki Specjalnej, 2011. – S. 226-233.
Martin R.A. Sense of humor. In S.J. Lopez and C.R. Snyder
(Eds.), Positive psychological assessment: A handbook of models
and measures. Washington, DC: American Psychologicаl
Association. – 2003. – РР. 313-326.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.