Розуміння гумористичного контексту дітьми молодшого шкільного віку

Authors

  • Т.В. Артемьева
  • Т.В. Дуткевич

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25p

Keywords:

гумор, молодший школяр, розуміння, комічний текст, суперечність, емоції, мислення.

Abstract

У статті підкреслюється необхідність вивчення процесу розуміння гумористичних текстів у аспекті його вікових особливостей і динаміки. Показано, що для розуміння комічного тексту необхідним є повне й точне відтворення дитиною у своєму ментальному просторі проблемної ситуації (діючих у ній героїв, зв’язків, відношень між ними, а також їх символічного значення). Комічний контекст задач вимагає від дитини додаткової психічної роботи (відтворення у своєму психічному просторі думок, мотивів і станів учасників текстової ситуації та співввіднесення їх із психічним станом спостерігача). Уявлення дитини у процесі розуміння комічного тексту забарвлені її суб’єктивними переживаннями та є результатом неусвідомленої особистісної трансформації вихідного стимулу – предметного змісту комічного тексту. З метою вивчення почуття гумору в дітей молодшого шкільного віку використано опитувальник Дж.Гілфорда для батьків і вчителя, субтест «Послідовні картинки» методики Векслера (дитячий варіант). З’ясовано, що розуміння комічного контексту становить для мислення дітей значну складність, що пов’язана з їх умінням діяти не стільки на основі логіки, скільки з урахуванням діалектики (відношень протилеж- ності, суперечності). Розуміння комічного змісту передбачає когнітивні та емоційні аспекти і є можливим лише за умови певної емоційної зрілості молодшого школяра, його здатності розуміти емоційні стани свої та інших людей. Молодші школярі з високим рівнем розуміння гумору стабільно користуються гумором як у сімейному оточенні у спілкуванні з батьками, братами і сестрами, так і в навчальному процесі у взаєминах із ровесниками.

References

Артемьева Т.В. Понимание юмора и диалектические действия – исследование взаимосвязи / Т.В. Артемьева, А.О. Ильина // Журнал «Образование и саморазвитие». – Казань : «Центр инновационных технологий». – 2012. – № 5 (33). – С.114–117.

Артемьева Т.В. Корреляционные исследования юмора и

Я-концепции студентов / Т.В. Артемьева // Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного університету ім. І.Огієнка, Інституту психології

ім. Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д.Максименка,

Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 23–24. – Кам’янець-Подільський :

Аксіома, 2014. – С.17-29.

Ахметзянова А.И. Исследование вербального интеллекта в

структуре готовности к школьному обучению слабовидящих

детей / А.И. Ахметзянова // Проблеми сучасної психології :

зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного університету ім. І.Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка

НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 23. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2014. –

С.32-44.

Ахметзянова А.И. Особенности антиципационной деятельности при общем недоразвитии речи у детей старшего дошкольного возраста : Автореферат дис. … канд. психол.

наук: 19.00.13, 19.00.04 / А.И. Ахметзянова. – Казань,

– 20 с.

Bayanova L.F. (2013) Vygotsky’s Hamlet: The dialectic method

and personality psychology // Psychology in Russia: State of

the Art (1). – РР. 35-42.

Холодная М. А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. – 2-е изд., перераб. / М. А. Холодная. – СПб:

«Питер», 2004. – 384 с.

Щербакова О.В. Юмористический компонент как фактор

повышения сложности интеллектуальных задач (на примере теста Д.Векслера) / О.В. Щербакова, М.В. Осорина //

Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 12. –

– Вып. 1. – Ч. 1. – С. 108 – 115.

Artemyeva T.V. Humor as a Form of Coping Behavior among

Russian Students // Middle East Journal of Scientific Research.

(3). – 2013. – РР. 348–351.

Artemyeva T.V. Peculiarities of Primary School Children

Figurative Speech Comprehension // World Applied Sciences

Journal. 27(6). – 2013. – РР. 738-741.

Artemyeva T.V. Study of understanding of contradictions of

comic content by grade school students // American Journal of

Sciences. 11(9). – 2014. – РР. 1671-1675.

Dutkevich T.V. Rozwój dialogicznoĞci myĞlenia dziecka jak

doskonalenia zdatnoĞci do stawiania pytaĔ / T.V. Dutkevich//

Pedagogika dialogu. Nauczyciele dialogu : monografia / pod

redakcja D.Jankowskiej. – Warszawa: Wydawnictwo Akademii

Pedagogiki Specjalnej, 2011. – S. 226-233.

Martin R.A. Sense of humor. In S.J. Lopez and C.R. Snyder

(Eds.), Positive psychological assessment: A handbook of models

and measures. Washington, DC: American Psychologicаl

Association. – 2003. – РР. 313-326.

How to Cite

Артемьева, Т., & Дуткевич, Т. (2019). Розуміння гумористичного контексту дітьми молодшого шкільного віку. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (29). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%p