Розуміння гумористичного контексту дітьми молодшого шкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pКлючові слова:
гумор, молодший школяр, розуміння, комічний текст, суперечність, емоції, мислення.Анотація
У статті підкреслюється необхідність вивчення процесу розуміння гумористичних текстів у аспекті його вікових особливостей і динаміки. Показано, що для розуміння комічного тексту необхідним є повне й точне відтворення дитиною у своєму ментальному просторі проблемної ситуації (діючих у ній героїв, зв’язків, відношень між ними, а також їх символічного значення). Комічний контекст задач вимагає від дитини додаткової психічної роботи (відтворення у своєму психічному просторі думок, мотивів і станів учасників текстової ситуації та співввіднесення їх із психічним станом спостерігача). Уявлення дитини у процесі розуміння комічного тексту забарвлені її суб’єктивними переживаннями та є результатом неусвідомленої особистісної трансформації вихідного стимулу – предметного змісту комічного тексту. З метою вивчення почуття гумору в дітей молодшого шкільного віку використано опитувальник Дж.Гілфорда для батьків і вчителя, субтест «Послідовні картинки» методики Векслера (дитячий варіант). З’ясовано, що розуміння комічного контексту становить для мислення дітей значну складність, що пов’язана з їх умінням діяти не стільки на основі логіки, скільки з урахуванням діалектики (відношень протилеж- ності, суперечності). Розуміння комічного змісту передбачає когнітивні та емоційні аспекти і є можливим лише за умови певної емоційної зрілості молодшого школяра, його здатності розуміти емоційні стани свої та інших людей. Молодші школярі з високим рівнем розуміння гумору стабільно користуються гумором як у сімейному оточенні у спілкуванні з батьками, братами і сестрами, так і в навчальному процесі у взаєминах із ровесниками.
Посилання
Артемьева Т.В. Понимание юмора и диалектические действия – исследование взаимосвязи / Т.В. Артемьева, А.О. Ильина // Журнал «Образование и саморазвитие». – Казань : «Центр инновационных технологий». – 2012. – № 5 (33). – С.114–117.
Артемьева Т.В. Корреляционные исследования юмора и
Я-концепции студентов / Т.В. Артемьева // Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного університету ім. І.Огієнка, Інституту психології
ім. Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д.Максименка,
Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 23–24. – Кам’янець-Подільський :
Аксіома, 2014. – С.17-29.
Ахметзянова А.И. Исследование вербального интеллекта в
структуре готовности к школьному обучению слабовидящих
детей / А.И. Ахметзянова // Проблеми сучасної психології :
зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного університету ім. І.Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка
НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 23. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2014. –
С.32-44.
Ахметзянова А.И. Особенности антиципационной деятельности при общем недоразвитии речи у детей старшего дошкольного возраста : Автореферат дис. … канд. психол.
наук: 19.00.13, 19.00.04 / А.И. Ахметзянова. – Казань,
– 20 с.
Bayanova L.F. (2013) Vygotsky’s Hamlet: The dialectic method
and personality psychology // Psychology in Russia: State of
the Art (1). – РР. 35-42.
Холодная М. А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. – 2-е изд., перераб. / М. А. Холодная. – СПб:
«Питер», 2004. – 384 с.
Щербакова О.В. Юмористический компонент как фактор
повышения сложности интеллектуальных задач (на примере теста Д.Векслера) / О.В. Щербакова, М.В. Осорина //
Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 12. –
– Вып. 1. – Ч. 1. – С. 108 – 115.
Artemyeva T.V. Humor as a Form of Coping Behavior among
Russian Students // Middle East Journal of Scientific Research.
(3). – 2013. – РР. 348–351.
Artemyeva T.V. Peculiarities of Primary School Children
Figurative Speech Comprehension // World Applied Sciences
Journal. 27(6). – 2013. – РР. 738-741.
Artemyeva T.V. Study of understanding of contradictions of
comic content by grade school students // American Journal of
Sciences. 11(9). – 2014. – РР. 1671-1675.
Dutkevich T.V. Rozwój dialogicznoĞci myĞlenia dziecka jak
doskonalenia zdatnoĞci do stawiania pytaĔ / T.V. Dutkevich//
Pedagogika dialogu. Nauczyciele dialogu : monografia / pod
redakcja D.Jankowskiej. – Warszawa: Wydawnictwo Akademii
Pedagogiki Specjalnej, 2011. – S. 226-233.
Martin R.A. Sense of humor. In S.J. Lopez and C.R. Snyder
(Eds.), Positive psychological assessment: A handbook of models
and measures. Washington, DC: American Psychologicаl
Association. – 2003. – РР. 313-326.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.