Структурно-функціональні особливості розумової діяльності мовця (на прикладі висловлення ірреального бажання)
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
розумова діяльність, мотиваційна і операційна сторони, пізнавальні процеси, висловлення ірреального бажання, суперечність, мотив, мовець, мовлення.Abstract
У статті розкрито складові розумової діяльності мовця і їх функції при побудові висловлення ірреального бажання. Показано, що розумова діяльність мовця містить мотиваційну (суперечність, потребу, мотив) та операційну (психологічні засоби, сприйняття, пам’ять, мислення, розумові дії та операції) сторони, а її результатом є розуміння шляхів подолання суперечностей. Розкрито, що суперечність, яка породжує розумову діяльність мовця з висловлення ірреального бажання, є наслідком співвіднесення двох основних смислових компонентів: реального стану речей (реальної ситуації) та можливого, уявного (уявної ситуації), в якому мовець розкриває своє бачення альтернатив як результат аналізу ним ситуації та прогнозування варіантів її розгортання. Доведено, що побудова висловлення ірреального бажання спирається на такий результат розумової діяльності мовця, як його чітке уявлення про співвідношення реального стану речей з уявним, а розумова діяльність мовця спрямована не лише на розуміння цього, але й на побудову у мовленні відповідного висловлення, що адекватно відображає його. Виділено компоненти розумової діяльності мовця при побудові висловлення ірреального бажання: суперечність (реальна ситуація проти уявної ситуації), потребу (перетворення реальної ситуації), мотив (створення умов переходу до уявної ситуації), мету (досягти уявної ситуації, реалізувати бажання), засоби (пізнавальні процеси, розумові дії, операції), результат (побудова висловлення ірреального бажання). Показано, що засоби розумової діяльності мовця (пізнавальні процеси, розумові дії, операції) виконують обов’язкові (здійснення аналізу і прогнозу умов ситуації) і факультативні (визначення часової референції до минулого, теперішнього, майбутнього) функції.
References
Арутюнова Н.Д. Язык и мир человека / Н.Д. Арутюнова. –
М. : Школа «Языки рус. культуры», 1998. – 896 с.
Дейк Т.А. Ван Язык. Познание. Коммуникация / Т.А. Ван
Дейк. – М. : Прогресс, 1989. – 310 с.
Демьянков В.З. Когнитивная лингвистика как разновидность
интерпретативного подхода / В.З. Демьянков // Вопр.
языкознания. – 1994. – № 4. – С. 17–33.
Зимняя И.А. Лингвопсихология речевой деятельности /
И.А. Зимняя. – М. : Психолого-социальный ин-т; Воронеж :
МОДЭК, 2001. – 432 с.
Кобозева И.М. Лингвистическая семантика / И.М.Кобозева. – М. : Эдиториал УРСС, 2000. – 352 с.
Козловский В.В. Предложения с конъюнктивом (структура,
семантика, прагматика): монография / В.В. Козловский. –
Черновцы : Рута, 1997. – 281 с.
Краткий словарь когнитивных терминов / Е.С. Кубрякова,
В.З. Демьянков, Ю.Г. Панкрац и др. / Под общей ред.
Е.С.Кубряковой. – М., 1996. – 245 с.
Лакофф Дж. Когнитивное моделирование / Дж.Лакофф //
Язык и интеллект. – М. : Прогресс, 1996. – С. 143–184.
Леонтьев А.А. Психолингвистические единицы и порождение речевого высказывания / А.А. Леонтьев. – М. :
УРСС, 2003. – 306 с.
Почепцов О.Г. Основы прагматического описания предложения / О.Г.Почепцов. – К. : Вища школа, 1986. – 116 с.
Психологія мовлення і психолінгвістика : [навч. посіб. для
студ. вищ. навч. закладів] / Л.О. Калмикова, Г.О. Калмиков,
І.М. Лапшина, Н.В. Харченко / За заг. ред. Л.О. Калмикової. – К. : Переяслав–Хмельницький педагогічний
інститут, «Фенікс», 2008. – 235 с.
Чепелєва Н.В. Соціально-психологічні чинники розуміння
та інтерпретації особистого досвіду: монографія / Н.В.Чепелєва, Т.М.Титаренко, М.Л.Смульсон та ін. / Н.В.Чепелєва
(ред.). – К. : Педагогічна думка, 2008. – 255 с.
Шпербер Д. Релевантность / Д. Шпербер, Д. Уилсон // Новое
в зарубежной лингвистике. – М. : Прогресс, 1988. – Вып. 23:
Когнитивные аспекты языка. – С. 212–233.
Artemyeva T.V. Peculiarities of Primary School Children Figurative Speech Comprehension // World Applied Sciences Journal. – 27(6). – 2013. – РР. 738–741.
Dürscheid C. Syntax: Grundlagen und Theorien / Christa Dürscheid. – Göttingen: Vandenhoeck& Ruprecht, 2010. –256 s.
Marmaridou S.S.A. Pragmatic meaning and cognition / Sofia
S.A. Marmaridou. – Amsterdam: Benjamins, 2000. – 322 p.
Scholz U. Wunschsätze im Deutschen: formale und funktionale
Beschreibung; Satztypen mit Verberst- und Verbletztstellung /
Ulrike Scholz.–Tübingen: Niemeyer, 1991. – 316 S.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.