Структурно-функціональні особливості розумової діяльності мовця (на прикладі висловлення ірреального бажання)
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pКлючові слова:
розумова діяльність, мотиваційна і операційна сторони, пізнавальні процеси, висловлення ірреального бажання, суперечність, мотив, мовець, мовлення.Анотація
У статті розкрито складові розумової діяльності мовця і їх функції при побудові висловлення ірреального бажання. Показано, що розумова діяльність мовця містить мотиваційну (суперечність, потребу, мотив) та операційну (психологічні засоби, сприйняття, пам’ять, мислення, розумові дії та операції) сторони, а її результатом є розуміння шляхів подолання суперечностей. Розкрито, що суперечність, яка породжує розумову діяльність мовця з висловлення ірреального бажання, є наслідком співвіднесення двох основних смислових компонентів: реального стану речей (реальної ситуації) та можливого, уявного (уявної ситуації), в якому мовець розкриває своє бачення альтернатив як результат аналізу ним ситуації та прогнозування варіантів її розгортання. Доведено, що побудова висловлення ірреального бажання спирається на такий результат розумової діяльності мовця, як його чітке уявлення про співвідношення реального стану речей з уявним, а розумова діяльність мовця спрямована не лише на розуміння цього, але й на побудову у мовленні відповідного висловлення, що адекватно відображає його. Виділено компоненти розумової діяльності мовця при побудові висловлення ірреального бажання: суперечність (реальна ситуація проти уявної ситуації), потребу (перетворення реальної ситуації), мотив (створення умов переходу до уявної ситуації), мету (досягти уявної ситуації, реалізувати бажання), засоби (пізнавальні процеси, розумові дії, операції), результат (побудова висловлення ірреального бажання). Показано, що засоби розумової діяльності мовця (пізнавальні процеси, розумові дії, операції) виконують обов’язкові (здійснення аналізу і прогнозу умов ситуації) і факультативні (визначення часової референції до минулого, теперішнього, майбутнього) функції.
Посилання
Арутюнова Н.Д. Язык и мир человека / Н.Д. Арутюнова. –
М. : Школа «Языки рус. культуры», 1998. – 896 с.
Дейк Т.А. Ван Язык. Познание. Коммуникация / Т.А. Ван
Дейк. – М. : Прогресс, 1989. – 310 с.
Демьянков В.З. Когнитивная лингвистика как разновидность
интерпретативного подхода / В.З. Демьянков // Вопр.
языкознания. – 1994. – № 4. – С. 17–33.
Зимняя И.А. Лингвопсихология речевой деятельности /
И.А. Зимняя. – М. : Психолого-социальный ин-т; Воронеж :
МОДЭК, 2001. – 432 с.
Кобозева И.М. Лингвистическая семантика / И.М.Кобозева. – М. : Эдиториал УРСС, 2000. – 352 с.
Козловский В.В. Предложения с конъюнктивом (структура,
семантика, прагматика): монография / В.В. Козловский. –
Черновцы : Рута, 1997. – 281 с.
Краткий словарь когнитивных терминов / Е.С. Кубрякова,
В.З. Демьянков, Ю.Г. Панкрац и др. / Под общей ред.
Е.С.Кубряковой. – М., 1996. – 245 с.
Лакофф Дж. Когнитивное моделирование / Дж.Лакофф //
Язык и интеллект. – М. : Прогресс, 1996. – С. 143–184.
Леонтьев А.А. Психолингвистические единицы и порождение речевого высказывания / А.А. Леонтьев. – М. :
УРСС, 2003. – 306 с.
Почепцов О.Г. Основы прагматического описания предложения / О.Г.Почепцов. – К. : Вища школа, 1986. – 116 с.
Психологія мовлення і психолінгвістика : [навч. посіб. для
студ. вищ. навч. закладів] / Л.О. Калмикова, Г.О. Калмиков,
І.М. Лапшина, Н.В. Харченко / За заг. ред. Л.О. Калмикової. – К. : Переяслав–Хмельницький педагогічний
інститут, «Фенікс», 2008. – 235 с.
Чепелєва Н.В. Соціально-психологічні чинники розуміння
та інтерпретації особистого досвіду: монографія / Н.В.Чепелєва, Т.М.Титаренко, М.Л.Смульсон та ін. / Н.В.Чепелєва
(ред.). – К. : Педагогічна думка, 2008. – 255 с.
Шпербер Д. Релевантность / Д. Шпербер, Д. Уилсон // Новое
в зарубежной лингвистике. – М. : Прогресс, 1988. – Вып. 23:
Когнитивные аспекты языка. – С. 212–233.
Artemyeva T.V. Peculiarities of Primary School Children Figurative Speech Comprehension // World Applied Sciences Journal. – 27(6). – 2013. – РР. 738–741.
Dürscheid C. Syntax: Grundlagen und Theorien / Christa Dürscheid. – Göttingen: Vandenhoeck& Ruprecht, 2010. –256 s.
Marmaridou S.S.A. Pragmatic meaning and cognition / Sofia
S.A. Marmaridou. – Amsterdam: Benjamins, 2000. – 322 p.
Scholz U. Wunschsätze im Deutschen: formale und funktionale
Beschreibung; Satztypen mit Verberst- und Verbletztstellung /
Ulrike Scholz.–Tübingen: Niemeyer, 1991. – 316 S.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.