Робота з особистісними сенсами в контексті посттравматичного стресового розладу
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
посттравматичний стресовий розлад, психотравма, сенси людини, соціальна ізоляція, заціпеніння, страх, почуття провини, дезорганізація поведінки, сенсотворчість, латентний період.Abstract
У статті обґрунтовано необхідність фахової системної психологічної допомоги особам, які були свідками або учасниками травматичних подій та отримали внаслідок цього психотравми або посттравматичні розлади. Але сьогодні у психологічний практиці склався еклектичний підхід щодо психологічної допомоги постраждалим. Автором розкрито зміст психотравми, її ознаки та симптоми, зазначаено, що оцінка особою події як травматичної значною мірою вирішує виникнення і перебіг посттравматичних розладів. Усебічно розглядається синдром посттравматичного стресового розладу та його гендерні відмінності й особливі прояви у дітей. Розглянуто механізми розпаду особистості на субособистості при даному порушенні. З’ясовано, що основним механізмом виникнення особистісних симптомів при посттравматичних розладах, зокрема сенсопатологічних порушеннях, можна вважати неспроможність особистості інтегрувати травматичний досвід у цілісну структуру. Зазначено, що в свідомості особистості виникає розпад буття на буття до травми і після неї. Зроблено висновок про те, що посттравматичні розлади – це, по суті, сенсові розлади; розглянуто сутність і зміст патологічних сенсоутворень. Запропоновано перелік сенсів, якими фахівець може скористатися при допомозі постраждалим. Наведено природно зумовлені сенси за віковими категоріями. Зроблено висновок, що основним механізмом формування нового бачення у змінених умовах є психологічний механізм сенсоутворення, під яким розуміється індивідуалізоване відображення дійсності, що виражає відношення людини до того, заради чого розгортається та або інша форма її активності, зокрема виробнича діяльність і спілкування. Наголошено, що пошук і відкриття нових продуктивних життєвих сенсів є ефективним екологічним методом психологічної допомоги при ознаках психотравми та посттравматичного стресового розладу.
References
Александровский Ю.А. Пограничные психические расстройства / Ю.А. Александровский. – М., 1993. – 400 с.
Александровский Ю.А. Психогении в экстремальних условиях/ Ю.А.Александровский, О.С.Лобастов, Л.И.Спивак,
Б.П.Щукин. – М., 1991. – 96 с.
Інструктивно-методичний лист про стан та особливості діяльності працівників психологічної служби в системі освіти
в 2014-2015 н.р.; Мін.освіти і науки України від 25.07.2014
№ 1/9-374.
Колодзин Б. Как жить после психической травмы / Б. Колодзин. – М. : Академия, 2006. – 96 с.
Магомед-Эминов М.Ш. Экстремальная психология /
М.Ш. Магомед-Эминов. – М. : Психоаналитическая ассоциация, 2006. – 576 с. (Том 2).
Осухова М.Г. Психологическая помощь в трудных и
экстремальных ситуациях / М.Г. Осухова. – М. : Академия,
– 248 с.
Попов Ю.В. Современная клиническая психиатрия /
Ю.В. Попов. – Спб. : Речь, 2008. – 496 с.
Практикум по общей, экстремальной и практической психолигии / [Редакция А.А. Крылова]. – Спб. : Питер, 2000. – 560 с.
Прохоров А.О. Психология неравновесных ситуаций /
А.О. Прохоров. – М. : Институт психологии РАН, 2008. –
с.
Психология экстремальных ситуаций для спасателей и
пожарных / [Под общей ред. Ю.С. Шойгу]. – М. : Смысл,
– 319 с.
Соціально-педагогічна і психологічна робота з дітьми у конфліктний і постконфліктний період : [Метод. рекомендації]
Київ: МЖПЦ, Ла Страда. – 2014. – 84 с.
Тарабрина Н.В. Практикум по психологии постравматического стресса / Н.В. Тарабрина. – Спб. : Питер, 2009. – 272 с.
Щербатых Е.Л. Психология стресса и методы коррекции /
Е.Л. Щербатых. – Спб., 2006. – 256 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.