Соціально-психологічна підтримка як чинник подолання скрутних життєвих ситуацій
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
соціально-психологічна підтримка, долаюча поведінка, скрутна життєва ситуація, психологія соціальної роботи.Abstract
У статті аналізуються особливості і зміст соціально-психологічної підтримки особистості як чинника подолання скрутних життєвих ситуацій у контексті психології соціальної роботи. Визначається, що соціальними чинниками стратегій долаючої поведінки виступає соціальна підтримка, врахування власних можливостей, вимог, що висуваються до людини, відповідь середовища на можливі дії та приналежність людини до соціальної групи. Природній процес перебудови свідомості необхідно доповнити, оптимізувати соціально набутим досвідом роботи над собою, над своїм внутрішнім світом. Підкреслюється, що соціально-психологічна підтримка виявляється в соціально-психологічному направленні, організації рефлексії, осмисленні, активізації, спрямуванні активності людини в потрібному руслі. Зміст психосоціальної підтримки визначається потребами конкретного індивіда та зумовлюється негараздами його конкретної життєвої ситуації. Робиться висновок про необхідність розвитку системи психологічної підтримки та «психологізації» послуг для клієнтів соціальної роботи в Україні. Ця допомога повинна базуватися на поєднанні теоретичних знань і результатів емпіричних досліджень стосовно підходів до розуміння життєвих ситуацій різної складності та особливостей реагування, поведінки людей в них. Соціально-психологічна підтримка повинна розглядатися в якості ресурсу та стратегії для подолання скрутних ситуацій і як важливий механізм врегулювання відносин у процесі взаємодії особистості, ситуації та соціального середовища.
References
Бурлачук Л. Ф. Психология жизненных ситуаций : Учебное
пособие / Л. Ф. Бурлачук, Е. Ю. Коржова. – М. : Российское
педагогическое агентство, 1998. – 263 с.
Кривоконь Н. І. Поняття наснаження в аспекті психології
соціальної роботи / Н. І. Кривоконь // Проблеми загальної та педагогічної психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України/ За ред.
С. Д. Максименка. Т. ХІІІ, част. 3. – К., 2011. – С. 190 – 198.
Крюкова Т. Л. Психология совладающего поведения в
разные периоды жизни: дис…д-ра психол.наук: 19.00.13 /
Т. Л. Крюкова. – Кострома, 2005. – 473 с.
Москаленко В. В. Психологія соціального впливу : Навч.посібник / В. В. Москаленко. – К. : Центр учбової літератури,
– 448 с.
Отич Д. Сучасні психологічні підходи до класифікації копінг-стратегій / Д. Отич // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2009. – № 5. – С. 91–101.
Сафонова Л.В. Содержание и методика психосоциальной
работы: учебн. пособие для студ. высш. учебных заведений /
Л. Ф. Сафонова. – М. : Издательский центр «Академия»,
– 224 с.
Сохань Л. В. Жизненный путь личности: (Вопросы теории и
методологии социально-психологического исследования) /
Л.В. Сохань, Е. Г. Злобина, В.А. Тихонович и др.; Отв. ред.
Л. В. Сохань; АН УССР, Ин-т философии. – Киев : Наук.
думка, 1987. – 279 с.
Старовойтенко Е.Б. Жизненные отношения личности: модели психологического развития / Е.Б. Старовойтенко. – К. :
Лыбидь, 1992. – 216 с.
Шумакова И. Е. Личностные потенциалы преодоления
жизненных трудностей : [Электронный ресурс] / И. Е. Шумакова / Сб. научных трудов Санкт-Петербургского гос. университета. – Серия «Психология». – Режим доступа: www/
lib.herzen.spb.ru/text/shumakova_12_91_46_56. pdf.
Brunet Alain. The Effects of Initial Trauma Exposure on the
Symptomatic Response .to-a Subsequent Trauma« / Brunet
Alain, Richard Boyer, Daniel S. Weiss, Charles R. Marmar //
Canadian Journal of Behavioral Science. – Volume 33. – Issue 2. – April 2001, Pages 97–102.
Moss R. H. Life transitions and crises / Moss R.H. // Coping
with life crises. An integrative approach. – New York: Plenum
Press, 1986. – P. 3 – 28.
Piekarska A. School stress, teachers’ abusive behaviors, and children’s coping strategies / Anna Piekarska // Child Abuse & Neglect. – Volume 24. – Issue 11. – November 2000. – P. 1443 – 1449.
Schwarzer R., Leppin A. Social support and health: A
theoretical and empirical overview / R. Schwarzer, A. Lep-
pin // Journal of Social and Personal Relationships, 1991. –
V.8. – P. 99–127.
Terry D. Coping resources and situational appraisals as
predictors of coping behavior / D. Terry // Pers. Individ. Diff,
– V.12. – N10. – P. 1031–1047.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.