Рефлексивний та пізнавальний аспекти психологічної компетентності тифлопедагога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
психологічна компетентність, тифлопедагог, пізнавальна функція, рефлексивна функція, професійна самосвідомість, педагогічна діяльність, особи з порушеннями зору, депривація.Abstract
У статті розкрито пізнавальні та рефлексивні аспекти психологічної компетентності тифлопедагога. Представлено аналіз рефлексивної діяльності педагога, її змісту та спрямованості. Подано різні класифікації рефлексії, наявні в психолого-педагогічній літературі. Показано зв’язок проблем суб’єктності та самосвідомості педагога з питанням рефлексії професійної діяльності. Зазначено, що основними напрямами розробки проблеми рефлексії в психології професійної діяльності є її вивчення в трьох ракурсах: особистісному (усвідомлення свого «Я»), предметно-функціональному (усвідомлення і аналіз власної діяльності) та інтерактивному (усвідомлення своїх дій через інших людей). Визначено, що важливою ознакою зрілості рефлексії і професійної майстерності педагога є вміння забезпечувати зворотній зв’язок. Рефлексія надає здатності самостійно вирішувати труднощі, що виникають в професійній діяльності. На основі аналізу літературних джерел, визначено, що рефлексивні процеси є поштовхом до психологічного пізнання. З’ясовано, що специфіка психологічного пізнання обумовлюється гуманітарною спрямованістю знань як особливого типу пізнання, що характеризується діалогічністю. Визначено, що в психології діяльності центральним етапом в процесі переробки інформації вважають прийняття рішення. Прийняття рішень педагогом відбувається на поведінковому та діяльнісному рівнях його активності. Зазначено, що специфіка психологічних знань тифлопедагога обумовлена необхідністю практичного керування психічним розвитком дитини з порушеннями зору. Досягненню позитивних зрушень в розвитку особистості при глибоких порушеннях зору сприяє психологічно грамотна поведінка тифлопедагога. Ефективність реалізації психологічної компетентності тифлопедагога забезпечується її пізнавальною та рефлексивною функціями.
Ключові слова:
References
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества / Сост. С.Г. Бочаров, примеч. С.С. Аверинцев и С.Г. Бочаров. – М.: Искусство, 1979. – 423 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1975. – 304 с.
Лефевр В.А. От психофизики к моделированию души /
В.А. Лефевр // Вопросы философии. – 1990. – №7. – С. 25–31.
Лидак Л.В. Рефлексия как условие формирования адекватной «Я-концепции» педагога : Монография / Л.В.Лидак,
О.С.Погребная. – Ставрополь, Изд-во СГПИ, 2008. – 128 с.
Литвак А.Г. Психология слепых и слабовидящих : Учебное пособие для студентов высших учебных заведений /
А.Г. Литвак. – СПб., 2006. – 336 с.
Романова М.В. Виды профессиональной рефлексии студентов – будущих педагогов-психологов / М.В. Романова // Те-ория и практика общественного развития. – 2014. – №2. –
С. 120–122.
Сальная Л.К. Рефлексия в педагогической практике /
Л.К. Сальная // Известия Южного федерального университета. Технические науки. – 2010. – Том 111. –Выпуск
№10. – С.119–123.
Синьова Є.П. Особливості розвитку та виховання особистості при глибоких порушеннях зору : Автореф. … д-ра психол.
наук. : 19.00.08 / Є.П. Синьова. – К., 2013. – 44 с.
Соколков Е.А. Психология познания: методология и методика преподавания : учеб. пособие / Е.А. Соколков. – М. :
Логос, 2007. – 384 с.
Тейяр де Шарден П. Феномен человека / П. Тейяр де Шарден. – М. : Прогрес, 1987.
Усачева О.В. Структуры организации рефлексии в образовательном процессе / О.В. Усачева // Социально-экономические явления и процессы. – 2012. – №2 (036). – С. 204–207.
Чернобровкін В.М. Психологія прийняття рішень у педагогічній діяльності : Автореф. … д-ра психол. наук : 19.00.07 / В.М. Чернобровкін. – К, 2007. – 44 с.
Шаров А.С. Процесс и структура учения студентов в высшей
школе / А.С. Шаров // Электронный журнал «Вестник Омского государственного педагогического университета». –
Выпуск 2006. – www.omsk.edu
Шмачилина С.В. Значение рефлексии в формировании исследовательской культуры / С.В. Шмачилина // Психопедагогика в правоохранительных органах. – 2009. – №3(38). – С. 58–61.
Bloom B.S. Taxonomy of Education Objectives: Cognitive
Domain / B.S. Bloom. – New York: McKay, 1956.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.