Рефлексивний та пізнавальний аспекти психологічної компетентності тифлопедагога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pКлючові слова:
психологічна компетентність, тифлопедагог, пізнавальна функція, рефлексивна функція, професійна самосвідомість, педагогічна діяльність, особи з порушеннями зору, депривація.Анотація
У статті розкрито пізнавальні та рефлексивні аспекти психологічної компетентності тифлопедагога. Представлено аналіз рефлексивної діяльності педагога, її змісту та спрямованості. Подано різні класифікації рефлексії, наявні в психолого-педагогічній літературі. Показано зв’язок проблем суб’єктності та самосвідомості педагога з питанням рефлексії професійної діяльності. Зазначено, що основними напрямами розробки проблеми рефлексії в психології професійної діяльності є її вивчення в трьох ракурсах: особистісному (усвідомлення свого «Я»), предметно-функціональному (усвідомлення і аналіз власної діяльності) та інтерактивному (усвідомлення своїх дій через інших людей). Визначено, що важливою ознакою зрілості рефлексії і професійної майстерності педагога є вміння забезпечувати зворотній зв’язок. Рефлексія надає здатності самостійно вирішувати труднощі, що виникають в професійній діяльності. На основі аналізу літературних джерел, визначено, що рефлексивні процеси є поштовхом до психологічного пізнання. З’ясовано, що специфіка психологічного пізнання обумовлюється гуманітарною спрямованістю знань як особливого типу пізнання, що характеризується діалогічністю. Визначено, що в психології діяльності центральним етапом в процесі переробки інформації вважають прийняття рішення. Прийняття рішень педагогом відбувається на поведінковому та діяльнісному рівнях його активності. Зазначено, що специфіка психологічних знань тифлопедагога обумовлена необхідністю практичного керування психічним розвитком дитини з порушеннями зору. Досягненню позитивних зрушень в розвитку особистості при глибоких порушеннях зору сприяє психологічно грамотна поведінка тифлопедагога. Ефективність реалізації психологічної компетентності тифлопедагога забезпечується її пізнавальною та рефлексивною функціями.
Ключові слова:
Посилання
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества / Сост. С.Г. Бочаров, примеч. С.С. Аверинцев и С.Г. Бочаров. – М.: Искусство, 1979. – 423 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1975. – 304 с.
Лефевр В.А. От психофизики к моделированию души /
В.А. Лефевр // Вопросы философии. – 1990. – №7. – С. 25–31.
Лидак Л.В. Рефлексия как условие формирования адекватной «Я-концепции» педагога : Монография / Л.В.Лидак,
О.С.Погребная. – Ставрополь, Изд-во СГПИ, 2008. – 128 с.
Литвак А.Г. Психология слепых и слабовидящих : Учебное пособие для студентов высших учебных заведений /
А.Г. Литвак. – СПб., 2006. – 336 с.
Романова М.В. Виды профессиональной рефлексии студентов – будущих педагогов-психологов / М.В. Романова // Те-ория и практика общественного развития. – 2014. – №2. –
С. 120–122.
Сальная Л.К. Рефлексия в педагогической практике /
Л.К. Сальная // Известия Южного федерального университета. Технические науки. – 2010. – Том 111. –Выпуск
№10. – С.119–123.
Синьова Є.П. Особливості розвитку та виховання особистості при глибоких порушеннях зору : Автореф. … д-ра психол.
наук. : 19.00.08 / Є.П. Синьова. – К., 2013. – 44 с.
Соколков Е.А. Психология познания: методология и методика преподавания : учеб. пособие / Е.А. Соколков. – М. :
Логос, 2007. – 384 с.
Тейяр де Шарден П. Феномен человека / П. Тейяр де Шарден. – М. : Прогрес, 1987.
Усачева О.В. Структуры организации рефлексии в образовательном процессе / О.В. Усачева // Социально-экономические явления и процессы. – 2012. – №2 (036). – С. 204–207.
Чернобровкін В.М. Психологія прийняття рішень у педагогічній діяльності : Автореф. … д-ра психол. наук : 19.00.07 / В.М. Чернобровкін. – К, 2007. – 44 с.
Шаров А.С. Процесс и структура учения студентов в высшей
школе / А.С. Шаров // Электронный журнал «Вестник Омского государственного педагогического университета». –
Выпуск 2006. – www.omsk.edu
Шмачилина С.В. Значение рефлексии в формировании исследовательской культуры / С.В. Шмачилина // Психопедагогика в правоохранительных органах. – 2009. – №3(38). – С. 58–61.
Bloom B.S. Taxonomy of Education Objectives: Cognitive
Domain / B.S. Bloom. – New York: McKay, 1956.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.