Психологічні фактори подолання стресу
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
адаптація, стрес, стресостійкість, стресогенні фактори, емоційна сфера, подолання, копінг, копінг-ресурси, захисні механізми, я-концепція, локус-контроль, самоефективність, когнітивний розвиток, афіляція, емпатія, соціальна підтримка.Abstract
Показано, що в сучасних дослідженнях приділяється значна увага адаптивному потенціалу особистості, процесу подолання нею проблемних (стресових) ситуацій, що має істотне значення у профілактиці порушень здоров’я. Зроблено спробу виділити вміння, ресурси особистості, а також умови середовища, які здійснюють комплексний вплив на особистість і забезпечують їй оптимальну адаптацію до стресових факторів. Вказано, що адаптація може включати захисні механізми і приймати форму відходу від стресового впливу. З’ясовано, що визначальну роль у процесі психічної адаптації відіграє етап оцінки стресора за різними параметрами (валентності, контрольованості, мінливості, ступенем визначеності, повторюваності, співвіднесеності з особистим досвідом) – етап формування суб’єктивного образу ситуації, можливостей і бажаних способів її дозволу відповідно до усталеної системою уявлень, потреб і цінностей. Подолання стресу розглянуто як «зусилля, спрямовані на зниження впливу стресу на стан індивіда». Проаналізовано етапи процесу оволодіння стресовими ситуаціями та описано різноманітні методи подолання. Також встановлено ресурси, що допомагають впоратися зі стресогенними ситуаціями: ресурси особистості (Я – концепція; інфернальний локус контролю; ресурси когнітивної сфери; афіляція ; емпатія; позиція людини по відношенню до життя, смерті, любові, віри; духовність; ціннісно-мотиваційна структура особистості) і ресурси соціального середовища (оточення, в якому живе людина, а також уміння знаходити, приймати і надавати соціальну підтримку). Здійснено аналіз особливостей копінг-процесу, факторів, що впливають на його ефективність,який показує, що очевидним завданням психологічної профілактики та корекції у роботі з дітьми-сиротами висувається на перший план проблема формування адаптивності та копінг-ресурсів особистості.
References
Адлер А. Понять природу человека / А. Адлер; пер. Е.А. Цыпина. – СПб. : «Академический проект», 1997.– 256 с.
Антоновский А.В. Механизмы психологической защиты и
стратегии совладания у педагогов средних школ: «цена» и
«стоимость» психической адаптации / А.В. Антоновский //
Вестник Московского университета. – Серия 20 : Педагогическое образование. – 2010. – № 1. – С. 89–98.
Василюк Ф. Психология переживания (анализ преодоления
критических ситуаций) / Ф. Василюк. – М. : Изд-во Моск.
ун-та, 1984. – 200 с.
Водопьянова Н. Е. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. – 2-е изд. / Н.Е. Водопьянова, Е.С. Старченкова. – СПб. : Питер, 2008. – 336 с.
Годфруа Ж. Что такое психология: В 2-х т. – Т. 1 / Ж Годфруа; пер. с франц. – М.: Мир, 1992. – 496 с.
Ксенофонтова Е.Г. Исследование локализации контроля
личности / Е.Г. Ксенофонтова // Психологический журнал. – 1999. – №2. – С.103–114.
Лазарус Р. Теория стресса и психофизиологические исследования / Р. Лазарус // Эмоциональный стресс. Труды Международного симпозиума, организованного Шведским центром исследований в области военной медицины 5-6 февраля 1965 г.,
Стокгольм, Швеция. – Л.: «Медицина», 1970. – С. 178–208.
Реан A.A. К проблеме социальной адаптации личности /
A.A. Реан // Вестник СПбГУ, сер. 6. – 1995. – №3. – С.75.
Ротенберг B.C. Стресс и поисковая активность / B.C. Ротенберг, В.В. Аршавский // Вопросы философии. – № 4. –
– С.117–127.
Ташлыков В.А. Личностные механизмы совладания (копингповедение) и защиты у больных неврозами в процессе психотерапии / В.А.Ташлыков // Медико-психологические аспекты
охраны психического здоровья. – Томск, 1990. – С. 90–91.
Фрейд А. Психология Я и защитные механизмы / А. Фрейд;
пер. с англ. – М. : Педагогика, 1993. – 144 с.
Хорни К. Собрание сочинений : в трех томах / К. Хорни. –
Москва : Смысл, 1997. – 496 с.
Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / Э. Эриксон. –
М. : Прогресс, 1996. – 352 с.
Bandura A. Exercise of personal agency through the self-efficacy
mechanism. In R. Schwarzer (Ed.), Self-efficacy: Thought control
of action.– Washington, DC: Hemisphere – 1992. – Р. 3–38.
Billings A. G. Coping, stress and social resources among adults
with unipolar depression / A. G. Billings, R. H. Moos // Journal of
Personality and Social Psychology. – 1984. – №46. – Р. 877–891
Burke R. J. Career and life values and expectations of university
business students / Psychological Reports. – 1994 – Aug Vol 75
(1, Pt 1) – Р. 147–160.
Cobb S. Social support as a moderator of life stress / S. Cobb//
Psychosom. Med. – 1976. – Vol. 38. – P. 300–314.
Edwards W. Utility, subjective probability, their interaction,
and variance perferences / W. Edwards // Journal of Conflict
Resolution. – 1962. – № 6.– Р. 45–49.
Greenglass E. Components of social support, buffering effects
and burnout: Implications for psychological functioning.
Anxiety, Stress, and Coping / E. Greenglass, L. Fiksenbaum,
R.J. Burke. – 1996. – Р.185–197.
Rotter J.B. Internal versus external control of reinforcement
and decision time / J.B. Rotter, R.C. Mulry// Journal of
Personality and Social Psychology. –1965. – №2. – Р. 598–604.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.