Теоретичні аспекти моделювання процесу психологічної профілактики шкільного насильства
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
шкільне насильство, психологічна профілактика, психологічна просвіта, молодший школяр, булінг, агресивність, демонстративність, тривожність.Abstract
Стаття присвячена одній із актуальних проблем у сучасній психологічній науці – психологічній профілактиці шкільного насильства. У роботі представлено узагальнені результати теоретичного аналізу наукової літератури, проаналізовано сучасні якісні дослідницькі проекти та програми психопрофілактики шкільного і сімейного насильства, які за останні десятиліття проводилися в Україні, узагальнено кращий вітчизняний досвід з організації попередження насильства в школі. Чітко окреслено складові психологічної профілактики шкільного насильства в середовищі дітей початкових класів, відповідно до рівнів профілактики (первинна, вторинна, третинна), що містять формулювання мети, рівень психологічного впливу та релевантні засоби профілактики. Розглянуто основні завдання й рівні роботи психолога в руслі гуманістичної, когнітивної, біхевіоральної психології. Представлено провідні принципи, які визначають як процесуальні, так і результативні показники реалізації програми. Теоретично обґрунтовано та розроблено авторську модель психологічної профілактики шкільного насильства серед дітей молодшого шкільного віку, що спрямована на корекцію, запобігання та зниження агресивних проявів поведінки в учнів. У програмі попередження булінгу враховано основні вектори особистісного розвитку молодших школярів: розуміння дитиною цінності й унікальності себе та оточуючих, своїх емоцій, розвиток здатності до самоаналізу та адекватності самооцінки, вдосконалення навичок саморегуляції поведінки, виховання установки на діалогічність як важливу передумову гармонійної взаємодії з іншими. Авторська програма психопрофілактики шкільного насильства передбачає роботу з учителями початкових класів і батьками учнів.
References
Впровадження пілотної моделі структурної профілактики
насильства щодо дітей: узагальнення досвіду проекту. Інформаційно-методичні матеріали / Н.В. Зимівець, Ю.М. Малієнко, Т.П. Цюман / За заг. ред. І.Д. Звєрєвої. – К., 2009. –
с.
Пеньковська Н.М. Групова психокорекція у роботі з молодшими школярами (психологічний супровід особистісного
становлення молодших школярів) / Н.М. Пеньковська. –
Тернопіль : ТНПУ, 2007. – 118 с.
Приходько Ю.О. Психологічна профілактика як напрямок
діяльності психолога закладу освіти: [Текст] / Ю.О. Приходько // Вісник Інституту розвитку дитини : зб. наук. пр. /
Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Ін-т розвитку дитини. – Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010. Серія:
Філософія. Педагогіка. Психологія, Вип. 8. – С. 158–166.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.