Теоретичні аспекти моделювання процесу психологічної профілактики шкільного насильства
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pКлючові слова:
шкільне насильство, психологічна профілактика, психологічна просвіта, молодший школяр, булінг, агресивність, демонстративність, тривожність.Анотація
Стаття присвячена одній із актуальних проблем у сучасній психологічній науці – психологічній профілактиці шкільного насильства. У роботі представлено узагальнені результати теоретичного аналізу наукової літератури, проаналізовано сучасні якісні дослідницькі проекти та програми психопрофілактики шкільного і сімейного насильства, які за останні десятиліття проводилися в Україні, узагальнено кращий вітчизняний досвід з організації попередження насильства в школі. Чітко окреслено складові психологічної профілактики шкільного насильства в середовищі дітей початкових класів, відповідно до рівнів профілактики (первинна, вторинна, третинна), що містять формулювання мети, рівень психологічного впливу та релевантні засоби профілактики. Розглянуто основні завдання й рівні роботи психолога в руслі гуманістичної, когнітивної, біхевіоральної психології. Представлено провідні принципи, які визначають як процесуальні, так і результативні показники реалізації програми. Теоретично обґрунтовано та розроблено авторську модель психологічної профілактики шкільного насильства серед дітей молодшого шкільного віку, що спрямована на корекцію, запобігання та зниження агресивних проявів поведінки в учнів. У програмі попередження булінгу враховано основні вектори особистісного розвитку молодших школярів: розуміння дитиною цінності й унікальності себе та оточуючих, своїх емоцій, розвиток здатності до самоаналізу та адекватності самооцінки, вдосконалення навичок саморегуляції поведінки, виховання установки на діалогічність як важливу передумову гармонійної взаємодії з іншими. Авторська програма психопрофілактики шкільного насильства передбачає роботу з учителями початкових класів і батьками учнів.
Посилання
Впровадження пілотної моделі структурної профілактики
насильства щодо дітей: узагальнення досвіду проекту. Інформаційно-методичні матеріали / Н.В. Зимівець, Ю.М. Малієнко, Т.П. Цюман / За заг. ред. І.Д. Звєрєвої. – К., 2009. –
с.
Пеньковська Н.М. Групова психокорекція у роботі з молодшими школярами (психологічний супровід особистісного
становлення молодших школярів) / Н.М. Пеньковська. –
Тернопіль : ТНПУ, 2007. – 118 с.
Приходько Ю.О. Психологічна профілактика як напрямок
діяльності психолога закладу освіти: [Текст] / Ю.О. Приходько // Вісник Інституту розвитку дитини : зб. наук. пр. /
Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Ін-т розвитку дитини. – Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010. Серія:
Філософія. Педагогіка. Психологія, Вип. 8. – С. 158–166.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.