Методичні аспекти дослідження витоків просоціальності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pKeywords:
просоціальність, просоціальний розвиток, діагностичний інструментарій, просоціальна поведінка дітей, економічні ігри, експериментальні моделі, соціальні ігри.Abstract
В статті проаналізовано причини інтенсифікації досліджень, спрямованих на вивчення генезису просоціальної поведінки в контексті вікового розвитку. Обговорюються особливості методичного інструментарію, який використовується для вивчення додиспозиційного рівня просоціальної поведінки в дітей-немовлят та раннього віку. Описано особливості експериментів і соціальних ігор, які забезпечують можливість вивчення чутливості дітей до потреб іншої людини, виникнення бажання надавати допомогу, розуміти принцип справедливості, діяти у його відповідності, проявляти первинні форми щедрості і співчуття. Здійснений аналіз показав, що діагностичний інструментарій для вивчення передумов просоціальної поведінки характеризується великою різноманітністю. Встановлено, що основними методами вивчення ранніх форм просоціальної поведінки є природне спостереження та експеримент, який має форму економічних або соціальних ігор; останні моделюють різні форми взаємостосунків, що дозволяє спостерігати появу перших форм просоціальних дій, емоційно-когнітивну включеність дитини в соціальний контекст ситуацій. Встановлено, що багаточисельні моделі експериментів відрізняються за декількома критеріями: об’єктом дослідження (емоційна реакція дитини, проактивна чи реактивна просоціальна дія та інш.), характером позицій дитини в ігровій ситуації (активний учасник – зовнішній спостерігач), особливостями партнерів (дорослі, однолітки, іграшки), технічними характеристиками експерименту (використання технічних засобів для моделювання та демонстрації діагностичних ситуацій а також фіксації реакції дитини), характером та кількістю діагностичного матеріалу а також його приналежністю (дитина, партнер, експериментатор), наявністю крос-культурного порівняння. В цілому можна констатувати, що методичний аспект аналізу просоціального розвитку дітей раннього віку в психологічній науці знаходиться в інтенсивній розробці.
References
Лисина М.И. Формирование личности ребёнка в общении /
М.И. Лисина. – СПб. : Питер, 2009. – 320 с.
Павелків Р.В. Просоціальний розвиток особистості: монографія / Р.В. Павелків, Н.В. Корчакова. – Рівне : О.Зень,
– 384 с.
Eisenberg N. The roots of prosocial behavior in children /
N. Eisenberg, P. H. Mussen. – Cambridge University Press,
– 195 р.
House B. R. Ontogeny of prosocial behavior across diverse
societies / B.R. House //Proceedings of the National Academy
of Sciences. – 2013. – Vol. 110. – Issue 36.– РР. 14586–14591.
Ibbotson P. Little Dictators: A Developmental Meta-analysis
of Prosocial Behavior / P. Ibbotson // Current Anthropology.–
– Vol. 55.– Issue 6.– PР. 814–821.
Kanngiesser P. Young Children Consider Merit when
Sharing Resources with Others : [Электронный ресурс] /
P. Kanngiesser, F. Warneken // PLоS One. – Режим доступа к
журн. : http://journals.plos.org/plosone/article?id =10.1371/
journal.pone.0043979.
Malti T. Aggressive and prosocial children’s emotion
attributions and moral reasoning/ T. Malti, L. Gasser,
M. Buchmann // Aggressive Behavior. – 2009. – Vol.35. –
Issue 1. – PP. 90–102.
Sheskin M. Life-history theory explains childhood moral
development / M. Sheskin, C.Chevallier, S.Lambert // Trends
in cognitive science. –2014. – Vol. 18.–Issue 12. – PP.613-615.
Schmidt M. Fairness Expectations and Altruistic Sharing
in 15-Month-Old Human Infants. [Элект ронный ресурс] /
M. Schmidt, J. Sommerville // PLoS ONE.– 2011. –Vol. 6. –
Issue 10. – PP. e23223. – Режим доступа к журн. http://
journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/ journal.
pone.0023223.
Sloane S. Do infants have a sense of fairness? / S. Sloane,
R. Baillargeon, D. Premack // Psychology Science. – 2012. –
Vol. 23. – Issue 2. – PP.196–204.
Warneken F. Varieties of altruism in children and chimpanzees /
F. Warneken, M. Tomasello // PLoS ONE. – 2012. – Vol. 7. –
Issue 8. – PP.1–5.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.