Методичні аспекти дослідження витоків просоціальності

Автор(и)

  • Н.В. Корчакова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25p

Ключові слова:

просоціальність, просоціальний розвиток, діагностичний інструментарій, просоціальна поведінка дітей, економічні ігри, експериментальні моделі, соціальні ігри.

Анотація

В статті проаналізовано причини інтенсифікації досліджень, спрямованих на вивчення генезису просоціальної поведінки в контексті вікового розвитку. Обговорюються особливості методичного інструментарію, який використовується для вивчення додиспозиційного рівня просоціальної поведінки в дітей-немовлят та раннього віку. Описано особливості експериментів і соціальних ігор, які забезпечують можливість вивчення чутливості дітей до потреб іншої людини, виникнення бажання надавати допомогу, розуміти принцип справедливості, діяти у його відповідності, проявляти первинні форми щедрості і співчуття. Здійснений аналіз показав, що діагностичний інструментарій для вивчення передумов просоціальної поведінки характеризується великою різноманітністю. Встановлено, що основними методами вивчення ранніх форм просоціальної поведінки є природне спостереження та експеримент, який має форму економічних або соціальних ігор; останні моделюють різні форми взаємостосунків, що дозволяє спостерігати появу перших форм просоціальних дій, емоційно-когнітивну включеність дитини в соціальний контекст ситуацій. Встановлено, що багаточисельні моделі експериментів відрізняються за декількома критеріями: об’єктом дослідження (емоційна реакція дитини, проактивна чи реактивна просоціальна дія та інш.), характером позицій дитини в ігровій ситуації (активний учасник – зовнішній спостерігач), особливостями партнерів (дорослі, однолітки, іграшки), технічними характеристиками експерименту (використання технічних засобів для моделювання та демонстрації діагностичних ситуацій а також фіксації реакції дитини), характером та кількістю діагностичного матеріалу а також його приналежністю (дитина, партнер, експериментатор), наявністю крос-культурного порівняння. В цілому можна констатувати, що методичний аспект аналізу просоціального розвитку дітей раннього віку в психологічній науці знаходиться в інтенсивній розробці.

Посилання

Лисина М.И. Формирование личности ребёнка в общении /

М.И. Лисина. – СПб. : Питер, 2009. – 320 с.

Павелків Р.В. Просоціальний розвиток особистості: монографія / Р.В. Павелків, Н.В. Корчакова. – Рівне : О.Зень,

– 384 с.

Eisenberg N. The roots of prosocial behavior in children /

N. Eisenberg, P. H. Mussen. – Cambridge University Press,

– 195 р.

House B. R. Ontogeny of prosocial behavior across diverse

societies / B.R. House //Proceedings of the National Academy

of Sciences. – 2013. – Vol. 110. – Issue 36.– РР. 14586–14591.

Ibbotson P. Little Dictators: A Developmental Meta-analysis

of Prosocial Behavior / P. Ibbotson // Current Anthropology.–

– Vol. 55.– Issue 6.– PР. 814–821.

Kanngiesser P. Young Children Consider Merit when

Sharing Resources with Others : [Электронный ресурс] /

P. Kanngiesser, F. Warneken // PLоS One. – Режим доступа к

журн. : http://journals.plos.org/plosone/article?id =10.1371/

journal.pone.0043979.

Malti T. Aggressive and prosocial children’s emotion

attributions and moral reasoning/ T. Malti, L. Gasser,

M. Buchmann // Aggressive Behavior. – 2009. – Vol.35. –

Issue 1. – PP. 90–102.

Sheskin M. Life-history theory explains childhood moral

development / M. Sheskin, C.Chevallier, S.Lambert // Trends

in cognitive science. –2014. – Vol. 18.–Issue 12. – PP.613-615.

Schmidt M. Fairness Expectations and Altruistic Sharing

in 15-Month-Old Human Infants. [Элект ронный ресурс] /

M. Schmidt, J. Sommerville // PLoS ONE.– 2011. –Vol. 6. –

Issue 10. – PP. e23223. – Режим доступа к журн. http://

journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/ journal.

pone.0023223.

Sloane S. Do infants have a sense of fairness? / S. Sloane,

R. Baillargeon, D. Premack // Psychology Science. – 2012. –

Vol. 23. – Issue 2. – PP.196–204.

Warneken F. Varieties of altruism in children and chimpanzees /

F. Warneken, M. Tomasello // PLoS ONE. – 2012. – Vol. 7. –

Issue 8. – PP.1–5.

##submission.downloads##

Як цитувати

Корчакова, Н. (2019). Методичні аспекти дослідження витоків просоціальності. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (28). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%p