Методичні аспекти дослідження витоків просоціальності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pКлючові слова:
просоціальність, просоціальний розвиток, діагностичний інструментарій, просоціальна поведінка дітей, економічні ігри, експериментальні моделі, соціальні ігри.Анотація
В статті проаналізовано причини інтенсифікації досліджень, спрямованих на вивчення генезису просоціальної поведінки в контексті вікового розвитку. Обговорюються особливості методичного інструментарію, який використовується для вивчення додиспозиційного рівня просоціальної поведінки в дітей-немовлят та раннього віку. Описано особливості експериментів і соціальних ігор, які забезпечують можливість вивчення чутливості дітей до потреб іншої людини, виникнення бажання надавати допомогу, розуміти принцип справедливості, діяти у його відповідності, проявляти первинні форми щедрості і співчуття. Здійснений аналіз показав, що діагностичний інструментарій для вивчення передумов просоціальної поведінки характеризується великою різноманітністю. Встановлено, що основними методами вивчення ранніх форм просоціальної поведінки є природне спостереження та експеримент, який має форму економічних або соціальних ігор; останні моделюють різні форми взаємостосунків, що дозволяє спостерігати появу перших форм просоціальних дій, емоційно-когнітивну включеність дитини в соціальний контекст ситуацій. Встановлено, що багаточисельні моделі експериментів відрізняються за декількома критеріями: об’єктом дослідження (емоційна реакція дитини, проактивна чи реактивна просоціальна дія та інш.), характером позицій дитини в ігровій ситуації (активний учасник – зовнішній спостерігач), особливостями партнерів (дорослі, однолітки, іграшки), технічними характеристиками експерименту (використання технічних засобів для моделювання та демонстрації діагностичних ситуацій а також фіксації реакції дитини), характером та кількістю діагностичного матеріалу а також його приналежністю (дитина, партнер, експериментатор), наявністю крос-культурного порівняння. В цілому можна констатувати, що методичний аспект аналізу просоціального розвитку дітей раннього віку в психологічній науці знаходиться в інтенсивній розробці.
Посилання
Лисина М.И. Формирование личности ребёнка в общении /
М.И. Лисина. – СПб. : Питер, 2009. – 320 с.
Павелків Р.В. Просоціальний розвиток особистості: монографія / Р.В. Павелків, Н.В. Корчакова. – Рівне : О.Зень,
– 384 с.
Eisenberg N. The roots of prosocial behavior in children /
N. Eisenberg, P. H. Mussen. – Cambridge University Press,
– 195 р.
House B. R. Ontogeny of prosocial behavior across diverse
societies / B.R. House //Proceedings of the National Academy
of Sciences. – 2013. – Vol. 110. – Issue 36.– РР. 14586–14591.
Ibbotson P. Little Dictators: A Developmental Meta-analysis
of Prosocial Behavior / P. Ibbotson // Current Anthropology.–
– Vol. 55.– Issue 6.– PР. 814–821.
Kanngiesser P. Young Children Consider Merit when
Sharing Resources with Others : [Электронный ресурс] /
P. Kanngiesser, F. Warneken // PLоS One. – Режим доступа к
журн. : http://journals.plos.org/plosone/article?id =10.1371/
journal.pone.0043979.
Malti T. Aggressive and prosocial children’s emotion
attributions and moral reasoning/ T. Malti, L. Gasser,
M. Buchmann // Aggressive Behavior. – 2009. – Vol.35. –
Issue 1. – PP. 90–102.
Sheskin M. Life-history theory explains childhood moral
development / M. Sheskin, C.Chevallier, S.Lambert // Trends
in cognitive science. –2014. – Vol. 18.–Issue 12. – PP.613-615.
Schmidt M. Fairness Expectations and Altruistic Sharing
in 15-Month-Old Human Infants. [Элект ронный ресурс] /
M. Schmidt, J. Sommerville // PLoS ONE.– 2011. –Vol. 6. –
Issue 10. – PP. e23223. – Режим доступа к журн. http://
journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/ journal.
pone.0023223.
Sloane S. Do infants have a sense of fairness? / S. Sloane,
R. Baillargeon, D. Premack // Psychology Science. – 2012. –
Vol. 23. – Issue 2. – PP.196–204.
Warneken F. Varieties of altruism in children and chimpanzees /
F. Warneken, M. Tomasello // PLoS ONE. – 2012. – Vol. 7. –
Issue 8. – PP.1–5.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.