Теоретико-методологічний аналіз дослідження емоційної компетентності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pKeywords:
особистість, емоції, емоційна сфера, емоційний інтелект, емоційна компетентність.Abstract
Розкрито основні напрямки дослідження поняття емоційної компетентності в психологічній науці. Систематизовано концепції вітчизняних і зарубіжних досліджень. Представлено узагальнені результати теоретичного вивчення емоційної компетентності. Вивчено та узагальнено твердження окремих учених, а також теоретико-методологічні засади дослідження феномена емоційної компетентності. Виявлено, що серед дослідників емоційної компетентності немає однозначної думки щодо визначення цього поняття, його змісту, структури, а також факторів, що визначають її розвиток. Уточнено визначення поняття «емоційна компетентність» як складного інтегративного утворення, що включає сукупність когнітивних, поведінкових і власне емоційних якостей, що забезпечують усвідомлення, розуміння і регуляцію власних емоцій і емоцій оточуючих, що впливають на успішність міжособистісних взаємодій та особистісний розвиток. Визначено структурні компоненти емоційної компетентності та виділено характерні змістовні ознаки цього феномена. Визначено сутність і зміст поняття «емоційний інтелект». Встановлено, що конструкт «емоційний інтелект» набуває різноманітних форм і змісту залежно від поглядів дослідників. Методологічно обґрунтовано, що введення поняття «емоційний інтелект» у категоріальний апарат сучасної психології представляється значущим і актуальним завданням. Визначаються співвідношення понять «емоційний інтелект», «емоційна компетентність». Доведено, що розвинений емоційний інтелект та емоційна компетентність особистості є важливою умовою її життєвого успіху, задоволеності та впевненості. Зроблено висновок, що порушена проблема, незважаючи на її величезну значущість, поки що залишається недостатньо дослідженою в теоретичному плані і потребує подальшого наукового вивчення та обґрунтування.
References
Вайсбах X. Эмоциональный интеллект / X. Вайсбах, У. Дакс;
Пер. А.B.Павлов. – М. : ЛИК-Пресс, 1998. – 160 с.
Вилюнас В.К. Психология эмоциональных явлений / В.К.
Вилюнас. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 1976. – 142 с.
Выготский Л.С. История развития высших психических
функций: Проблемы развития психики / Л.С. Выготский //
Собр. соч. в 6-ти т. [т.4] / Под ред. А.М.Матюшкина. – М. :
Педагогика, 1983. – 468 с.
Выготский Л.C. О двух направлениях в понимании природы
эмоций в зарубежной психологии в начале XX века /
Л.C. Выготский // Вопрсы психологии. – 1968. – №2. –
С. 157–159.
Горскова Г.Г. Введение понятия эмоционального интеллекта
в психологическую культуру / Г.Г. Горскова // Ананьевские
чтения : Тез. науч.- практ. конф. – СПб., 1999. – С. 45–48.
Гоулмен Д. Эмоциональное лидерство: Искусство управления людьми на основе эмоционального интеллекта / Д. Гоулмен, Р. Бояцис, Э. Макки; Пер. с англ. – М. : Альпина Бизнес
Букс, 2005. – 301 с.
Гоулмен Д. Эмоциональный интеллект: спорные вопросы
и распространённые заблуждения / Д. Гоулмен, Р. Эммерлинг // Отдел кадров. – 2004. – №8. – С. 121–125.
Запорожец A.B. Об эмоциях и их развитии у ребёнка /
A.B. Запорожец // Избр. психол. труды: В 2-х т. [т.2] /Под
ред. В.В. Давыдова, В.П. Зинченко. – М. : Педагогика,
– 296 с.
Зинченко В.П. Аффект и интеллект в образовании / В.П. Зинченко. – М. : Тривола, 1995. – 64 с.
Изард К.Е. Эмоции человека / К.Е.Изард; [Пер. с англ.]. –
М. : Изд-во Моск. ун-та, 1980. – 440 с.
Лазуренко О.О. До питання щодо розвитку поняття «емоційна компетентність» у психології / О.О. Лазуренко //Науковий огляд. – №1 (11). – Київ, 2015. – С. 116–123.
Лазуренко О.О. Емоції і їх значення в життєдіяльності людини / О.О. Лазуренко. – К., 1997. – 60 с.
Леонтьев А.Н. Потребности, эмоции, мотивы: Конспект лекций / А.Н. Леонтьев. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 1971. – 198 с.
Люсин Д.В. Структура эмоционального интеллекта и
связь его компонентов с индивидуальными особенностями: эмпирический анализ / Д.В. Люсин, О.О. Марютина,
A.C. Степанова // Социальный интеллект: Теория, измерения, исследования / Под ред. Люсина Д.В., Ушакова Д.В. –
Москва : Изд- во «Институт психологии РАН», 2004. –
С. 129–140.
Маслоу А. Дальние достижения человеческой природы /
А. Маслоу. – М. : Прайм-знак, 2002. – 254 с.
Николаева В.В. О психологической природе алекситимии:
Психол. исслед. / В.В Николаева. – М. : Изд-во Моск. ун-та,
– 166 с.
Равен Д. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Д. Равен; [Пер. с англ.] //
Под общ. ред. В.И.Белопольского. – М. : Когито-Центр,
– 400 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. – Изд. 2-е. /
С. Л. Рубинштейн / – М. : Учпедгиз, 1946. – 704 с.
Теплов Б.М. Проблемы индивидуальных различий: Избр.
работы / Б.М. Теплов. – М. : Изд-во Акад. пед. наук РСФСР,
– 536 с.
Трухан Е.А. Структура темперамента: основные компоненты / Е.А. Трухан // Весн. Бел. дзярж. ун-та. – Сер 3. –
№ 1. – 2003. – 34 с.
Bar-On R. Emotional Intelligence Inventory (EQ-i): Technical
Manual. – Toronto, Canada: Multi-Health Systems, 1997. – 278 p.
Mayer, J.D., Salovey, P. The intelligence of emotional intelligence // Intelligence – N.Y., 1993. – 433–442 p.
Mayer J.D. Emotional intelligence as standard intelligence/
J.D. Mayer, P. Salovey, G. Caruso, D.& Sitarenios//Emotion,
l. – V 1. – 232–242 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.