Теоретико-методологічний аналіз дослідження емоційної компетентності

Автор(и)

  • Е.А. Лазуренко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25p

Ключові слова:

особистість, емоції, емоційна сфера, емоційний інтелект, емоційна компетентність.

Анотація

Розкрито основні напрямки дослідження поняття емоційної компетентності в психологічній науці. Систематизовано концепції вітчизняних і зарубіжних досліджень. Представлено узагальнені результати теоретичного вивчення емоційної компетентності. Вивчено та узагальнено твердження окремих учених, а також теоретико-методологічні засади дослідження феномена емоційної компетентності. Виявлено, що серед дослідників емоційної компетентності немає однозначної думки щодо визначення цього поняття, його змісту, структури, а також факторів, що визначають її розвиток. Уточнено визначення поняття «емоційна компетентність» як складного інтегративного утворення, що включає сукупність когнітивних, поведінкових і власне емоційних якостей, що забезпечують усвідомлення, розуміння і регуляцію власних емоцій і емоцій оточуючих, що впливають на успішність міжособистісних взаємодій та особистісний розвиток. Визначено структурні компоненти емоційної компетентності та виділено характерні змістовні ознаки цього феномена. Визначено сутність і зміст поняття «емоційний інтелект». Встановлено, що конструкт «емоційний інтелект» набуває різноманітних форм і змісту залежно від поглядів дослідників. Методологічно обґрунтовано, що введення поняття «емоційний інтелект» у категоріальний апарат сучасної психології представляється значущим і актуальним завданням. Визначаються співвідношення понять «емоційний інтелект», «емоційна компетентність». Доведено, що розвинений емоційний інтелект та емоційна компетентність особистості є важливою умовою її життєвого успіху, задоволеності та впевненості. Зроблено висновок, що порушена проблема, незважаючи на її величезну значущість, поки що залишається недостатньо дослідженою в теоретичному плані і потребує подальшого наукового вивчення та обґрунтування.

Посилання

Вайсбах X. Эмоциональный интеллект / X. Вайсбах, У. Дакс;

Пер. А.B.Павлов. – М. : ЛИК-Пресс, 1998. – 160 с.

Вилюнас В.К. Психология эмоциональных явлений / В.К.

Вилюнас. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 1976. – 142 с.

Выготский Л.С. История развития высших психических

функций: Проблемы развития психики / Л.С. Выготский //

Собр. соч. в 6-ти т. [т.4] / Под ред. А.М.Матюшкина. – М. :

Педагогика, 1983. – 468 с.

Выготский Л.C. О двух направлениях в понимании природы

эмоций в зарубежной психологии в начале XX века /

Л.C. Выготский // Вопрсы психологии. – 1968. – №2. –

С. 157–159.

Горскова Г.Г. Введение понятия эмоционального интеллекта

в психологическую культуру / Г.Г. Горскова // Ананьевские

чтения : Тез. науч.- практ. конф. – СПб., 1999. – С. 45–48.

Гоулмен Д. Эмоциональное лидерство: Искусство управления людьми на основе эмоционального интеллекта / Д. Гоулмен, Р. Бояцис, Э. Макки; Пер. с англ. – М. : Альпина Бизнес

Букс, 2005. – 301 с.

Гоулмен Д. Эмоциональный интеллект: спорные вопросы

и распространённые заблуждения / Д. Гоулмен, Р. Эммерлинг // Отдел кадров. – 2004. – №8. – С. 121–125.

Запорожец A.B. Об эмоциях и их развитии у ребёнка /

A.B. Запорожец // Избр. психол. труды: В 2-х т. [т.2] /Под

ред. В.В. Давыдова, В.П. Зинченко. – М. : Педагогика,

– 296 с.

Зинченко В.П. Аффект и интеллект в образовании / В.П. Зинченко. – М. : Тривола, 1995. – 64 с.

Изард К.Е. Эмоции человека / К.Е.Изард; [Пер. с англ.]. –

М. : Изд-во Моск. ун-та, 1980. – 440 с.

Лазуренко О.О. До питання щодо розвитку поняття «емоційна компетентність» у психології / О.О. Лазуренко //Науковий огляд. – №1 (11). – Київ, 2015. – С. 116–123.

Лазуренко О.О. Емоції і їх значення в життєдіяльності людини / О.О. Лазуренко. – К., 1997. – 60 с.

Леонтьев А.Н. Потребности, эмоции, мотивы: Конспект лекций / А.Н. Леонтьев. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 1971. – 198 с.

Люсин Д.В. Структура эмоционального интеллекта и

связь его компонентов с индивидуальными особенностями: эмпирический анализ / Д.В. Люсин, О.О. Марютина,

A.C. Степанова // Социальный интеллект: Теория, измерения, исследования / Под ред. Люсина Д.В., Ушакова Д.В. –

Москва : Изд- во «Институт психологии РАН», 2004. –

С. 129–140.

Маслоу А. Дальние достижения человеческой природы /

А. Маслоу. – М. : Прайм-знак, 2002. – 254 с.

Николаева В.В. О психологической природе алекситимии:

Психол. исслед. / В.В Николаева. – М. : Изд-во Моск. ун-та,

– 166 с.

Равен Д. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Д. Равен; [Пер. с англ.] //

Под общ. ред. В.И.Белопольского. – М. : Когито-Центр,

– 400 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. – Изд. 2-е. /

С. Л. Рубинштейн / – М. : Учпедгиз, 1946. – 704 с.

Теплов Б.М. Проблемы индивидуальных различий: Избр.

работы / Б.М. Теплов. – М. : Изд-во Акад. пед. наук РСФСР,

– 536 с.

Трухан Е.А. Структура темперамента: основные компоненты / Е.А. Трухан // Весн. Бел. дзярж. ун-та. – Сер 3. –

№ 1. – 2003. – 34 с.

Bar-On R. Emotional Intelligence Inventory (EQ-i): Technical

Manual. – Toronto, Canada: Multi-Health Systems, 1997. – 278 p.

Mayer, J.D., Salovey, P. The intelligence of emotional intelligence // Intelligence – N.Y., 1993. – 433–442 p.

Mayer J.D. Emotional intelligence as standard intelligence/

J.D. Mayer, P. Salovey, G. Caruso, D.& Sitarenios//Emotion,

l. – V 1. – 232–242 p.

##submission.downloads##

Як цитувати

Лазуренко, Е. (2019). Теоретико-методологічний аналіз дослідження емоційної компетентності. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (28). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%p