Психологічні особливості прояву фемінності/маскулінності у жінок-педагогів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pKeywords:
андрогінність, фемінність, маскулінність, креативність, гендер, жінки-педагоги, конфліктність, потенціал, життєтворчий.Abstract
У статті досліджено походження поняття «андрогінність», проаналізовано його трактування у філософських і психологічних студіях
Визначено взаємозв’язок фемінності, маскулінності з рівнем тривожності, конфліктності, ригідності та лабільності психіки, креативності у жінок-педагогів. Експериментально перевірено домінування андрогінності, маскулінності чи фемінності у жінок залежно від їхнього віку, сімейного стану, наявності або відсутності у них дітей, місця проживання. Доведено, що маскулінний показник більший у жінок, які розлучені або є вдовами, оскільки вони беруть на себе чоловічі функції й обов’язки. Серед заміжніх і незаміжніх є досить фемінні жінки, хоча домінують особи андрогінного типу. Визначено, що показники андрогінності і фемінності є майже сталими у всі вікові періоди життєвого шляху жінки-педагога, проте рівень маскулінності підвищується після 51 року саме у вчителів сільських шкіл та викладачів вищих навчальних закладів. Підтверджено, що прояви жіночності найбільш притаманні жінкам-педагогам міських шкіл у віці до тридцяти років та після п’ятдесяти. Найнижчим є показник маскулінності майже у всіх вікових групах і домінантним залишається рівень андрогінності. Результати емпіричного дослідження у жінок професорсько-викладацького складу корелюють із показниками вчителів сільських шкіл. У ході більш детального аналізу виявлено, що маскулінні риси притаманні жінкам сільської місцевості. З аналізу науково-психологічних студій та експериментально дослідження визначено, що андрогінний тип особистості жінки має значний потенціал для творення свого життєвого простору в усіх його сферах: особистісній, професійній, сімейній. Креативний потенціал особистості визначає його здатність до життєтворчої активності.
References
Бем С. Линзы гендера: трансформация взглядов на проблему
неравенства полов / С. Бем. – М., 2004. – 234 с.
Бердяев Н. А. Философия свободы. Смысл творчества /
Н.А. Бердяев. – М. : «Правда», 1989. – 289 с.
Говорун Т. В. Гендерна психологія : [навчальний посібник] /
Т. В. Говорун, О. М. Кікінеджі. – К. : Видавничий центр
«Академія», 2004. – 308 с.
Завгородня О. В. Психологія художньо обдарованої особистості: гендерний аспект. [Монографія] / О. В. Завгородня. – Київ : Наукова думка, 2007. – 264 с.
Платон. Сочинения : [в 3 т.] – Т. 2. / Платон. – М. : Мысли,
– 560 с.
Элоян М. Р. Философия хозяйства С. Н. Булгакова в контексте русской и европейской философии конца XIX – начала
XX вв. : дис. ... д-ра филос. наук : 09.00.03 / Марина Ринадовна Элоян. – Москва, 2006. – 349 с.
Юнг К. Г. Аналитическая психология: Прошлое и настоящее / К. Г. Юнг, Э. Самюэлс. – М. : Мартис, 1997. – 320 с.
Юнг К. Психоанализ и искусство / К. Юнг, Э. Нойманн; пер.
с англ. – М. : REFL-book; К. : Ваклер, 1996. – 304 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.