Психологічні особливості прояву фемінності/маскулінності у жінок-педагогів

Автор(и)

  • І.В. Кукуленко-Лук’янець

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25p

Ключові слова:

андрогінність, фемінність, маскулінність, креативність, гендер, жінки-педагоги, конфліктність, потенціал, життєтворчий.

Анотація

У статті досліджено походження поняття «андрогінність», проаналізовано його трактування у філософських і психологічних студіях

Визначено взаємозв’язок фемінності, маскулінності з рівнем тривожності, конфліктності, ригідності та лабільності психіки, креативності у жінок-педагогів. Експериментально перевірено домінування андрогінності, маскулінності чи фемінності у жінок залежно від їхнього віку, сімейного стану, наявності або відсутності у них дітей, місця проживання. Доведено, що маскулінний показник більший у жінок, які розлучені або є вдовами, оскільки вони беруть на себе чоловічі функції й обов’язки. Серед заміжніх і незаміжніх є досить фемінні жінки, хоча домінують особи андрогінного типу. Визначено, що показники андрогінності і фемінності є майже сталими у всі вікові періоди життєвого шляху жінки-педагога, проте рівень маскулінності підвищується після 51 року саме у вчителів сільських шкіл та викладачів вищих навчальних закладів. Підтверджено, що прояви жіночності найбільш притаманні жінкам-педагогам міських шкіл у віці до тридцяти років та після п’ятдесяти. Найнижчим є показник маскулінності майже у всіх вікових групах і домінантним залишається рівень андрогінності. Результати емпіричного дослідження у жінок професорсько-викладацького складу корелюють із показниками вчителів сільських шкіл. У ході більш детального аналізу виявлено, що маскулінні риси притаманні жінкам сільської місцевості. З аналізу науково-психологічних студій та експериментально дослідження визначено, що андрогінний тип особистості жінки має значний потенціал для творення свого життєвого простору в усіх його сферах: особистісній, професійній, сімейній. Креативний потенціал особистості визначає його здатність до життєтворчої активності.

Посилання

Бем С. Линзы гендера: трансформация взглядов на проблему

неравенства полов / С. Бем. – М., 2004. – 234 с.

Бердяев Н. А. Философия свободы. Смысл творчества /

Н.А. Бердяев. – М. : «Правда», 1989. – 289 с.

Говорун Т. В. Гендерна психологія : [навчальний посібник] /

Т. В. Говорун, О. М. Кікінеджі. – К. : Видавничий центр

«Академія», 2004. – 308 с.

Завгородня О. В. Психологія художньо обдарованої особистості: гендерний аспект. [Монографія] / О. В. Завгородня. – Київ : Наукова думка, 2007. – 264 с.

Платон. Сочинения : [в 3 т.] – Т. 2. / Платон. – М. : Мысли,

– 560 с.

Элоян М. Р. Философия хозяйства С. Н. Булгакова в контексте русской и европейской философии конца XIX – начала

XX вв. : дис. ... д-ра филос. наук : 09.00.03 / Марина Ринадовна Элоян. – Москва, 2006. – 349 с.

Юнг К. Г. Аналитическая психология: Прошлое и настоящее / К. Г. Юнг, Э. Самюэлс. – М. : Мартис, 1997. – 320 с.

Юнг К. Психоанализ и искусство / К. Юнг, Э. Нойманн; пер.

с англ. – М. : REFL-book; К. : Ваклер, 1996. – 304 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Кукуленко-Лук’янець, І. (2019). Психологічні особливості прояву фемінності/маскулінності у жінок-педагогів. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (27). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%p