Корекційна програма тренінгової форми: «Гендерна ідентичність як чинник психологічного благополуччя студентської молоді»
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pKeywords:
тип гендерної ідентичності, маскулінний тип, фемінінний тип, андрогінний тип, недиференційований тип, рівень самооцінки, переживання самотності, психологічне благополуччя, юнацький вік.Abstract
У статті проаналізовано феномен гендерної ідентичності особистості як важливого чинника формування «Я» – концепції молоді, самореалізації, усвідомленні власної цінності та соціалізації у сучасному світі. Наголошено на важливості розуміння свого типу гендерної ідентичності саме у юнацькому віці, оскільки це період формування світогляду, самосвідомості, характеру і життєвого самовизначення людини. Дуже часто до цього періоду розуміння своєї гендерної ідентичності у студентської молоді ще є несформованим. Визначено, що основною метою усвідомлення гендерної ідентичності є самопізнання особистості, прийняття себе як індивідуальності та використання переваг свого типу гендерної ідентичності для встановлення продуктивних і тісних соціальних зв’язків. Наведено результати попередніх досліджень стосовно рівня самооцінки та переживання самотності студентами різних типів гендерної ідентичності. Визначено основні детермінанти психологічного благополуччя особистості. Представлено корекційну програму розвитку компонентів гендерної ідентичності як чинника психологічного благополуччя серед студентської молоді. Розкрито завдання програми, обґрунтовано теоретико-методологічні засади. Охарактеризовано психотехнології та методи роботи. Окреслено основні напрямки програми: 1) усвідомлення студентами власного типу гендерної ідентичності; 2) розвиток усвідомлення андрогінного типу гендерної ідентичності як такого, що найбільше сприяє психологічному благополуччю особистості; 3) підвищення рівня самооцінки серед всіх типів гендерної ідентичності; 4) зниження суб’єктивного переживання самотності серед всіх типів гендерної ідентичності. Наведено короткий зміст занять.
References
Безпальча Р. Гендер і Ми. Інтегрування гендерного підходу в
освіту та виховання: навч.-метод. посіб. для шк. та ст. молоді / Р. Безпальча, Т. Мельник. – К., 2009. – 160 с.
Бондаревська І.О. Гендерна ідентичність жінок-менеджерів:
монографія / І. О. Бондаревська. – Дніпропетровськ: «Інновація», 2011. – 224 с.
Воронцова Т. В. Захисти себе від ВІЛ. Тренінги життєвих навичок: посібник для учнів старшого підліткового та юнацького віку / Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко. – К.: Освіта,
– 168 с.
Городнова Н. Гендерний розвиток особистості: 2-е видання /
Н. Городнова. – К.: Шк. світ, 2001. – 128 с.
Джонсон Д. В. Соціальна психологія: тренінг міжособистісного спілкування / Д. В. Джонсон. – К.: Вид. дім «КМ Академія», 2003. – 288 с.
Дмитренко О. Ю. Взаємозв’язок психологічного благополуччя з типом гендерної ідентичності та індивідуальнопсихологічними характеристиками студентської молоді /
О.Ю. Дмитренко // Актуальні проблеми психології: зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН
України. Том 11. – Вип.9. – К.: Фенікс, 2014. – С. 318-
Дмитренко О.Ю. Гендерна ідентичність як детермінанта самооцінки / О.Ю. Дмитренко // Актуальні проблеми психології: зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. Вип.31-32. – 2011. – С.359-364.
Дмитренко О.Ю. Прояв суб’єктивного переживання самотності, самооцінки та депресивного стану в залежності від
типу гендерної ідентичності та статі студентської молоді /
Ю. Ю. Дмитренко // Проблеми сучасної педагогічної освіти.
Сер.: Педагогіка і психологія. – Ялта: РВВ КТУ, 2013. – Вип.
– Ч.3. – С. 414-423.
Москаленко В.В. Соціалізація особистості: монографія / В.
Москаленко. – К.: Фенікс, 2013. – 540 с.
Практикум по гендерной психологии / под ред. И. С. Клециной. – СПб.: Питер, 2002. – 478 с.
Райгородский Д.Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты/ Д.Я. Райгородский. – Самара: Издательский
дом «БАХРАХ-М», 2002. – 672 с.
Ромек В. Г. Тренинг уверенности в межличностных отношениях / В.Г. Ромек. – СПб.: Речь, 2003. – 175 с.
Технології роботи організаційних психологів: Навчальний
посібник для студентів вищ. навч. закл. та слухачів ін-в післядипломної освіти / За наук. ред. Л.М. Карамушки. – К.:
Фірма «ІНКОС», 2005. – 366 с.
Шайгородский Ю. Ж. Точка отсчёта: методики личностной и социально-психологической диагностики учителя /
Ю.Ж. Шайгородский. – Омск: Интеллектика, 1992. – 40 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.